BMW i3s – Правилната концепция за електрически автомобил (тест)

На пътя:

BMW i3s разполага с електромотор, развиващ 184к.с. и 270Nm. При електрическите автомобили по-важна е батерията. Тук 352 волтова литиево-йонна с капацитет 120Ah. Това се равнява на 42.24kWh или около 4лв по нощната тарифа 😉

Автомобилът има максимална скорост 160км/ч, а ускорението до 100км/ч отнема 6.9 секунди, като аз засякох 7.2. Пробегът варира според методиката на тестване – например, излезлият от употреба NEDC дава нереалистичните 345км, по-адекватният WLTP, който влезе в сила миналия месец, показва до 285км, а самите BMW, според тяхната си методика, ни казват 260км.

Последно по отношение на характеристиките искам да обърна внимание на теглото – 1290кг без водача, което е страхотен резултат за подобен автомобил и, например, Renault Zoe тежи над 150кг повече.

Ето, че най-после се озовах пред автомобила с ключ в ръка. Седнах и потеглих из натоварените улици на кв. Лозенец. На първо място отново ще споделя, че концепцията е много добра, защото позицията на седене е висока, виждам добре навсякъде, а компактните размери и много добрата маневреност правят провирането из малките улички лесно и ненапрягащо.

Също така си личи, че автомобилът, макар и компактен, е в по-висок клас, защото веднага ми направи впечатление, колко по-добре шумоизолиран е от електрическия Hyundai Kona, с който стигнах до BMW. А това е важно в автомобил, чиито шумове, свързани със задвижването, се изчерпват с малко „жужене“. За съжаление не всичко по отношение „шум“ е толкова добро, защото в тестовия автомобил се чуваха отчетливи поскърцвания откъм връзката между предните и задните врати.

Интересното при i3 е това, че водачът няма контрол над регенерацията, т.е. тя си е включена на една определена (висока) степен и всъщност педалът за спирачката рядко влиза в употреба, защото спирате с електромотора, т.е. пускате педала на газта и колата спира. В първите километри от градското ми шофиране, независимо от натоварения трафик се наложи да натисна спирачка само два пъти. Това е малко странно отначало, но се свиква бързо.

И така, докато си разсъждавам, се озовах „първа кола“ на светофар за ляв завой на голям булевард. Разбира се, анархията в София побърза да се изяви под формата на нагъл шофьор, който реши да предреди колоната и елегантно да се „натресе“ наполовина пред мен, наполовина запречвайки лентата за направо. Аз пък направих логичното – смених режима на управление от комфортен на спортен, натиснах педала в пода, i3s ускори с лека заигравка на задницата и още преди нарушителят да потегли, аз бях преминал кръстовището.

Имам точно нулев толеранс към умишлените и нагли нарушения (жалко, че пътна полиция ги толерира, насърчавайки анархията по пътищата).

А i3s е отличен в подобни ситуации, защото реакциите на педала са светкавични, целият въртящ момент е наличен от спряло положение, а управлението е бързо и прецизно. Всичко това позволявя невероятно бързи маневри в градска среда.

Извън града i3s очаквано се чувства не намясто. Например след като излязох на магистралата и ускорих до обичайната си скорост, освен високите нива на аеродинамичен шум, ме притесни рязкото падане на пробега – просто ел. задвижването е за града.

Озовавайки се на познатия път около Железница с множеството му завои, подкарах i3s около ръба на възможностите му. От една страна ме впечатли минималният наклон на каросерията (колата все пак е висока), а и неочаквано доброто сцепление въпреки тесните гуми, чиято цел е по-скоро ниско съпротивление. Всъщност колата е забавна за каране, но… Ами след десетина минути силите ѝ сякаш свършиха, а ускорението стана значително по-бавно. Може би батерията „прегря“ и мощността бе редуцирана. Още един довод за тезата ми – ел. колите са градски коли.

По отношение на зареждането, ако ползвате автомобила си стандартно в града с пробег 50-60км на ден, то спокойно може да се справите и без зарядни станции, а само със стандартното зарядно с накрайник Шуко (за обикновен контакт).

Като пробег смятам, че методиката на BMW която определя пробега при ежедневна употреба в градска среда на 260км е много точна, защото точно толкова (че и малко отгоре) засякох и аз.

4 коментара

  1. […] Автомобилът се предлага и с електрическо задвижване, като моторът има 136к.с., а с ускорение до 100км/ч от 8.1 секунди е и най-бързият в гамата. Официално батерията е достатъчна за 340 км, но предполагам, че реалният пробег ще е около 260 км. Сходни са характеристиките и на BMW i3. […]

  2. […] Автомобилът се предлага и с електрическо задвижване, като моторът има 136 к.с., а с ускорение до 100км/ч за 8.1 секунди е и най-бързият в гамата. Официално батерията е достатъчна за 340 км, но предполагам, че реалният пробег ще е около 260 км. Сходни са характеристиките и на BMW i3. […]

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s