Елегантният бизнес седан – британецът Jaguar XF

Светът на големите бизнес седани е доста интересен и примамлив – конкурентите не са много, но за сметка на това са изключително силни, винаги идват от производители с богати традиции и в повечето случаи предлагат всички значими технологии, с които са оборудвани луксозните топ модели (тип S-Class) на въпросните марки.

В този клас европейският пазар по традиция е доминиран от германците, като годишните им продажби достигат до близо 100000 бройки, за всяка от трите немски премиум марки. Британците от Jaguar пък са най-силни сред догонващите, с продажби, вариращи около и под 20000 бройки. Колкото до останалите догонващи, сред които Volvo S80 (а скоро S90, който определено ще доведе до промени на пазара) и Maseratti Ghibli, то техните продажби са доста далеч от Jag.

Но защо започвам отново със статистика за продажбите? Защото продажбите илюстрират доста ясно какво представлява класът на големите бизнес седани и какви са потребителите там. Това е място с определени правила, където по-консервативният стил, подплатен с топ технологии и мощни двигатели, е продпочитан, а моделите с по-силно изразен характер остават на заден план (или тези, които в опита си да се отличат, са крещящо грозни и не разполагат с адеквати опции за задвижване – Lexus GS). Колкото до XF, на първо четене изглежда, че британецът балансира успешно между ексклузивността и показността на Ghibli и разумът на немската тройка – E клас, 5-та серия и А6.

Дизайн:

DSC_4227

Няма какво да се лъжем, Jaguar XF определено е красавец, като дизайнът му умело комбинира пищни детайли, семпла елегантност и умерена агресия. Предницата е много динамична, но типично по английски това не е постигнато с груба, показна агресия. Нещо, което ми допада изключително много. Страничната линия пък вкарва доза разточителен разкош, благодарение на елегантния, издължен силует, и класически ниските предница и задница. Единственият детайл, който разваля цялостното впечатление, е грубата антена на покрива – защо въпросната не е интегрирана в задното стъкло не ми е ясно.

Колкото до задницата, там дизайнът е семпъл, но с нещо леко хулиганско в него. Това веднага ме кара да се сетя за Jaguar MK2 , прадядото на XF, от шейсетте години на миналия век – автомобил, станал известен като любимата кола за бягство на английските обирджии по него време, като това включва и големия влаков обир от 1963г., при който добре организирана банда успява да задигне днешния еквивалент на 50 милиона британски паунда, а повечето от парите никога не биват открити.

Интериор:

Поглеждайки в колата, откриваме отличнителния, за новите Jaguar-и, дизайн – семпъл, модерен, дигитален и разбира се луксозен. Макар да бях почитател на класическите интериори на Jag с многото дърво, доста харесвам и новия им облик, а конкретно за XF, смятам, че разполага с най-издържаното от естетическа гледна точка табло в актуалната гама седани на Jaguar.

DSC_4319

А определението „дигитален“, което споменах по-горе идва от дребните детайли като кръглия селектор за скоростите, който се появява след стартиране на двигателя, а иначе стои „потънал“ в централната конзола или пък дюзите за вентилацията, които при изключен двигател се затварят. Излишно? Със сигурност, но пък е „яко“:

My animation

По отношение на удобството, XF се справя повече от добре. Позицията на седене отпред е отлична като за разлика от по-малкия Jaguar XE, тук нямах проблеми с подлакътниците – всичко си бе на мястото. Доволен съм и от седалките и то дотолкова, че изобщо не им обърнах специално внимание, а просто седнах и забравих за тях. Задният ред също е приятно място, като предлаганото пространство е доста щедро, а на мен ми допадна това, че основата на седалката е сравнително висока и човек може да седи спокойно в правилна позиция. Това е допълнено от много място за колената. Не на последно място, отзад влиза достатъчно светлина (е, в случая имахме и панорамен покрив) и видимостта напред и настрани е на добро ниво, а това прави задните седалки подходящи и за дълъг път без умора и скука.

