Ford Kuga – Тест

В началото на тази седмица Jato Dynamics, които се занимават с проучвания на пазара, разкриха какво се е случило в Европа през изминалата година. Като оставим настрана добрите новини за увеличение на продажбите, данните ни разкриват нещо много интересно – след дългогодишна доминация на автомобилите от „С“ сегмента (разбирай Golf), Европа си има нов лидер – високопроходимите автомобили. Подобен тип машини имат над 22% пазарен дял в Европа за 2015 година.

И какво си мислите, че правих аз докато Jato анализираха статистическите си данни? Обикалях заснежените ни планини с един от представителите на този най-популярен сегмент, а именно петият по продажби в класа на семейните кросоувъри – Ford Kuga.

Ако се върнем десетина години назад във времето ще се озовем в епицентъра на Големия взрив, който запали Европа по компактните високопроходими автомобили – Qashqai. Горе-долу по същото време, в класа започнаха да се появяват представители и на останалите сериозни производители. Ford показа своята Kuga през 2008. Помня, че колата ми хареса – имаше интересен външен вид, стегнато излъчване и спортна осанка (като за класа). Две години по-късно успях да покарам една Kuga и ми се стори много приятна за управление- типичен Ford със стегнатото си поведение на пътя, стабилното окачване и силната връзка шофьор-път.

DSC_1194

След доста кратко присъствие на пазара, Ford представиха Kuga II – тази за която ще си говорим днес.

Дизайн:

Винаги съм твърдял, че възприятието на дизайна на даден автомобил е индивидуално и всеки си има различни разбирания. Моите виждания по въпроса с Kuga са, че не ми допада. Автомобилът следва дизайнерския език на Ford от времето когато  се появи, който се стреми да докара елегантен и динамичен външен вид. При Kuga резултатът е успешен в предната част, но от там нататък мисля, че не им се е получило. Задницата ми се вижда безлична особено на фона на първото поколение на модела. Все пак от определени ъгли има едно усещане за тежест и солидност, което ми допада. Ето тук например:

DSC_1136

Като цяло не съм очарован. Мисля, че Ford са сменили концепцията между първото и второто поколение на модела и докато Kuga I се целеше в по-младата клиентела, в хората, които искат да бъдат модерни (и да го показват), то Kuga II е по-скоро семеен автомобил за по-улегнали хора. Това се потвърждава и гледайки профила на колата, който изключително силно ми прилича на преоразмерен миниван.

DSC_1211

Редно е да спомена, че съвсем наскоро Ford представиха лека модернизация на модела, която засяга и външността. Пропорциите, които не ми допадат, разбира се няма как да се променят, но модернизираният вариант разполага с промени в броните и престилките, които му придават малко по-динамичен вид.

Нещо друго, което ми допада е изборът на цветове. Да, цветове, а не нюанси на сивото и черното – можете да имате Kuga в червено, по-ярко червено, синьо, по-ярко синьо, оранжево, златисто, нещо неопределимо в кафяво-оранжевата гама и т.н.

Интериор:

DSC_1205

Външният вид a la minivan си казва думата – интериорът е практичен като на ван и също толкова широк. Мястото във всички посоки на първия ред е предостатъчно. Седалките са широки и удобни, а при тестовия автомобил имахме и регулируема лумбална опора. Това, което им липсва е достатъчно стабилна странична опора – в долния край е добре, но откъм рамената почти липсва – просто не е съвместимо с шасито, което позволява поддържането на сравнително висока скорост в завои. Освен това отпред има широки ниши за дребен багаж и бутилки вода (или кой каквото пие докато кара). Скоростният лост пък е изнесен високо, което принципно е доста удобно решение, а в случая нямаше значение, тъй като колата беше оборудвана с автоматизирана скоростна кутия с два съединителя. Висимостта също е добра – има големи странични огледала, които много харесвам, но и доста дебели А-колони, плюс странна извивка между въпросните колони и таблото.

Вторият ред също е просторен. Седалките са сравнително високи, разполагат с облегалки, които могат да се накланят, доста място за краката и равен под, което означава, че средното място не е само символично. Висимостта във всички посоки също е добра, което прави Kuga приятна за возене отзад – важно, ако ще возите подрастващите си мърморещи деца там.

Багажникът също е голям, има нисък ръб и много правилна форма. Освен това тестовата кола разполагаше с безключов достъп, включително автоматична врата на багажника, която се отваря и затваря като помахате с крак под бронята – работи безотказно и е страшно полезно не само, ако са ви заети ръцете, но и ако колата е много мръсна, както беше в моя случай – все пак България през зимата е чудно-хубава, кална картинка.

До тук с хвалбите. Kuga има един недостатък, който в моят списък е сериозен – качество на материалите.

