С нарастването на броя тестове, които правя, мисля че е редно да представя система за оценяване. Като един прилежен инженер, избрах систематизирания подход и се спрях на матричното оценяване. Тоест имам фактори, тежест на отделните фактори и оценка.

За да стане по-ясно, ето какво представлява матрицата ми:

Untitled

Имаме четири категории с по няколко фактора всяка. Всеки фактор има тежест 1, 3 или 5. Всеки фактор получава оценка между 1 и 5, а значението им е следното:

1 – Слабо представяне, 2 – Малко под очакванията, 3 – Добро представяне, 4 – Малко над очакванията, 5 – Впечатляващо.

Оценката на всеки фактор се умножава по тежестта му и това формира точките, които автомобилът получава за всеки фактор. Събираме всички точки и получаваме общия резултат.

Важно е да отбележа, че този вариант води до субективно мнение и оценките, които произхождат от него се базират единствено на личното ми усещане за автомобила. Това, че даден модел има по-висока оценка от друг, не означава автоматично, че е „по-добър“, а и критериите, които покривам са ограничени.

Разбивка на критериите и тежестта:

  • Атрактивен дизайн – тук оценявам това, колко впечатляващ изглежда автомобилът на външен вид. Тежестта е 3, защото дизайнът е доста важен в днешно време, но все пак e сред най-субективните фактори.
  • Непреходен дизайн – тук оценявам дали колата ще изглежда добре след 10 години. Тежестта е едва 1, защото тази оценка е по-скоро спекулация и предположение.
  • Дизайн на интериора – тук оценявам естетическия вид на интериора с тежест 3, поради субективния фактор.
  • Материали в интериора – оценка на качеството на използваните материали, тежестта е 5, защото аз му отдавам голямо значение.
  • Пространство – оценка на пространството на двата реда седалки.
  • Практичност – удобство на интериора, ниши за предмети, размер на багажника.
  • Удоволствие на пътя – оценка на това приятна ли е колата за каране, как се справя на път с много завои, носи ли удоволствие. Тежестта е 5, защото аз обичам да карам, а не да се придвижвам.
  • Шум на пътя – това включва шум откъм колелата и аеродинамични звуци.
  • Комфорт – добре ли се справя окачването (и седалките) с прекрасните родни пътища?
  • Динамика – тук имаме ускорение, доускорение, турбо дупка и т.н. Тежест 5, защото какво по-хубаво от това да настъпиш педала в пода и да се залепиш за седалката? (ама спазвайки закона и не застрашавайки другите на пътя).
  • Разход – оценка на разхода на гориво спрямо очакванията и спрямо данните на производителя.
  • Звук – оценка на звука на двигателя.

Leave a Reply