Супермини, което би могло да промени света – тест на Peugeot 208

Боя се, че ако заглавието ви звучи така, сякаш съм намерил идеалния автомобил, то съм ви подвел. Всъщност неколкодневната ми среща с Peugeot 208 ме кара да мисля, че малкият французин би могъл да направи революция и да качи хората в обществения транспорт. Аз поне със сигурност бих предпочел да се возя в автобус или пък да карам колело, вместо да шофирам 208.

Преди да бъда заклеймен като ,,хейтър“ трябва да кажа, че се надявах да харесам суперминито на Peugeot. Дори след първото негативно впечатление си казах – ,,имам още няколко дни с колата, мисля си, че за това време 208 ще успее да ме очарова с нещо“. Да, ама не. Не е и от класа – карал съм други суперминита – Opel Corsa, VW Polo, Fiat Grande Punto, Ford Fiesta и всички те ме оставиха с по-добри впечатления от Peugeot 208.

Но нека продължим напред с малко по-ведра информация. На първо място, че въпреки недостатъците си, автомобилът се представя добре на пазара. За изминалата година в Европа са продадени близо четвърт милион 208, което го прави петия най-продаван модел в класа си. Не е зле особено предвид факта, че моделът е вече на пет години. От друга страна пък, добре познатото 206 правеше по над половин милион продажби в продължение на години… Нещо друго, с което 208 може да се похвали е много добър резултат на краш тестовете на EuroNCAP като получава максималните пет звезди през 2012, заедно с Renault Clio и Ford Fiesta.

Дизайн:

Макар да бях на малко над 10 години, все още си спомням ясно появата на Peugeot 206 в края на деведесетте години. Автомобилът бе изключителен като дизайн и промени света на суперминитата в Европа като неслучайно жизнения му цикъл продължи така дълго. Е, на фона на знаменития си дядо, 208 е автомобил, който надали ще ви впечатли на външен вид.

Колата със сигурност е симпатична и естетически добре издържана, но в някаква степен ѝ липсва малко повече чар. Но пък иначе дизайнът ѝ остарява добре и все още изглежда достатъчно модерен. Водеща роля за това има сполучливото оформление на задната част, комбинирано с характерни светодиодни задни светлини.

Интериор:

DSC_1402.JPG

Положението отвътре е… интересно. Откъм дизайн 208 печели точки, тъй като изглежда ,,различен“ и модерен – бутоните не са много на брой, дисплеят на информационно-развлекателната система има щедър размер и е удобно изнесен нагоре.

Има две неща, които се набиват на очи веднага – малкият волан и странното разположение на километража. Всъщност въпросните вървят ръка за ръка и създават една много неудобна позиция на седене. Вижте долната снимка. Това е точната картинка, която се разкрива пред очите ми, когато седна в 208. Километражът е частично закрит от обръча на волана и това при положение, че смъкнах кормилото до неудобно ниска позиция. Ако го сложа на правилната височина пък изобщо няма шанс да видя каквото и да било от километража.

Peugeot са сметнали, че е много хитро уредите да са разположени над волана. Все едно имате head-up дисплей. Признавам си, идеята е добра и би могла да бъде много полезна, но изпълнението е недопустимо.

DSC_1418.JPG

В графата „не особено добро“ влизат още някои неща. Например материалите. Трябва да имате късмета на тото-милионер, за да намерите нещо различно от най-твърдата пластмаса. За капак контролите на климатика са изработени от гланцирана пластмаса. Не знам дали това би трябвало да изглежда ,,шик“, но на мен лично много ми напомня на домакински уред от седемдесетте години, когато такива неща се се смятали за sci-fi (а аз ги разбирам тези неща, защото наскоро бях на изложба на sci-fi уреди на Philips от седемдесетте години и всички до един бяха също толкова лъскави). Всъщнот не всичко е толкова лошо, защото макар материалите да са ,,кофти“, то израбоката изглежда подчертано солидна.

Завършвам тази негативна ода със седалките. Цялостно не са лоши – основата им е удобна, но пък опората за гърба е недостатъчна. Това, което обаче твърдо не ми хареса са страничните опори. Уж са ясно изразени, но реално са като от кашкавал – изключително меки и просто не могат да ви задържат в седалката. Хайде Peugeot, сигурен съм, че можете и по-добре!

Нека най-после преминем към позитивните качества в салона на 208. На първо място това е пространството. След като си нагласих шофьорската седалка се преместих на задния ред и останах наистина впечатлен. Пространството за краката и колената е наистина щедро, а седалката е разположена удобно високо. Като цяло в 208 четирима възрастни биха се побрали без абсолютно никакви проблеми. С обема си от 285 литра багажникът също е доста добър.

DSC_1400.JPG

Друг плюс е инфотейнмънт системата. Те е серийна при ниво на оборудване Allure (цена от 25606лв), а при по-евтиното Active се предлага на атрактивна цена от 397лв. Според мен това е задължителна екстра, тъй като  без нея интериорът изглежда (той си е) недовършен, подобрява остатъчната стойност на колата ви и най-важното предлага много за цената си. Екранът на системата е седеминчов и предлага добра резолюция и ясна картина с не твърде атрактивни графики. Системата се контролира лесно и интуитивно и макар да е малко бавна, това не е особено дразнещо. Освен това, който се дразни на ,,бавни неща“ надали ще си купи трицилиндрово Peugeot 😉 Въпросната система идва и с Android Auto и Apple CarPlay. Това означава, че спокойно може да си проектирате навигацията от телефона на екрана ѝ.

