Шведският бестселър получи 400к.с. – Volvo XC60 T8

DSC_9819
Световната премиера на XC60 в Женева през 2017 година.

Когато си помисля за SUV с над 400к.с., първосигнално в главата ми изникват образите на високпроходимите модели на Porsche, Mercedes AMG и BMW M. Да, обаче времената се менят, а както знаем  токът и турбините са популярните герои на деня.

И ето, че подобна колосална мощност вече можем да намерим (благодарение на тях) дори в компактния SUV модел на шведите от Volvo – XC60, а резултатът от нея е впечатляващ: ускорение до 100км/ч, идентично с това на BMW M5 E39, и разход на гориво, измерен по (неадекватните) европейски стандарти, от едва 2.1л за 100км. Да, тук очевидно става дума за plug-in хибрида T8.

Останалата част от автомобила е не по-малко впечатляваща от задвижването с ефектния си екстериорен дизайн, доразвиващ стила на моделите от серия 90, и висококачественият интериор, който ви пренася в един луксозен и спокоен свят. Всъщност 2017 година бе рекордна откъм продажби за Volvo, а с модели като XC60 и подобни качества съм оптимистичен, че тази година шведите ще поставят нови рекорди.

Дизайн:

DSC_4929.jpg

Дизайнът на XC60 доразвива стилистиката, която бе представена и наложена в актуалната гама на Volvo от Томас Ингенлат с второто поколение на XC90 преди цели четири години. Това означава, че имаме семпъл дизайн, който същевременно изглежда много елегантно и стойностно, но без излишна парвенюшка показност.

За разлика от големия си брат тук автомобилът е визуално олекотен (липсва тази „тежест“ и „мощ“, която намираме най-вече в задницата на XC90). Резултатът е цялостно по-ясни и запомнящи се линии и детайли. Фаровете с характерните светодиодни дневни светлини достигат до канта на предрадиаторната решетка, което добавя известна острота в дизайна.

DSC_4793.jpg

Задната част на XC60 е доминирана от големите светлини, които са раделени на две от вратата на багажника и по форма напомнят повече на комбито V90, отколкото на големия брат XC90. Оформлението им е донякъде нестандартно и изисква известно привикване, преди да решите дали ви харесва или не. Версиите Inscription (луксозна) u R-Design (спортна) разполагат с тези така наречени интегрирани в бронята тръби на ауспуха, които са огромни и всъщност са просто накрайници, които на мен ми идват излишни и прекалено показни.

DSC_4865.jpg

Страничната линия на автомобила не крие никакви изненади и не блести с нещо необикновено (то и няма как в SUV класа). Все пак пропорциите са приятни с издължената предница и големите колела. Цялостно силуетът и линиите ѝ напомнят силно и на първото поколение на модела, което показва явна приемственост.

Намирам XC60 за един от красивите представители на класа си. Харесва ми елегантната сдържаност на дизайна, която ще допринесе за успешното визуално остаряване на модела.

Интериор:

DSC_4939.jpg

Като всяко едно Volvo от актуалната моделна гама на шведския производител XC60 блести с изключителния си интериор. Моето мнение е, че в момента това е най-голямата сила на Volvo. При XC60 виждаме познатите линии от моделите 90, но доизпипани и опростени. Вниманието към детайлите е на много високо ниво и преди да продължа с подробностите ще ви попитам, кога последно сте виждали автомобил с кристален скоростен лост? Най-вероятно никога, но във версия хибрид XC60 идва именно с такъв. Въпросното произведение на изкуството е направено ръчно от майсторите от Orrefors (произнася се Орефош) и безспорно внася голяма доза ексклузивност в интериора на XC60 T8. Просто го погледнете:

DSC_4809.jpg

Самият процес по производството му също е любопитен и можете да го проследите в следното видео от официалният канал на Orrefors в YouTube:

Като оставим скоростния лост настрана, то и всички останали детайли са много добре изпипани. Някои от бутоните имат метален завършек, който изглежда все едно, че идва от нещо в ценовия клас на Bentley. Повечето пластмасови бутони пък са гланцирани, което също създава усещането за лукс и внимание към детайлите. Дори накрайниците за регулиране на въздушния поток от въздуховодите са метализирани. Бих казал, че от Volvo са се унесли и са прекалили с един подобен детайл – това е издълбаното шведско знаме в декоративната лайстна на таблото (снимката долу в дясно). В първия момент си помислих, че въпросната лайстна е счупена.

Но интериорът на XC60 впечатлява и с изпълнените с повече съдържание базови неща като комфорт, практичност, удобство и пространство. Седалките, традиционно за Volvo, са на върхово ниво откъм комфорт, а предлагат и завидна странична опора. Джобовете във вратите пък са широки и нещо, което държа да отбележа е, че дори на задния ред седалки, въпросните джобове са тапицирани с текстил отвътре. Нещото, което ме учуди бе пространството на втория ред седалки и най-вече удачното разположение на седалката малко по-високо, което ви позволява да седите удобно, без краката ви да са прекалено сгънати в коленете. Това ме впечатли, защото във все повече коли дори от по-висок клас задната седалка е разположена прекалено ниско, за удобното пътуване на възрастен човек.