DSC_4194

Колкото до цялостната изработка и детайлите мисля, че нивото е високо. Изработката изглежда солидна и качествена, макар със сигурност да може да се постигне още някакво подобрение в това отношение, ако целта е интериорът да изпъкне като качество пред конкуренцията от Германия и Швеция.

Недотам добро впечатление ми направи едно едва-доловимо скърцане от областта на таблото при нераности, но предвид, че беше наистина едва доловимо си мисля, че може и да беше някакъв проблем с конкретния автомобил – все пак е тестови и се кара по-невнимателно.

И накрая инфотейнмънт системата – това е добре познатата система на JLR, която е доста опростена откъм управление и като цяло с нея се борави лесно. Графиките са добри, а екранът реагира бързо, а и е добре предпазен от отблясъци. Недостатъкът на цялата система е липсата на допълнителен контролер (стандартен кръгъл например) за управление, защото все пак „тъчът“ е малко по-разсейващ. Не ми допада и, че отоплението и вентилацията на седалките се управляват само от екрана, а не и от физически бутони. Това, което пък ми хареса пък е озвучаването от Meridian, което предлага чист и плътен звук на добра цена – около 1200лв.

DSC_4286

На пътя:

Е да, това да караш червен Jaguar от високия клас само по себе си е приятно изживяване, а и ме държа далеч от неспоуките, които имах с Opel Adam миналата седмица. Факт номер едно –  в България това да караш кола, която изклежда добре и отдалеч ѝ личи, че е скъпа коренно променя поведението на останалите участници в движението спрямо вас. Факт номер две – без да преувеличавам, редовно когато спра на бензиностанция например и сляза от някоя „по-специална“ кола касиерите са по-любезни, по-усмихнати, по-разговорливи и в по-добро настроение. Случайност? Надали.

Та освен плюсовете съпътстващи тези факти, присъщи за обществото ни (които мен ме дразнят изключително много), XF със сигурност успя да ме зарадва и с характера и държанието си на пътя.

DSC_4166

Започнах теста си доста активно, тъй като си зададох за първа дестинация завоите след Бистрица. Е да, но в петъчния натоварен трафик сметнах, че ще е най-подходящо да стигна дотам, ако от Мото Пфое в Люлин си хвана магистралата за Перник и вляза в София през Владая, т.е. още в първия час от срещата ми с XF вече бях карал в градски условия, по магистрала, извън града и по планински път със завои.

За съжаление, докато стигна до IKEA и поема по пътя към Бистрица, над София се изсипа доста сериозен порой, та достигайки любимите си завои, се озовах на силно мокър асфалт. Пък както е лесно да се досетите, комбинацията от прашен и мокър асфалт, задно предаване, колосален въртящ момент от 700Nm и мощност от 300к.с. може би не е най-добрата. Все пак бидейки сравнително компетентен в управлението в подобни условия (все пак съм карал и по замръзналите езера в Лапландия… където беше една идея по-хлъзгаво), си позволих да „понастъпя“ автомобила и да се позабавлявам.

DSC_4178

Първо впечатление – XF не е кола за подобни изпълнения, Jag-ът просто предразполага към по-спокойно каране и някак не се вписва в обстановката. Не, че завоите му се „опъват“, но поне на мен ми беше малко неестествено. Това си личи и по настройките, най вече на изпускателната система – просто колата е направена да бъде тиха – форсирам двигателя и не се чува почти нищо (отвътре се чува приятно приглушено ръмжене, а отвън само леко свистене). Най-добре просто чуйте:

А иначе автомобилът се справя със завоите доста добре и е приятен за управление. Мисля, че „вина“ за това има теглото на XF. С големия дизел, който карах аз, колата тежи 1750кг (идентично BMW 5 тежи 60кг повече, Mercedes E-Class 50кг повече, а Audi A6 е по-близо с 20кг отгоре). Това се дължи основно на алуминиевото купе на XF. Освен това тук му е мястото да добавя, че при четирицилиндровите двигатели, разликата в теглото с немската конкуренция е още по-голяма, като достига до 100-120кг. Точка за Jag!