На пътя:

Автомобилът, с който прекарах няколко дни бе от второто ниво на оборудване Active с няколко полезни екстри и интересния 1.2 литров, трицилиндров бензинов двигател от серията PureTech. Въпросният разполага с 82к.с., 118Nm въртящ момент и успява да ускори колата до 100км/ч за 12,2 секунди. Максималната скорост е 175км/ч, а официалният разход на гориво – от 3,9л на 100км извън града, до 5,5л в града.

DSC_1430.JPG

След като се качих в 208 и запалих двигателя, веднага ми направи впечатление типичният неравномерен звук на трицилиндровия двигател, който аз всъщност намирам за донякъде симпатичен. В случая обаче освен неравномерен звук имаме и доста небалансирана работа на двигателчето, а резултатът е ясно отчетливи вибрации на празен ход. Трябва да кажа, че това е третата кола с трицилиндров двигател, която карам. Преди време пробвах един Smart ForTwo Brabus, а след това правих тест на Opel Adam Rocks, но и в двата случая не си спомням за толкова отчетливи вибрации.

Веднага след това потеглих по магистралите на южна Нидерландия. Време е и за някои позитивни наблюдения. При по-високи обороти вибрациите откъм двигателя изчезват, а освен това звукът от него е добре изолиран, особено като за супермини. Това всъщност важи и за шума откъм пътя. Аеродинамичните шумове също са на съвсем добро ниво, като това, което се чува най-отчетливо разбира се са завихрянията около а-колоните. При всички положения това прилично обезшумяване в кмбинация с комфортното окачване правят пътуването в 208 приятно… стига да не сте на шофьорската седалка.

DSC_1421.JPG

Проблемът с шофьорското място е, че тогава най-отчетливо усещате всички недостатъци на колата на пътя. Например управлението, което е съвършено откъснато от пътя и за капак е прекалено леко дори при висока скорост (разбира се лекотата му е плюс в града, където 208 се справя добре с радиуса на завой от 5.2метра), окачването пък може да е меко и съответно движението по паваж да е комфортно, обаче наклоните на каросерията са доста сериозни дори при най-малкият опит за по-стегнато шофиране. Нещо друго е, че стабилността по права линия (directional stability му се вика) също не е на ниво. Усетих го на магистралата и се зачудих дали пък няма силни пориви на вятъра, но след като видях неподвижните дървета край пътя осъзнах, че проблемът е другаде.

Всъщност при това пътуване дори имаше в момент, в който се усмихнах. Това бе, когато чух, че при отнемане на газта изпускателната система пука – почти като при Jaguar F-Type или Mini Cooper S 😀

Но освен с ,,пукане“ задвижването впечатлява и с друго – динамиката на малкият автомобил съвсем не е лоша. Да, ускорението от 0 до 100км/ч отнема мъчителните 12 секунди, но всъщност старта е доста пъргав и изобщо за градска среда динамиката е повече от добра. Тоест, ако не разбирате особено много от коли и нерафинираната работа на двигателя няма да ви пречи, то трицилиндровото Peugeot 208 може и да ви хареса в града (просто не го изкарвайте никога извън него).

DSC_1423.JPG

Откъм разход на гориво, ,,мъникът“ се справя що-годе добре, но е далеч от официалните данни. Минималният разход, който аз успях да постигна при движение с постоянна скорост 100км/ч по изключително равна магистрала край Амстердам бе 4.3л за 100км (компютърът бе нулиран след достигане на скоростта, т.е. без ускорения и доускорения). Иначе при икономично шофиране на първокласен път имаме 4.9-5л за 100км, а на магистрала със 130км/ч – 6.2л (но на тази кола мястото ѝ наистина е далеч от магистралата). Цялостно за 630км при смесени условия, постигнах разход на гориво от 5.6 литра за 100км.

Заключение:

Когато започвах блога си казах, че за разлика от останалите български автомобилни медии аз ще си казвам искреното мнение. И с риск никога да не видя модел на Peugeot от София Франс Ауто, заключението ми е, че 208 е най-ужасната кола, която съм карал в близките десет години. Не оспорвам, че си има своите добри черти, а съм сигурен, че и дизайнът ѝ се харесва от мнозина, но просто усещането при шофиране не носи съвършено никаква радост. Заобиколен от твърда пластмаса и миризмата на нова, но евтина кола, седейки в меката седалка с неадекватни странични опори, усещайки вибрациите от малкото двигателче, просто няма как да се почувствам щастлив.

Все пак не искам да задължавам никого с мнението си и определено бих насърчил хората, които си търсят кола от B-класа да отидат и да покарат автомобила. Може пък да им хареса, може да получат добра оферта, може би цените започващи от 21440лв ще ги впечатлят… Лично аз обаче бих се насочил към новия Ford Fiesta.

Цветан Илиев

DSC_1411.JPG

Оценка:

Peugeot 208

 

 

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s