Не е тайна, че в България имаме най-старият и амортизиран автопарк, ако не в цяла Европа, то поне в ЕС. По данни на Евростат, у нас регистрираните автомобили на възраст до 5 години са под 5%, а до 10 години около 10 на сто. Автомобилите на възраст между 10 и 20 години представляват над 60% от целия ни автопарк, а тези над 20 години – около 25 на сто. Причините за това са много – от липса на средства и безспорният факт, че сме най-бедни в ЕС, до чиста народопсихология. Поради факта, че много хора наистина нямат възможност да си купят нов автомобил няма да навлизам в дебата за възрастта на автопарка ни, а ще се опитам да обобщя плюсовете и минусите при покупка на стар премиум автомобил и на нов от по-нисък клас.
Примерни избори
Възможните алтернативи и избори няма как да бъдат обхванати поради огромния им брой, но за да илюстрирам изборът ще дам няколко примера в следващите редове.
Пример 1: чисто нов Dacia Duster на цени от 22 500 лева (според сайта на Dacia за България) срещу Mercedes-Benz GLK на цени от около 23 000 лева, на възраст около и над 10 години и пробег около 200 000 км.

Пример 2: чисто ново Renault Clio на цени от 21 700 лева (според сайта на Renault за България) срещу BMW 1-ва Серия на цени около 22 000 лева и на възраст 7-8 години.

Пример 3: чисто ново Peugeot 508 на цени от 52 000 лева (според сайта на Peugeot за България) срещу Audi A6 на цени около 53 000 лева, на възраст 5-7 години и пробег над 100 000 км.

Подчертавам отново, че това са една изключително малка част от възможните опции, но и сред сравнително популярните у нас. Наясно съм какъв би бил изборът на 70-80% от хората, но нека все пак погледнем няколко аспекта на подобна дилема при покупка на автомобил. Трябва преди всичко човек да си отговори на въпроса от какво има нужда и колко е склонен да плаща. В българската народопсихология доскоро колебания нямаше – предпочитанието беше за по-стари, но луксозни автомобили. И въпреки трагичните данни за автопарка в България, то изглежда сякаш нещата се променят.
Плюсове и минуси
Двигатели и бързина. Новите автомобили, дори и тези от по-висок клас, масово залагат на двигатели с три или, в добрия случай, четири цилиндъра, за да успеят да отговорят на все по-строгите изисквания за вредни емисии. Като автоентусиаст няма как тази тенденция да ми допада, а причини не липсват. Първата е, че автомобилните производители често „вадят“ по над 200 конски сили от трицилиндров двигател, което със сигурност го прави по-малко издръжлив. Три- и четирицилиндровите мотори статистически издържат по-малко километри, отколкото шестаците например. При премиум марките по-лесно се намират големи двигатели, които звучат доста приятно за ухото и са наистина издръжливи. Като изключим спортните версии на новите коли, то и точките за бързина отиват при старите премиум автомобили. Тук рискът е какъв е реалният пробег на употребявания автомобил и как е бил поддържан той.

Разход на гориво. Във връзка с разликата в двигателите идва и разходът на гориво. Спор няма, че новите автомобили са много по-икономични, когато стане дума за зареждане на гориво. Намаляването на работния обем и на цилиндрите, както и масовото използване на турбо мотори, спомагат за по-нисък разход в сравнение с по-старите поколения двигатели на премиум марките. За хора, които навъртат голям пробег това със сигурност би било от значение. Но пък и една газова уредба би решила много проблеми, нали?
Комфорт. Покупката на по-стар автомобил от висок клас не е лишена от логика и от гледна точка на комфорт. Въпреки риска, има автомобили, които са доказали качествата си във времето и които, при правилен избор и малко късмет, ще ви гарантират много по-голям лукс и комфорт. Ако този фактор е важен за вас при избора на автомобил, то със сигурност имате основателна причина да се загледате в по-стар премиум автомобил. Това не означава, че новите коли не предлагат лукс. Напротив, те не са само евтина пластмаса и кофти сглобка, но за да избягате от тези недостатъци, често това струва много повече от базовата цена на конкретната кола.

Разходи за поддържка. Както вече споменах, покупката на стар луксозен автомобил крие рискове, които могат да струват скъпо. В случаите, в които автомобилът не е бил поддържан само в официален сервиз (за по-възрастните автомобили това е истинска рядкост), много трудно ще получите достоверна информация за реалния пробег. Друг риск е, ако колата е претърпяла произшествие. При качествен ремонт това не би следвало да е проблем, но често има замаскирани удари, които след това струват скъпо. По двигателя също може да има скрити проблеми с помощта на добавки, които временно да ви заблудят по време на покупката. При покупката на нов автомобил от какъвто и да е клас всички тези рискове не съществуват. Там буквално си получавате колата, качвате се и карате, както се казва. Всеки нов автомобил идва с пълна гаранция, често над 5 години и ремонтите няма да ви притесняват. При покупката също няма да се налага да смените масла, филтри, ремъци и други задължителни неща при колите втора ръка.

Заключение
Покупката на нов автомобил, дори от по-нисък клас, е предпочитаният вариант от прагматичните хора, които искат нова и непретенциозна кола. Те ще предпочетат по-икономичен двигател и липса на разходи за ремонт за периода на гаранцията. Отделно има вече много различни опции за финансиране на подобна покупка, ако нямате пари в брой. Финансовият лизинг винаги е опция, а вече много банки предлагат автокредити с много приемливи лихви. В България не е толкова популярен оперативният лизинг, но той също е една нелоша опция за закупуване на нов автомобил. От друга страна, бързина и комфорт при новите бюджетни автомобили често са мираж. Качеството на интериора, по-мощните двигатели и добрата возия не са за пренебрегване. На мен лично ми е трудно да направя краен избор, но като човек, който обича да шофира, а не просто да се вози, сякаш прагматичното остава на заден план. Освен ако не става дума за някой нов хот-хеч!
Петко Чоевски
Моето мнение е, че е важно човек да избира автомобил, който може да поддържа безкомпромисно. Ако нещо не ти е по джоба, се насочваш към нещо, което ти е по джоба.
Има хиляди случаи, в които хора си купуват абсолютни таратайки, но пък “премиум”, за да компенсират ниското си самочувствие. Резултатът е увеличаване на опасностите на пътя.
Айде сега да се включи и ОБЕЗЦЕНКАТА на новите и старите автомобили в тази или следваща статия ,че тази май е платена от вносители на нови 🙂
Че за 3 години обезценяването е над 70%
За съжаление никой не ни плаща за нищо 😪