Стар премиум автомобил или нов от среден или нисък клас?

Не е тайна, че в България имаме най-старият и амортизиран автопарк, ако не в цяла Европа, то поне в ЕС. По данни на Евростат, у нас регистрираните автомобили на възраст до 5 години са под 5%, а до 10 години около 10 на сто. Автомобилите на възраст между 10 и 20 години представляват над 60% от целия ни автопарк, а тези над 20 години – около 25 на сто. Причините за това са много – от липса на средства и безспорният факт, че сме най-бедни в ЕС, до чиста народопсихология. Поради факта, че много хора наистина нямат възможност да си купят нов автомобил няма да навлизам в дебата за възрастта на автопарка ни, а ще се опитам да обобщя плюсовете и минусите при покупка на стар премиум автомобил и на нов от по-нисък клас.

Примерни избори

Възможните алтернативи и избори няма как да бъдат обхванати поради огромния им брой, но за да илюстрирам изборът ще дам няколко примера в следващите редове.

Пример 1: чисто нов Dacia Duster на цени от 22 500 лева (според сайта на Dacia за България) срещу Mercedes-Benz GLK на цени от около 23 000 лева, на възраст около и над 10 години и пробег около 200 000 км.

Нова Dacia Duster.

Пример 2: чисто ново Renault Clio на цени от 21 700 лева (според сайта на Renault за България) срещу BMW 1-ва Серия на цени около 22 000 лева и на възраст 7-8 години.

BMW 1 от първото поколение на модела.

Пример 3: чисто ново Peugeot 508 на цени от 52 000 лева (според сайта на Peugeot за България) срещу Audi A6 на цени около 53 000 лева, на възраст 5-7 години и пробег над 100 000 км.

Ново Peugeot 508SW

Подчертавам отново, че това са една изключително малка част от възможните опции, но и сред сравнително популярните у нас. Наясно съм какъв би бил изборът на 70-80% от хората, но нека все пак погледнем няколко аспекта на подобна дилема при покупка на автомобил. Трябва преди всичко човек да си отговори на въпроса от какво има нужда и колко е склонен да плаща. В българската народопсихология доскоро колебания нямаше – предпочитанието беше за по-стари, но луксозни автомобили. И въпреки трагичните данни за автопарка в България, то изглежда сякаш нещата се променят.

Плюсове и минуси

Двигатели и бързина. Новите автомобили, дори и тези от по-висок клас, масово залагат на двигатели с три или, в добрия случай, четири цилиндъра, за да успеят да отговорят на все по-строгите изисквания за вредни емисии. Като автоентусиаст няма как тази тенденция да ми допада, а причини не липсват. Първата е, че автомобилните производители често „вадят“ по над 200 конски сили от трицилиндров двигател, което със сигурност го прави по-малко издръжлив. Три- и четирицилиндровите мотори статистически издържат по-малко километри, отколкото шестаците например. При премиум марките по-лесно се намират големи двигатели, които звучат доста приятно за ухото и са наистина издръжливи. Като изключим спортните версии на новите коли, то и точките за бързина отиват при старите премиум автомобили. Тук рискът е какъв е реалният пробег на употребявания автомобил и как е бил поддържан той.

Актуалният Ford Fiesta ST – три цилиндъра и 200к.с.

Разход на гориво. Във връзка с разликата в двигателите идва и разходът на гориво. Спор няма, че новите автомобили са много по-икономични, когато стане дума за зареждане на гориво. Намаляването на работния обем и на цилиндрите, както и масовото използване на турбо мотори, спомагат за по-нисък разход в сравнение с по-старите поколения двигатели на премиум марките. За хора, които навъртат голям пробег това със сигурност би било от значение. Но пък и една газова уредба би решила много проблеми, нали?

Комфорт. Покупката на по-стар автомобил от висок клас не е лишена от логика и от гледна точка на комфорт. Въпреки риска, има автомобили, които са доказали качествата си във времето и които, при правилен избор и малко късмет, ще ви гарантират много по-голям лукс и комфорт. Ако този фактор е важен за вас при избора на автомобил, то със сигурност имате основателна причина да се загледате в по-стар премиум автомобил. Това не означава, че новите коли не предлагат лукс. Напротив, те не са само евтина пластмаса и кофти сглобка, но за да избягате от тези недостатъци, често това струва много повече от базовата цена на конкретната кола.

Първото поколение на Volvo XC90 – лукс от Швеция

Разходи за поддържка. Както вече споменах, покупката на стар луксозен автомобил крие рискове, които могат да струват скъпо. В случаите, в които автомобилът не е бил поддържан само в официален сервиз (за по-възрастните автомобили това е истинска рядкост), много трудно ще получите достоверна информация за реалния пробег. Друг риск е, ако колата е претърпяла произшествие. При качествен ремонт това не би следвало да е проблем, но често има замаскирани удари, които след това струват скъпо. По двигателя също може да има скрити проблеми с помощта на добавки, които временно да ви заблудят по време на покупката. При покупката на нов автомобил от какъвто и да е клас всички тези рискове не съществуват. Там буквално си получавате колата, качвате се и карате, както се казва. Всеки нов автомобил идва с пълна гаранция, често над 5 години и ремонтите няма да ви притесняват. При покупката също няма да се налага да смените масла, филтри, ремъци и други задължителни неща при колите втора ръка.

Заключение

Покупката на нов автомобил, дори от по-нисък клас, е предпочитаният вариант от прагматичните хора, които искат нова и непретенциозна кола. Те ще предпочетат по-икономичен двигател и липса на разходи за ремонт за периода на гаранцията. Отделно има вече много различни опции за финансиране на подобна покупка, ако нямате пари в брой. Финансовият лизинг винаги е опция, а вече много банки предлагат автокредити с много приемливи лихви. В България не е толкова популярен оперативният лизинг, но той също е една нелоша опция за закупуване на нов автомобил. От друга страна, бързина и комфорт при новите бюджетни автомобили често са мираж. Качеството на интериора, по-мощните двигатели и добрата возия не са за пренебрегване. На мен лично ми е трудно да направя краен избор, но като човек, който обича да шофира, а не просто да се вози, сякаш прагматичното остава на заден план. Освен ако не става дума за някой нов хот-хеч!

Петко Чоевски

4 коментара

  1. Моето мнение е, че е важно човек да избира автомобил, който може да поддържа безкомпромисно. Ако нещо не ти е по джоба, се насочваш към нещо, което ти е по джоба.

    Има хиляди случаи, в които хора си купуват абсолютни таратайки, но пък „премиум“, за да компенсират ниското си самочувствие. Резултатът е увеличаване на опасностите на пътя.

    • Айде сега да се включи и ОБЕЗЦЕНКАТА на новите и старите автомобили в тази или следваща статия ,че тази май е платена от вносители на нови 🙂

Оставяне на отзив за Красимир Петков Отказ

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s