Градски SUV с военни корени – тест на Jeep Renegade

Предполагам, че доста от вас са запознати с произхода на марката Jeep – по време на Втората световна война американците имат нужа от нова, военна, високопроходима машина. Армията кани над 100 автомобилни производители да се включат в търга по разработката и доставката на колите, а победителят е Willys-Overland Motors, с модела си MB.

1024px--_01_Museo_Nazionale_dell'Automobile_di_Torino_Jeep_militare (1)
Willys MB (picture by Pava via Wikimedia Commons)

Това е и първият автомобил, който, макар и неофициално, се нарича Jeep. И тук може би ще се запитате, защо намесвам историята в теста на Renegate?

Работата е там, че Willys MB е първият представител на марката, който стъпва на италианска земя, а Renegade е първият представител на марката, който се произвежда на италианска земя. Но паралелите не стигат само дотук – най-малкият модерен Jeep се опитва да наподобява своя прародител и като излъчване (разбира се в много по-умерено спрямо Wrangler). Това именно води до по-специфичния му дизайн, който е основният му коз срещу многобройните опоненти в класа на субкомпактните, градски SUV автомобили. Това е и негово качество, което според мен има шанса да даде на автомобила дълъг живот на пазара, а и забележим външен вид дори след десет години.

Дизайн:

На външен вид, Renegate прави впечатление с грубоватия си силует, който с множество кубични форми напомня на класическите всъдеходи от миналото. В същото време, колата разполага с голямо количество „ретро“ елементи, които му добавят чар – кръглите фарове, малкото, триъгълно прозорче на предната врата, задните светлини с квадратна форма и пътепоказатели във формата на ‘Х’.

Като цяло, Jeep са се опитали да се харесат на по-младата клиентела, която иска да бъде модерна – това са хора, които купуват коли като Nissan Juke, Fiat 500, MINI, VW Beetle и т.н.

Лично на мен, дизайнът на колата ми допада, като харесвам най-вече предната част, изправеното стъкло и широките калници. Оформлението на задницата ми се вижда малко по-набързо направено и донякъде му липсва излъчване.

Интериор:

DSC_2623

Отвътре ситуацията е сходна – има множество детайли, които са неконвенционални, ретро и …малко показни, като например надписът „SINCE 1941“, който е „гравиран“ около екрана на навигационната система. Въпросният екран има заоблени ъгли – точно като телевизора на баба ви от 1982 г. И за капак, върху седалките е щампована физиономията на Willys. Ами честно да ви кажа, харесвам такива детайли и заигравки.

Като изключим тези детайли, салонът на Renegade е това, което може да се очаква от по-евтините модели на Jeep – достатъчно пространство, добра ергономия и доста сериозно количество твърда пластмаса. Въпреки това не мога да кажа, че съм разочарован от него, просто защото се вписва в характера на Renegate, а и сглобките са адекватни.

Изключение правят бутоните на волана, които леко ме дразнят, защото  се усещат хлабави, a като едни от най-често употребяваните копчета в колата е редно да създават някакво усещане за качество. Друг минус беше поскърцването на механизмите на панорамния покрив при неравности, но това е много често срещан проблем при колите с отваряем панорамен покрив, понеже са ни прекалено криви пътищата.

Интересен факт, свързан с въпросните бутони на волана е, че те са точно 20 на брой – почти като във Formula 1.

Мисля, че погледнато отвътре-навън на мен най-много ми хареса високата позиция на седене (и седалките са удобни), в комбинация с изправеното предно стъкло, което е и доста отдалечено от шофьора. Това създава едно специфично усещане, което не мога да пресъздам с думи, но което аз харесвам много (същото е и при MINI и Toyota FJ Cruiser).

На пътя:

Колата, която покарах, бе оборудвана с двулитров дизелов двигател със 140к.с., 350Nm въртящ момент и шестстепенна ръчна скоростна кутия. Задвижването бе 4х4 с режими за сняг, пясък и кал, като ускорението от 0 до 100км/ч му отнема 9.5 секунди.

DSC_2555

Та този двигател ми направи добро впечатление и пасва на колата – добра динамика, еластичен е, не трака прекалено много и предполагам, че е по-подходящ от турбинираните 1.4 бензинови двигатели, които също се предлагат за модела. Като разход надмина силно официалните данни, но предвид аеродинамиката на колата и 4х4 задвижването се справи горе-долу добре – 6,8л в града с два студени старта, 7.8л при извънградски условия, планински пътища и липса на пътища (демек в калта), и 8.3л на магистрала.

Иначе първото впечатление след като взех Renegate от Балкан Стар беше, че се намирам в класически „джип“. Това усещане се породи основно заради твърдото окачване, което ми напомня на спартански пикап например. Независимо от това, благодарение на гумите с висок профил, колата не е некомфортна и се справя добре с хилядите неравности, пропадания, дупчици, ровове, гърбици и други подобни елементи, често срещани по софийските улици.

