Renault Megane R.S. – В света на френските спортисти (тест)

На пътя:

Megane R.S се задвижва от двигател с относително скромен работен обем от 1800 куб.см. Интересното тук е, че цилиндровата глава е разработена специално за R.S., като подобренията са свързани с разсейването на топлината и здравината ѝ. Още по-интересно е, че в задачата са се включили и Renault Sport Racing, т.е. тези, които иначе се занимават с Формула 1.

Двигателят, разбира се, разчита на принудително пълнене и достига мощност 280 к.с. и въртящ момент 390 Nm (налична е версия Trophy, при която мощността се качва на 300 к.с.). Това е достатъчно, за да осигури ускорение до 100 км/ч за 5.8 секунди и максимална скорост 255 км/ч. Средният разход на гориво е 7.9 л за 100 км.

Скоростната кутия е шестстепенна „ръчна“, но за модела се предлага и автоматизирана с два съединителя.

И този път започнах теста си с малко обиколки в града. Преди да се кача в R.S. имах опасения, че автомобилът ще бъде прекалено „твърд“ като за условията у нас. Това бе подсилено от многобройните мнения на журналисти, че Megane R.S. е „винаги в настроение“ и е натрапчив и напрягащ, ако ви се шофира спокойно.

Да, но тест-автомобилите масово са оборудвани с опционалното шаси CUP, което включва по-твърди пружини и по-големи джанти. Тук имаме базовото шаси Sport с 18-инчови джанти и резултатът бе положителна изненада за мен или съвсем цивилизовано поведение в града. Това се дължи и на специалните амортисьори с хидравлични компресорни ограничители. На практика при наближаване на пълния ход на амортисьора, силата му на съпротивление нараства. Това дава променливи характеристики на окачването и възможност за по-висок комфорт при ниска скорост.

Както може да предположите, желанието ми да обикалям София мина скоро и се насочих към Железница с крайна цел – Паничище, т.е. много криви, много изкачвания и покрай пандемията – съвсем малко трафик.

Въпреки изкушаващите завои тази част от пътя премина при спокойно шофиране. При това положение Megane R.S. е сравнително тих, като ми прави впечатление, че независимо от сравнително широките гуми (235), то шумът от тях е малко. Аеродинамичният също е в границите на допустимото, а най-шумната част е изпускателната система, но дори тя не дразни при поддържане на по-ниски обороти. Високата мощност и отличните настройки, благодарение на които турбо-дупка не се усеща, позволяват шофирането на по-висока предавка, дори когато се налага изпреварване (стига трафикът да е достатъчно „рехав“).

Подходящо за ежедневна употреба е и управлението, което е доста бързо, но не дотолкова, че да изисква постоянни корекции и да напряга.

При подобно шофиране разходът на гориво извън града се движи между 8.0 и 8.5 л за 100 км.

Интересната част дойде с приближаването на Рила. За „загрявка“ започнах с пистата. Преминах в режим на управление „Race“ и първата ясно доловима разлика бе повишаването на оборотите на двигателя при празен ход, а това неизменно води до по-високи децибели от ауспуха. А звукът си заслужава – Megane R.S. е сред най-добре звучащите четирицилиндрови автомобили, до които съм имал досег. Звукът е дрезгав и дълбок, а дадете ли малко газ се появява и страхотния пукот. Всъщност няма как да ви опиша звука, но скоро ще може да го чуете в новия ни YouTube канал (ще се радвам да се абонирате).

И така, пистата. Какво по-хубаво място за едно бързо ускорение. Вдигам оборотите и …газ, а гумите се затрудняват да пренесат мощността на асфалта и така до четвърта скорост. Съответно и официалните 5.8 секунди до 100 км/ч за мен се превърнаха в 6.5, но пък веднъж включил „четвърта“, сцеплението се появи и автомобилът продължи да ускорява стабилно, давайки време от 21 секунди за ускорение до 200 км/ч.

След като се позабавлявах по пистата се насочих към Паничище. Път с много завои, който е отличното място за оценка на възможностите и ползите от системата 4Control. Въпросната ни дава една функция, която в днешно време се намира предимно в автомобили с цена 4-5 пъти по-висока от тази на Megane R.S., а той,  пък, е единствения автомобил в класа си, който я предлага. Това е завиването на четирите колела.

При по-ниска скорост задните колела завиват в обратна посока спрямо предните. Това създава ефект на по-къса колесна база, което пък води до увеличаване на пъргавината (и маневреността в града). При висока скорост всички колела завиват в една и съща посока – съответно ефект на удължена база, водещ до по-добра устойчивост.

Оставих последните къщи на Сапарева Баня зад мен и дадох газ. Отново с доста превъртане на гумите и умерен „torque steer“ (придърпване настрани, в резултат от високата мощност и задвижването на предните колела) автомобилът потегли нагоре. Версията с шаси CUP тук би имала предимство, тъй като тя идва с диференциал с ограничено приплъзване.

Мощността се разгръща равномерно, а двигателят вдига обороти с лекота и желание, което прави „настъпването“ истински приятно. Всяко отнемане на газта пък, води до силен пукот от ауспуха и, макар основно за шоу, този ефект ме радва.

Управлението е бързо и прецизно, макар връзката с пътя да не ми е достатъчна. Fiesta ST например, е по-ангажираща в това отношение.

Интересното идва с по-високата скорост в завой. Megane R.S. стои много стабилно на пътя и може да се шофира доста бързо, но наближите ли лимита на сцепление става малко плашещо. Именно поради завиването на четирите колела, реакциите на колата са по-трудно предвидими и може да очаквате, както недозавиване, така и презавиване.

Това прави шофирането около лимита по-трудно и определено изисква опит и свикване с автомобила по възможност на място с по-малко пропасти и скали около пътя, т.е. на писта.

4 коментара

  1. Честито! 🙂 При цена 57к другите конкуренти трудно ще се класират с разумни аргументи. Слабостите в интериора са сравнително маловажни в този клас.
    Въпреки сдържания си екстериор за хот хеч, автомобилът се откроява сред останалите. Направил си отличен избор.
    П.П.
    Това е правилният цвят за този R.S. 😉

    • Благодаря 🙂 Да, другите в класа имат малък шанс при тази цена. Да не говорим, че аз имах късмета моделът да ми хареса най-много дори и да се абстрахирам от цените.

      За екстериора не мисля, че е твърде сдържан. Сериозните уширения на калниците, големия дифузьор и ауспух го правят лесноразличим. Намирам Focus ST, i30N и GTi за значително по-сдържани.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s