Dacia Duster – От служебен, до семеен

Преди десет години Dacia навлезе смело, и в правилния момент, на пазара на компактни SUV модели с Duster. Автомобилът бе простичък, компромисен, но и много достъпен. Освен това бе в пъти по-култивиран и модерен от дотогавашния най-евтин високопроходим модел в продажба у нас – Lada Niva (още е на пазара, макар да се казва Lada 4×4 и е „скандално евтина“). И точно защото не всички, търсещи достъпен 4×4, са ловци или горски, Duster „изяде“ пазара на Niva. Моделът стана много популярен, а ако имахме правдоподобни данни за продажбите у нас, сигурно щеше да се окаже, че е бил най-реализираният SUV поне в пет от десетте си години присъствие на пазара.

Второто поколение Duster е вече на две години и редът му да се появи в RoadHunter дойде!

Дизайн:

Няма как без аналогия – първият Duster заложи на консервативен дизайн в комбинация с широки калници, които му придадоха характер и „мускулеста стойка“. Наследникът му доразвива идеята – ако не разбирате от коли може дори да помислите, че става дума за обстойна модернизация. Не! Моделът е съвсем нов и е добил малко „по-мек“ вид. Това ще рече, че изглежда по-модерен и не толкова спартански. Калниците вече не са така широки (жалко), а линиите са малко по-заоблени.

Намирам задницата за доста интересна и сполучлива, а оформлението на светлините ми напомня за Jeep Renegade – не лоша препратка.

Duster ми допада като дизайн. По-различен е от останалите компактни SUV модели на пазара и е лесно разпознаваем. Изглежда консервативен, но не задължително евтин или остарял.

Интериор:

И докато погледнат отвън, Duster може и да не показва ясно достъпната си цена, то с влизането в салона всичко става ясно – пластмаса, по-светла пластмаса, по-тъмна пластмаса. Това е положението. В резултат при движение по неравности, съвсем очаквано, се чуват поскърцвания тук-там.

Е, има и признаци на старание – контрастни шевове по седалките, метализирани бутони за климатика и капачка на скоростния лост и сребристи обръчи около въздуховодите.

Като изключим евтините материали, салонът на Duster не е лош, защото ергономията е на ниво, седалките са по-удобни от очакваното, има големи джобове във вратите, кутия за вещи под седалката, удобни поставки за чаши и централен подлакътник… само за шофьора.

Като казах ергономия, круиз-контролът и ограничителя на скоростта се активират от бутон разположен някъде около ръчната спирачка. Чувал съм немалко мнения, че не му е там мястото. Аз обаче не съм съгласен – всъщност е удобно и добре измислено. Веднъж активиран, целият контрол се извършва чрез бутони на волана – от там може да се спре временно и отново да се активира. Т.е. въпросният, по-далеч разположен, бутон може да се използва само, ако преминавате от круиз-контрол към ограничител и обратно.

Понеже вече е 2020, дори и Duster разполага с инфотейнмънт система (стандарт при Prestige, опция за 1000 лв. при Comfort). Екранът ѝ е седем инча, което по съвременните стандарти е ужасно малко. На мен, обаче, ми харесва. Писнало ми е от гигантски екрани, които ми светят и ми пречат при шофиране . Ако искам да ходя на кино, ще ида на кино. Ако съм късоглед ще си сложа очила. Седеминчовият екран тук е идеален като размер!

Това, в което не е идеален е, горе-долу, всичко останало. Има много отблясъци, ниска разделителна способност, не е достатъчно ярък и реагира бавно. Като цяло компромисен вариант, който има добра базова функционалност, може да си ползвате Apple CarPlay или Android Autо, но трябва да имате търпение и занижени очаквания. В противен случай ще подивеете.

Хубавото в салона на Duster е пространството. Прилично и на двата реда седалки, а почти равния под отзад и високите предни седалки дават възможност и на трима души да пътуват ОК. За двама пък е екстра, защото освен пространството, автомобилът има големи прозорци и видимостта навън е на ниво.

Що се отнася до багажника, версията 4х4 разполага с 411 л обем. Не е много, но да не забравяме, че с една защитна мрежа, спокойно може да използвате и обема до тавана.

На пътя:

Dacia Duster се предлага с 1.0 и 1.3 литрови бензинови двигатели с мощност 100, 130 или 150 к.с. и 1.5 литрови „дизели“ с мощност 95 к.с. и 115 к.с. Тестовият автомобил бе това, което на пръв поглед изглежда като най-подходящия вариант – по-мощният дизелов двигател, задвижване 4х4 и шестстепенна ръчна скоростна кутия. Ускорението до 100 км/ч с него отнема 12.1 секунди, максималната скорост е 175 км/ч, а средният разход на гориво е 5.5-5.7 литра за 100 км.

В един дългоочакван дъждовен ден, прахът из София стана на кал, а аз взех оранжевия Duster от Ауто Франс 3000 в Хаджи Димитър и се насочих към идеалния център. Денят бе петък, а часът след пет. Знаете за какво говоря – задръствания, ниска средна скорост и тук-там някой тарикат, който е по-важен от целия свят и кара както го чувства, без да се съобразява със закона или останалите хора на пътя.