Както и да е, за основното каране, реших да се насоча към Правец, но по малко по-алтернативен маршрут – Подбалканският път, Горно Камарци, след това старият път около магистрала Хемус, а навръщане по магистралата.

И така, при движение със скорост около 100км/ч, Renegate се държи съвсем цивилизовано. Шумът откъм пътя и съпътстващите аеродинамични шумове са умерени и не натоварват. Двигателят пък дава адекватни възможности за ускорение при изпреварване и като цяло пътуването е приятно. Освен това панорамният покрив е доста голям, а това да пътувате по хубав път с отворен покрив, безспорно е приятно. В завоите след Саранци настъпих Jeep-а малко повече, за да проверя поведението му в завои при по-динамично каране и колата, както може да предположите, посрещна завоите със значителен наклон на каросерията, но пък стабилно стъпила на пътя. Седалките също не разполагат с добра странична опора, но реално Renegate не е предназначен за такъв тип шофиране.

DSC_2580

След това навлязох в третокласния път около Горно Камарци и се заоглеждах за черни пътища, по които да проверя до каква степен Renegade оправдава името Jeep. За късмет успях да намеря няколко добри възможности. Първата по-интересна беше сух, черен път в гората, покрит с листа от есента, с умерени наклони. За него просто натиснах Lock бутона на 4х4 системата, за да включа перманентното задвижване на четирите колела. Колата не изпита никакви затруднения, а в качествата на системата се уверих и след като поставих Renegate на „кантар“. При това положение, системата успява да спре подаването на въртящ момент към колелото, което е във въздуха и съответно колата може да продължи движението си напред безпроблемно. Не е зле като за градски SUV, за който в 99% от случаите най-тежкото препятствие ще бъдат гърбиците на входа на мола.

DSC_2602

По-интересната част обаче, дойде след като намерих доволно разкалян път с дълбоки коловози и следи от гуми на сериозни, товарни машини. Всъщност такъв път успяхда намеря едва от третия опит – първият ми опит завърши пред портите на някакво военно поделение в гората, откъдето се ометох с „мръсна газ“ преди да са ме очистили, вторият опит завърши отново пред някакви порти в гората, но май бяха на горското стопанство, а третият опит бе успешен. Включих режима за кал и потеглих по стръмния път. На места беше толкова изровен, че трябваше да карам изключително внимателно, за да избегна попадането на колелата в образувалия се улей, защото тогава клиренсът на Renegate от 21см щеше да се окаже крайно недостатъчен, а аз да заседна в средата на нищото. Както и да е, успях да погазя в калта, отново без никакви проблеми или затруднения и останах много доволен както от преживяването, така и от възможностите на Jeep-а.

На връщане се прибрах бързо по магистралата, където успях да тествам активната система за следене на лентата, която връща автомобила в лентата му, ако настъпи маркировката. Като цяло работи добре и с малки изключения реагираше адекватно на опитите ми да изляза от лентата си, дори при сравнително остри завои. Друга система, която вече навлиза все повече в колите, е автоматичното включване на дългите светлини – особено приятна екстра, работеща много добре при Renegade. Иначе на магистралата колата се държа добре. За мое учудване аеродинамичният шум не беше прекалено силени и в общи линии атмосферата в купето при около 140км/ч е приятна. Все пак кубичните форми оказаха стабилно влияние върху разхода на гориво, но мисля, че 8.3л не е толкова зле, особено за планинска магистрала. Освен това, предполагам, че моделите, оборудвани с деветстепенната автоматичнаскоростна кутия от ZF, ще са по-икономични при такъв път.

Заключение:

Renegade е субкомпактен SUV със силен характер и присъствие на пътя (пък и извън него). Renegade (във вариант с предно задвижване) е отличен избр за града с компактните си размери, отличната видимост и лекото управление.

Колата е атрактивна и модерна, но не прави компромиси по отношение на практичността или пътното поведение. Всъщност основният компромис се състои в по-ниското качество на материалите в интериора, но пък в този ценови клас това е често срещано, защото дори тестовият автомобил струва под 61000 лв, а освен с мощен дизелов двигател и 4х4 задвижване, е оборудван с екстри като ксенонови фарове, кожен салон, навигация, отопляем волан, активна система за следене на лентата, активна система за предотвратяване на сблъсък, панорамен покрив и други опции, които осезаемо биха вдигнали цената на по-скъпите автомобили. И макар 60000лв в никакъв случай да не е ниска цена, то съвсем адекватно оборудване Renegade може да се купи и за около 50-55000лв, а ако се откажете от 4х4 задвижването, цената може да падне до под 50000. Проблемът е, че традиционно моделите на Jeep страдат от малко по-високо обезценяване на вторичния пазар, но все пак е съвсем очевидно, че Renegade не се цели в разумните купувачи, а в тези, които искат нещо по-специално.

Цветан Илиев

DSC_2619

За повече информация посетете http://www.jeep.bg

Оценка:

renegade.png

4 comments

  1. […] тъй като неотдавна карах техническия близнак на 500х, Jeep Renegade. При „американеца“ материалите и усещането бяха […]

    Like

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s