Ако трябва да намеря нещо, което не ми допада в салона на XC60, то единственото, за което се сещам, е прекалено малкият брой физически бутони. Проблемът ми е, че огромна част от функциите на колата се управляват от екрана на инфотейнмънт системата, като това включва дори базови неща като регулиране на температурата на климатика или отоплението/вентилацията на седалките. Седите ли си на едно място е удобно, но при движение предпочитам да имам физически бутони. И като стана дума за информационно-развлекателната система, то ще споделя, че графиките ѝ са много добри и системата е лесна за употреба. Единственият ѝ проблем е, че стартира бавно. Съответно и камерите се включват бавно, което пък означава, че запалвайки колата и включвайки на задна скорост се налага да изчакам няколко секунди, за да може системата да „загрее“ и да включи камерата. Не е голям проблем, но е досадно.

На пътя:

DSC_4822.jpg

Автомобилът, чийто ключ получих (и документи, де) разполага с най-мощният сериен двигател в историята на марката – хибридният T8, който развива 407к.с. Въпросната система комбинира бензинов четирицилиндров двигател с принудително пълнене и максимална мощност 313к.с, който задвижва предните колела, с електромотор, който задвижва задните. Батерията пък е разположена в „трансмисионния“ тунел – добро решение, което позволява добро разпределение на теглото, нисък център на тежестта и безопасност при евентуален силен удар. Тази комбинация от двигатели позволява развиването на максимална скорост 230км/ч и официално ускорение от 0 до 100км/ч за 5.3 секунди, а това, което засякох аз в следното видео бе 5.4 секунди до 100км/ч:

Маршрутът, по който реших да поема, включваше всичко – кофти магистрала от София до Правец, първокласен път до Велико Търново, тесни планински пътища през Елена до Сливен (включващ традиционният маршрут на рали Сливен), сравнително нормална магистрала (Тракия) и преминаване през цяла София в пиков час.

И ето че дойде време да потегля – изключих колата от контакта, прибрах кабела (досадни задачи, ако трябва да ги правите всеки ден), настаних се в колата и „запалих“ двигателя. Това действие, разбира се, не бе съпроводено с абсолютно нищо, просто защото автомобилът стартира по подразбиране в хибриден режим и двигателят с вътрешно горене не се включва, ако стоите на място.

Всъщност хибридната система предоставя широка възможност за управление и намеса от страна на шофьора. Това става посредством режимите на управление, но и посредством допълнителни команди, за които трябва да достигнете чрез централно разположения дисплей. Разполагате например с ECO режим, който използва максимума от батерията, т.е. предоставя максимален пробег изцяло на електричество. Тук е и режимът Sport, който използва максималната мощност и от двата двигателя. По-интересното, обаче, са допълнителните команди – с едната може да използвате ДВГ, за да зареди батерията, а с другата може да пазите заряда на батерията. Всичко това позволява хибридната система да се използва по възможно най-ефективния начин, стига да си изградите правилните навици да го правите… което ще рече, че ако искате нисък разход на гориво, ще трябва да се потрудите или пък просто да си купите дизел.

DSC_4836.jpg

Но да се върнем на поведението на пътя на компактния SUV модел. Управлението му е много спокойно и ненапрягащо, като това се дължи на тишината, която идва с електрическото задвижване, леките настройки на електрическото сервоуправление и цялостното поведение, при което се създава впечатлението, че автомобилът е значително по-лек, отколкото реално е. А той си е тежък – 2115кг или с 250кг повече от XC60 T6 AWD, който разполага със същия бензинов двигател и система за задвижване на четирите колела чрез Haldex. Смятам, че това усещане за лекота идва от доброто разпределение на масата, ниският център на тежестта и високият въртящ момент на електромотора, наличен от спряло положение.

DSC_4940И така, след като стъпих на магистралата, както може да се очаква, натиснах педала за газта в пода, за да видя колко точно може да ми даде T8. Действието бе съпроводено с кратко чудене, след което мощно ускорение. Това забавяне, обаче, не ми хареса и доколото разбирам, се дължи на скоростната кутия от Aisin, която иначе превключва бързо и плавно, но в моменти на „kickdown“ винаги има период, в който се чуди, какво точно се иска от нея. Самото ускорение пък е много бързо, особено до скорости, в които електромоторът съумява да помага на мощния турбо-двигател. Нещо, което ми направи впечатление, е, че макар цялата мощ на ДВГ да се стоварва само върху предния мост, то при резки ускорения от ниска скорост липсва „теглене“ на волана, присъщо за колите с висока мощност и предно предаване.