Тук Duster, всъщност, е доста приятен. Добрата видимост във всички посоки, която се дължи не само на високата позиция на седене, но и на щедрото остъкляване, помага. Към това добавяме лек волан, достатъчно прецизна скоростна кутия и по-скоро комфортно окачване. Двигателят пък, определено не е от най-рафинираните, но не дразни с излишни вибрации и шум.

Като споменах шум, озвучителната система на Duster е доста зле, въпреки невисоките ми очаквания. И именно заради това, седейки си в задръстванията, реших да я изключа. Това бе моментът, в който открих най-сериозния, според мен, проблем в колата.

Дори при движение с по-ниска скорост до ушите ми достига едно много неприятно, монотонно, електрическо „жужене“. На следващия светофар, който „ме хвана“, спрях, старт-стоп системата изключи двигателя, а въпросното „жужене“ продължи още няколко секунди, преди и то да утихне.

Какво е това? Доколкото успях да се ориентирам, помпата за урея на селективния катализатор (SCR). И понеже тук някой от вас ще се запитат какво казах току що, обяснявам:

По време на горивния процес, дизеловите двигатели генерират силно отровни азотни оксиди (бензиновите също, но доста по-малко поради по-ниската температура на изгаряне и по-малкото налягане). Тези газове биват пречистени в изпускателната система на колата, където се смесват с урея, започва реакция и резултатът е (основно) азот и водни пари. Придвижването на уреята от резервоара ѝ до мястото където се впръсква, очевидно, изисква наличие на помпа. Е, тази помпа при Duster е дразнещо шумна.

Хубавото е, че на другия ден се качих за разходка по магистрала Струма и с нарастване на скоростта, Duster така или иначе става шумен дотолкова, че заглушава неприятното „жужене“ на помпата. Като изключим относително слабото му обезшумяване, Duster се държи приятно на магистрала – доускоренията са адекватни и като цяло автомобилът ми се струва по-пъргав, отколкото очаквах, четейки характеристиките му.

Мисля, че най-слабото представяне на Duster бе по второкласни пътища със завои, защото колата се накланя доста, а управлението е свръх-неинформативно. Субективното ми мнение е, че първото поколение на модела се справяше по-добре на подобни пътища, но при него и теглото беше с около 100 кг по-ниско и може би именно тази разлика оказва влияние.

Най-доброто представяне пък бе в полите на Витоша. Duster е отличник извън пътя. В не малко ситуации с един Duster дори бихте могли да стигнете по-далеч, отколкото с всемогъщия Land Rover Discovery …не за друго, но често човек е значително по-смел в автомобил за 35 000 лева, отколкото в такъв струващ поне четири пъти повече.

Смелостта настрана, колата се справя добре извън пътя. Миналото лято прекарах доста време в компанията на първото поколение на модела и го разходих до хижа Безбог и по разни неназовани места из Стара Планина. Проблеми? Не. Само съединителят показваше слабост. При новото поколение подобни проблеми не срещнах. Пътният просвет е приличните 21 см, 4х4 системата може да се включи перманентно и колата има добре работеща система за спускане по наклон. Артикулацията на окачването е по-скоро ограничена, но независимо от това, Duster може доста. Наличието на камери с 360 градусов изглед също помага извън пътя.

Доволен съм и от разхода на гориво, защото засякох среден 5.8 литра, което освен всичко, е едва 100 милилитра повече от официалните данни (новия метод за измерване на разхода си казва думата).

Заключение:

Първото поколение на модела бе простичък автомобил, който изискваше доста компромиси от страна на собствениците си и, съответно, бе най-подходящ за работна кола. Лично за мен, той беше забавен, защото всеки път когато го карах се връщах в някаква утопична представа за миналото, когато „всичко е било по просто“.

При актуалния Duster нивото със сигурност се е повишило, като автомобилът е по-рафиниран, а и предлага повече „глезотии“. Проблемът, според мен е, че така го взимам по-насериозно, Подсъзнателно започвам да го сравнявам с по-утвърдени марки и модели, а спрямо тях Duster неизменно губи точки.

И все пак новият Duster изисква по-малко компромиси и съответно е по-подходящ за лично и семейно ползване. Недостатъците му се компенсират от изгодната цена – начална 22 500 лв (най-слабият бензинов двигател, само бял цвят, няма дори климатик). За адекватно оборудване трябва да се насочите към ниво на оборудване Comfort (от 28 000 лв за версия бензин или 37 000 лв за дизел 4х4), а ако държите на 4х4, то тогава най-добрият вариант е топ ниво на оборудване Prestige с цена 39 000 лв. За съжаление, задвижването на четирите колела идва само с дизеловия двигател, а той пък върви с „жужащата“ помпа за урея. Дали цената ще ви се стори достатъчно примамлива, за да игнорирате монотонната работа на помпата, решавате вие 🙂

Цветан Илиев

Оценка:

Един коментар

Оставяне на отзив за Стар премиум автомобил или нов от среден или нисък клас? – RoadHunter Отказ

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s