По отношение на пътното поведение, останах доволен и от управлението, което е достатъчно директно и информативно.Що се отнася до окачването, като че ли имах малко по-високи очаквания. Тестовата кола бе оборудвана с опционалното активно окачване, което определено си пролича при по-динамичното шофиране, когато въпросното реално елиминираше наклонът на каросерията, но дори комфортния му режим не ми се стори наистина комфортен. Със сигурност не е и некомфортен, но просто в този клас ми се струва, че изолацията откъм пътя трябва да една идея по-добра. В тази връзка, а и предвид, че JLR в общия случай се справят много добре точно с настройките на окачването си мисля, че в случая с XF адаптивното окачване е излишна опция (2100лв).

Следващият ден започна с нови наблюдения за окачването, по магистрала Тракия. Е струва ми се, че шумът откъм пътя е повече, отколкото е редно да бъде. Дори, ако не ме лъже паметта, по-малкият Jaguar XE беше по-тих в това отношение. И отново искам да поясня – не е дразнещо шумно, но е по-шумно отколкото подобава на кола в класа. За сметка на това изолацията откъм аеродинамичните завихряния и двигателя е съвсем на ниво.

Untitled_HDR3

Както и да е, в ранната сутрин потеглих по магистрала Тракия с идеята да направя един дълъг , магистрален „круиз“ до Сливен. Включих адаптивния автопилот и поех на път. Мисля, че колата влезе в свои води на магистралата – скоростта не се усеща, а и допринася за филтрирането на по-фините неравности (коловозите след Пловдив няма какво да ги филтрира, но те са друга история). Хареса ми, че автопилотът може да поддържа по-къса дистанция, спрямо това, което съм виждал при други автомобили – това е доста полезно при изпреварване, когато други подобни системи удрят спирачки тъкмо когато сте наполовина в лявата лента. Освен това тестовият XF имаше и система за следене на лентата и задържане на колата в нея – работи добре и намясто. Тъй като пътувах в ненатоварено време, успях да поддържам доста висока средна скорост (достатъчно висока, за да е над ограничението и достатъчно ниска, за да не се налага да намалявам покрай камерите и полицатите с радари). Тук усетих и двигателя в цялата му прелест, тъй като огромният въртящ момент позволява стабилно ускорение при всякаква скорост и като цяло при всички пътни условия, в които карах разполагах с достатъчно мощност, която същевременно бе лесна за обуздаване и контрол. Колкото до магистралата – слязох от нея със среден разход от 8.5л на 100 км, което ми се вижда повече от добре – при едно спокойно каране със 130-140км/ч безпроблемно може да слезе дори под 7л. Колкото до извънградски условия, то там 6л звучи като нещо съвсем постижимо. Не звучи зле като за голям, луксозен седан с 300к.с. под капака, а?

DSC_4263_1

Заключение:

Смятам, че Jaguar са успели да направят един отличен, нетипичен представител на класа. Колата се предлага със сравнително широка гама двигатели от дизел със 163к.с. до бензин с 380к.с., както и опции за задвижване на четирите колела. XF предлага качествена изработка, рафинирано поведение на пътя и обширно пространство в салона. Това се допълва с отличителен външен вид, който може и да не е толкова атрактивен, колкото Maserati Ghibli, но определено е значително по-впечатляващ от кой да е модел от Германия.

Колкото до недостатъците, да има такива, но нищо фрапантно, което да развали цялостното впечатление. И макар обективно погледнато, едва ли XF да е най-добрият автомобил в класа си, то стилът му и усещането, че карате по-специален автомобил са незаменими.

Цветан Илиев

DSC_4255_1

За повече информация и актуална ценова листа посетете http://www.jaguar.bg

Оценка:

Untitled

 

One comment

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s