На пътя

Взех 500x в един петъчен следобед от представителството на Fiat на Бул. Христофор Колумб и потеглих в типично натоварения трафик към изхода на София в посока Перник. Колата се оказа страшно маневрена и като цяло подходяща за градския трафик – управлението ѝ е леко, а има и опция за подсилване на електрическото серво (с натискане на бутон), с което въртенето на волана става детска игра. Освен това видимостта във всички посоки е добра, а високата позиция прави придвижването в градска среда една идея по-малко напрягащо. Двигателят пък предлага отлична тяга, бързо потегляне по светофарите, но за сметка на разход от около 7-8 литра на 100км. Освен това в тези условия, когато липсва друг шум, грубоватата работа на двулитровия дизел със 140к.с. достига невъзпрепядствано до ушите на водача и пасажерите, а при празнен ход се усещат и някои недотам приятни вибрации (с ръчни скорости са по-леки). Честно казано така както ми допадна в Renegade, така не ми харесва за 500х. Мисля, че правилният двигател за кросоувъра на Fiat е 1.4 литровият бензинов турбомотор или пък, ако много държите на дизела, 1.6 литровият Multijet.

Но според мен дизелите и особено големият дизел, са прекалено тежки за стила на 500х и просто не му подхождат.

След като се измъкнах от София поех по пътя към Мелник. Качих се на магистралата, настроих автопилота на 130 км/ч и се заех да наблюдавам поведението на Fiat-a. При тази скорост шумът откъм пътя започва да доминира, но двигателят все пак се чува, а и поради сравнително ниските предавателни числа на скоростната кутия работи при високи обороти. Иначе поведението на компактния Fiat е съвсем на ниво, колата се усеща стабилна, а дори неволно да се отклоните от лентата си, системата за активен контрол на лентата за движение ще побутне волана и ще ви върне в правилния път – изпробвах я, работи както трябва. Колкото до разхода, на магистрала при средна скорост 130 км/ч е малко над 8 л на 100 км. Не е малко, но като се замислите, че карате 4х4 автомобил с автоматични скорости и висок пътен просвет не изглежда много, а и при по-ниска скорост, т.е. при движение по първокласен път, колата ‘гори’ под 6 литра на сто.

В района на Мелник реших да се възползвам максимално от възможностите на 500х, като пробвам поведението му при по-динамично каране, а след това и  извън пътя.

При повече газ, 500х се оказа доста приятна кола. Управлението е информативно (противно на други мнения, които бях чувал), а колата има изключително сцепление и висока граница на недозавиване. Последното предполагам се дължи и на задвижването 4х4. Иначе каросерията разбира се се накланя, но не особено много, предвид сравнително мекото окачване. При такъв тип шофиране мощният двигател си е абсолютен плюс и благодарение на големия брой скорости, разполагате с постоянна тяга. Определено се позабавлявах и останах доволен, а и при този тип шофиране нерафинираната и шумна работа на двигателя просто остана на заден план.

Всъщност колата ме грабна още повече след като излязох извън пътя. Учудващо е на какво са способни тези коли, макар и реално да е ненужно (все пак колко от собствениците на 500х ще излязат извън асфалтиран път?). Компактните размери и щедрият просвет гарантират лесно придвижване по леки ‘офроуд’ маршрути.

4 thoughts

  1. Интересно ревю. Аз бяхдоста предубеден за 500x. Нещо не ми харесваше дизайна му. Но след тази статия, както и след разглеждането на повечко снимки, включително и от интериора, си промених мнението. Определено правилна стъпка от Фиат.

    1. Мен точно откъм дизайн ме грабна, видях един много хубав екземпляр в Холандия в началото на миналата година, който ми грабна вниманието (на снимки не ми беше харесал толкова). Интересна кола е и въпреки недостатъците си също смятам, че е добър ход 🙂

Leave a Reply