DSC_1202

Никой не очаква чудеса в този ценови диапазон, но материалите в салона на Kuga варират много силно като качество и усещане. Оставям седалките настрана – те са ок. Проблемът са твърдите повърхности по таблото и вратите. Най-вече, първото впечатление идва от огромното парче пластмаса с една камара бутони в средата на таблото. Не ми харесва нито като външен вид, а още по-малко като усещане при допир. В най-високото ниво наоборудване Titanium Plus или като опция за 300лв в Titanium, въпросното парче пластмаса може да бъде заменено от аудиосистема от Sony, която идва с блок за управление решен в черна, полирана пластмаса в стип piano black. Изглежда в пъти по-добре и бих си я поръчал само заради това, защото иначе аудиосистемата на Kuga свири достатъчно добре. Проблемът с нея (базовата система, която имаме тук) е сложното ѝ управление. Този тъмен период в историята на Ford, в който решиха да усложнят неимоверно управлението на всички инфотейнмънт функции, за щастие вече приключи (вижте например Mondeo), но в Kuga положението все още е същото – тръгвайки от София за Банско, успях да пусна музика през Bluetooth-a на телефона си едва по средата на магистралата… и всъщност не я пуснах сам, а пасажерът до мен се занимаваше с копчетата… на него пък акъл какво да прави му даваше пасажерът от задния ред – и тримата инженери.

На пътя:

DSC_1215

На пътя Kuga отново успя да ме изненада с поведение, което се отличава от типичното за Ford. За разлика от предното поколение на модела, тук връзката с пътя се усеща по-слабо. Това съответно води до по-спокойно каране, което пък до повишен комфорт за пасажерите (ново доказателство към теорията ми, че Kuga II е насочена най-вече към семейните пътувания), защото почти никой не обича да го лашкат наляво-надясно по път с много завои.

Окачването също е по-меко спрямо преди и като цяло се справя съвсем добре с неравностите, особено при по-висока скорост. Същевременно колата се усеща стабилна и наклонът на каросерията е сравнително лек. Смятам единствено, че Ford е трябвало да вложат още малко в изолирането на шума откъм пътя.

Откъм двигател, тестовият автомобил разполагаше с двулитров дизел със 140к.с., който след модернизацията вече има 10к.с. повече. Сам по себе си двигателят е добър – еластичен е, няма осеззаема турбо-дупка, сравнително тих и икономичен и като само на моменти вибрира малко повече. Но проблемът му е, че не е достатъчен за тази кола. Не и във версията 4х4 с автоматизирана скоростна кутия.

Маршрутът ми в петък вечер започна в София и приключи в Банско. Това ми даде възможност да покарам при разнообразни условия, в натоварен трафик. За магистралата 140-те „коня“ са напълно достатъчни, но проблемът дойде след края ѝ, когато осъзнах, че ще трябва да карам чинно в редичка до Симитли, защото възможностите за изпреварване, които се отваряха бяха твърде екстремни за сравнително мудната конфигурация. Въпросният двигател се предлага и във версия със 180к.с., но дори при нея ускорението от 0 до 100км/ч отнема 10 секудни с автоматизираната скоростна кутия, което е на границата между „муден“ и „ставащ“ (поне за мен). С ръчни скорости и по-големия двигател нещата си идват на мястото с ускорение в стандартната дисциплина от  9.2 секунди – това звучи по-добре, макар да ми се ще да има и малко по-бърза версия.

DSC_1133

Като разход на гориво аз постигнах малко над 8л на магистрала, около и под 7 на натоварен първокласен и малко под 6л при спокойно каране извън града.

Системата за задвижване на четирите колела при Kuga заслужава похвала. Имах възможността доста да си поиграя с нея в снега над Банско а и до спортната база на Безбог – като за класа е много добра. Друг е въпросът дали някой има нужда от задвижване 4х4 в този клас, но за това – в заключението.

Заключение:

DSC_1165

Ford Kuga е автомобил с всестранни възможности като най-голямото му предимство е практичността му. Доброто му представяне на пазара в Европа показва, че безспорно е добър модел, но все пак му липсват качества, за да бъде лидер. Лично за мен, новата Kuga не показва достатъчно характер и е по-мекушава от предшественика си.

Смятам, че моделът е най-подходящ за хора, търсещи си практичен и разумен миниван, които обаче искат друга форма на каросерията (както повечето компактни, модерни кросоувъри). В полето „разумна покупка“ има и един голям плюс и това е петгодишната гаранция без ограничение в пробега, която дават от Ford.

За да бъде покупката още по-разумна, според мен трябва да се насочите към версията с предно задвижване. Струва 7000лв. по-малко спрямо 4х4 варианта, а ако се замислите защо ви е 4х4? Аз например съм запален скиор и карам кола от 10 години. За този период никога не ми се е налагало да слагам вериги, а съм често в планината през зимата. Решението е качествени зимни гуми . А и всъщност какво предпочитате – да сложите вериги 2-3 пъти или да дадете 7000лв? Та накратко в този клас 4х4 е излишно, освен ако нямате по-специфични нужди.

И нека добавя, че в момента има специално предложение със стартова цена от 30800лв без ДДС (моделът ползваданъчен кредит с N1 хомологация) за Kuga 4×2. Не е зле.

Цветан Илиев

DSC_1181

За повече информация за цени и оборудване посетете http://www.ford.bg

Оценка:

На базата на матричната ми система за оценяване 119 точки.

kuga

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s