Нещо друго, което ми направи впечатление на магистралата, бе ниското ниво на шум. Тук е моментът да спомена, че вариантите с Т8 двигател разполагат с активно потискане на шума чрез аудиосистемата. Аеродинамичните шумове и тези от търкалянето на колелата по пътя също са добре редуцирани, като единственото, което нарушава тази тишина, е шумното окачване при дупки и неравности. Въпросните дупки и неравности също така не биват филтрирани твърде добре – определено не ми е дискомфортно, но Mercedes GLC вози по-добре. Все пак, който иска комфорт на висота, то може да се насочи към опционалното въздушно окачване, което подобрява ситуацията, макар че отново отстъпва откъм комфорт на Mercedes с техния Airmatic.

Колкото до разхода на гориво, пък, в режим за пазене на заряда на батерията преминах през трасето на „Хемус“ със среден разход 8,8л на 100км.

DSC_4957.jpg

След като слязох от магистралата преминах в хибриден режим (т.е. изцяло автоматичен) за първокласната отсечка до Велико Търново. Движението ми там продължи в познатия комфорт – вентилация на седалките, първокачествен звук от опционалната аусиосистема Bowers & Wilkins, както и добра връзка на телефона ми чрез Apple CarPlay и съответно лесно работене със Spotify чрез големия екран на инфотейнмънт системата. Въпросният екран, обаче, привлича много голям брой следи от пръсти, та ако имате OCD, има шанс да му се дразните. В тази отсечка идва и истинското удоволствие от мощността, комбинирана с високата позиция на седене и добрата видимост, които правят изпреварванията много лесни, а за капак и движението е икономично – Правец до Велико Търново с 5,5л бензин на 100км. Не е никак зле.

След като се озовах на тесните, изпълнени със завои пътища между Елена и Сливен реших, че е дошло време за малко истинскo RoadHunter изживяване и с доста газ поех напред. Е, сега вече усетих и килограмите на XC60 T8 – автомобилът става по-труден за овладяване, най-вече при последователни завои в противоположни посоки, но пък наклонът на каросерията е умерен, а и поведението е подчертано неутрално. Управлението е малко бавно и доста неинформативно и малко след като изстисках всичкото електричество от батерията, се отказах да се правя на състезател. Просто XC60 не е такъв автомобил, а високата му мощност не го превръща в Porsche Macan или пък Alfa Romeo Stelvio.

DSC_4857

Същата вечер успях да изпробвам и матричните светодиодни фарове, а видео на работата им можете да видите скоро в YouTube канала на RoadHunter. Начинът, по-който осветяват пътното платно, е брилянтен и прави пътуването вечер много по-приятно и ненатоварващо. За съжаление като всяка „умна“ система не са безгрешни, защото в дадени ситуации не изключват „дългите“ навреме, което води до заслепяване на насрещнодвижещите се автомобили.

Безспорно най-удовлетворяващата част за мен дойде, когато влязох в София откъм магистрала Тракия около пет часá, накрая на работния ден. Включих режим ECO и се „набих“ в задръстванията по пътя за другия край на града, разбира се – през центъра. Със задоволство стигнах до Мото Пфое Люлин, изминавайки 20 километра при среден разход на гориво 0.3л на 100км. Тук е и силата на тази система – употребата ѝ в градска среда, но пък там идва въпросът кому е нужен SUV с 400к.с., за да се разхожда из града?

Заключение:

За пореден път оставам впечатлен от модел на Volvo и  смятам, че второто поколение на XC60 има всички необходими качества да постигне и задмине изключително силното представяне на пазара на предшественика си.

Автомобиилът комбинира елегантно-динамичен екстериор с върхов откъм качество и дизайн интериор (безспорен първенец в класа си, според мен). Практичността и оползотворяването на пространството също са на висота, традиционно за моделите на Volvo, което прави XC60 много подходящ за семеен автомобил.

Като минуси в представянето бих включил скоростната кутия, която не реагира достатъчно бързо при рязко подаване на газ, както и неувлекателното управление. Като минус би могло да се приеме и липсата на двигатели с повече от четири цилиндъра – необходимо „зло“, но просто „петаците“ на Volvo ми бяха любими.

Колкото до задвижването, то смятам, че Т8 вариантът е много интересен за демонстрация на възможностите и забавление, както и да се хвалите, че сте много технологични или пък да паркирате безплатно в Синя зона. В реалния свят, обаче, ви трябва дизел – D4 или D5, съответно със 190к.с. или 235к.с. Дори по-мощният вариант е с над 20000лв по-евтин от хибрида и може и да не ускорява от 0 до 100км/ч за 5.3 секунди, но и неговите 7.2 секунди са повече от адекватни.

Цветан Илиев

DSC_4820.jpg

Повече информация и актуални цени може да намерите на http://www.volvocars.com/bg

Оценка:

volvo.png

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s