На пътя

Едва ли някой очаква от двутонно SUV, което не е чистокръвен член на М семейството на BMW да бъде нещо особено като бързина и възможности. Аз също не го очаквах. И се оказа, че съм сгрешил макар и да бях запознат с техническите данни на хартия. С взимането на колата, след настройването на електрическата седалка (тук ще вметна, че въпреки цялата електроника и всички технологии, набутани в тази кола, воланът се регулираше ръчно), първата ми работа беше да включа на спортен режим. За мой късмет се оказах първа кола на първия светофар, а обстановката позволяваше да настъпя педала до край. Буквално бях залепен за седалката, докато не отпуснах газта. Х3 M40i е изключително мощен автомобил.

Как изглеждат нещата на хартия? Трилитров, шестцилиндров бензинов двигател с 354 к.с. и 500 Nm въртящ момент, в комбинация с 8-степенна спортна автоматична трансмисия. Официално, ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4.8 секунди, което се оказа доста близко до истината. Х3 е с последното поколение на системата за задвижване на четирите колела на BMW xDrive и с опционалния Performance Control, който разпределя мощността между задните колела.

След първоначалната еуфория, се успокоих и включих на комфортен режим. Наложи ми се доста да обикалям в градски условия и ми се струва, че дори в комфортен режим, Х3 е леко „нервен“. Макар и много далеч от усещането на спортния режим, двигателят реагира бързо и остро на всяко докосване на педала на газта. Това ме накара да превключа на режим EcoPro, който надали ще бъде най-използваният от притежателите на X3 M40i. И все пак, по мои наблюдения, той е най-адекватният за натоварения градски трафик. Чувството в този режим наподобява управлението на много по-немощен автомобил, което в случая е плюс. При необходимост кикдаунът винаги е налиния – Х3 отново се изстрелва, когато трябва, но с някакво забавяне след натискане на газта.

В режими Comfort и EcoPro окачването е наистина комфортно (в това отношение е номер 1 в сравнение с предшествениците на модела) въпреки 20-инчовите джанти. Неравностите почти не се усещаха и определено тук от BMW са свършили добра работа. По принцип аз бих предпочел окачването да е по-твърдо, но за масовия ползвател това не е така. Управлението е директно, рейката е бърза и в комбинация с Активното управление усещането е много приятно. Нещата се променят драстично при включването на режим Sport/Sport Plus. Рейката става още по-директна, окачването изключително твърдо (достойно за истински М модел), а звукът от изпускателната система още по-приятен. Тук ще отбележа, че останах силно впечатлен от работата на колата в този режим. За пръв път при турбиниран двигател турбо-дупка просто няма. На практика има, но тя е толкова кратка, че дори и за най-претенциозните хора ще бъде неусетна.

При шофиране в градски условия, в комбинация от трите режима, разходът беше 16.8 литра на 100 км. С малко повече старание разход под 16 на 100 е абсолютно постижим, но за по-ниско от това имам сериозни съмнения.

По-късно дойде време да се махна от градската джунгла и поех към Бистрица, Железница и Плана планина. До Бистрица шофирах в режим Comfort, който води до осезаем наклон на каросерията в завой. Но така или иначе не се задържах в този режим дълго време, защото напускайки пределите на Бистрица минах в режим спорт – управлението е директно, колата следва идеално пътя, а ускоренията са бързи и много груби. Добро впечатление ми направиха и спирачките. От BMW са свършили добра работа в това отношение и спирачният път напълно отговаря на мощността на Х3-ката. Обратно на пътя със завои – Х3 може стряскащо много, особено като се имат предвид теглото и габаритите. Редките изпреварвания се извършват с такава лекота, че реших да проверя какво е ускорението от 50 до 110 км/ч. Резултатът е стойности около и под 5 секунди!

Тук трябва да се отбележи, че на моменти имах проблеми със сцеплението при малко по-хулигански влизания в завой, но не мисля, че проблемът беше нито в Х3-ката, нито в гумите. Цветан Илиев, който управляваше своя Renault Megane R.S. заедно с мен имаше същите оплаквания, което ме навежда на мисълта, че драмата е в некачествения асфалт. В тези моменти тракшън контролът си вършеше работата както трябва, когато беше включен 🙂

В града, а и при маневриране из тесните планински пътчета, ми направи впечатление, че Х3 не е толкова маневрен, колкото очаквах. Радиусът на завой е 12.1 метра в сравнение с 11.9 метра при предишното поколение. Това, в комбинация със завишените ми очаквания, оставиха в мен леко впечатление на липса на маневреност.

Вече споменах, че в градски условия разходът на гориво е около 16 на 100. Извънградското ми шофиране по пътища, които могат да бъдат мерило за разхода беше по-малко, но стойностите, които получих са от порядъка на 10 литра на 100 км. От BMW твърдят, че смесеният разход е 10.5 литра на 100 км в комбиниран цикъл. Аз лично не се наемам да го постигна.

2 thoughts

  1. Поредното ревю от хора, които не са си научили урока … постарайте се малко поне, явно така сте били и в училище – 3ка.

    Как искате странична упора като имате обдухване на седалките и заради това нямате сайд съпортите в седалките …

    1. Подобни коментари, показват пълна липса на разбиране и осъзнаване на текст и принципно заслужават директно триене, но този път ще отговоря.

      Не знам вие като какъв специалист се изявявате, но авторът на теста коментира, че опората е недостатъчна. Какви са причините не стои на дневен ред. Той констатира наблюденията си, а тестовете ни са именно затова. Да не говорим, че аз като автомобилен инженер не виждам какъв е проблемът с вентилацията и опората, но Вие като изявен всичколог явно разбирате доста повече.

      А иронията как коментирате „страничната Упора“ е силна. Ние може и да сме завършили училище с тройки, но Вие май сте с двойка по милост.

      Съветвам Ви да ходите да гледате Бричка. RoadHunter не е за хора като Вас!

Leave a Reply