BMW X3 M40i – Мощният и практичен баварец

При появата си на пазара през 2003г., първото поколение на BMW X3 се отличаваше с изумително поведение на пътя спрямо габаритите и теглото си, а цената за това беше тоталната липса на комфорт във возията. Първоначално моделът не се възприемаше особено добре поради противоречивия си дизайн (да не казваме, че без М Пакет не изглеждаше никак добре), но на пазара пожъна изключителни успехи. На какво се дължаха те? Основно на практичността и, както споменах – поведението на пътя. Х3 комбинира удобствата на 3-та Серия комби с много място за товар и отлично поведение на пътя, и тези на SUV-тата с по-висока позиция на шофиране. Второто поколение на модела беше „по-неутрално“, защото дизайнът се прие, вече имаше конкуренция на пазара (основно в лицето на Audi Q5 и Mercedes-Benz GLK), но и не блесна с нещо специално.

През 2018г. се появи и третото поколение на BMW X3, а благодарение на М Кар София, ние тествахме върховата версия от нечистокръвните М-ки – M40i. Това поколение определено се отличава с много по-луксозен интериор и завишен комфорт, а версията, която изпробвахме – и с изключителна мощност. Макар и да носи усмивки, когато настъпите газта, въпросът е успява ли Х3 да комбинира ефективно мощност, практичност и комфорт.

Дизайн

Новата дизайнерска тенденция при BMW, свързана с уголемяване на решетките тип „бъбреци“ е ясно видима и тук в сравнение с предходното поколение, което по принцип мен лично би ме ужасило. В случая решетката все още не е твърде огромна и големите габарити на Х3 спомагат тя да не изглежда сякаш цялата предница е завладяна от два бъбрека. Буквално. Като цяло дизайнът е по-скоро консервативен и умерен. Фаровете за мъгла са разположени точно под основните и при изключен двигател биха могли да бъдат объркани с дневни светлини.

М40i се позиционира между X3 xDrive30i и X3M. Като дизайн е по-близък до стандартните модели, екипирани с М спортен пакет, който придава значително по-спортен външен вид на автомобила с по-големите въздуховоди, прагове и големи джанти. Тестовият модел е оборудван с 20-инчови джанти, които изглеждат доста добре по мое мнение.

Лично за мен задницата на Х3 е по-красивата част на колата, със по-агресивни линии от предницата и двоен ауспух, като и двете тръби са… истински. Без да впечатлява, дизайнът ми допада и поради факта, че Х3 се различава достатъчно лесно от Х1 и Х5, а това не е маловажно, защото при други марки и при BMW в някои класове различаването невинаги е лесно от пръв поглед.

Интериор

Чисто дизайнерски интериорът на BMW X3 M40i е сходен с… всички останали BMW-та, което аз определено намирам за положително и за мен не е повод за критика. Първото поколение на модела, като интериор, беше по-близо до E46, отколкото до актуалните за времето други модели. При второто поколение имаше голям напредък по отношение на салона и технологиите, но Х3 все пак се различаваше по-луксозните баварци.

Тестовата версия е с много приятната комбинация от кафява кожа и декоравини лайсни, успешно имитиращи дърво. Качеството на изработка е високо, каквото трябва да бъде при автомобил със стартова цена от 137 000 лева. Направи ми впечатление, че в долната част на вратите имаше солидно количество твърда пластмаса, която беше в контраст с цялостната изработка вътре, но не бие на очи и също е сглобена така, че по никакъв начин не се долавя шум от там.

Откъм пространство Х3 M40i впечатлява. Новото поколение е с около седем сантиметра по-дълго от предходното, но мястото за пасажерите е нараснало значително, особено на задните седалки. В комбинация с панорамния покрив, в автомобила се създаваше чувство за простор на много голям автомобил. При багажника разлика няма. Той е с капацитет 550 литра при вдигнати задни седалки, точно толкова, колкото и при предишното поколение. В Х3 има и достатъчно място за съхранение на различни вещи и предмети. Джобовете във вратите са много големи и има обособено място за бутилки от 1.5 литра. Подлакътникът между предните седалки и жабката също са достатъчно големи.

Аз лично намерих два малки недостатъка в интериора на Х3. Първият е, че седалките макар и спортни, не обхващат достатъчно добре тялото. Това, разбира се, се усеща само при агресивно шофиране по завои, но е фактор, който прави впечатление. Вторият недостатък е, че перата за смяна на скоростите на волана са позиционирани така, че за оптимален захват, пръстите ми трябва да застанат върху самите пера, което далеч не е удобно.

Ще завършим частта за интериора с най-стандартното и в същото време най-доброто – технологиите. Отдавна твърдя, че iDrive системата на BMW е сред най-добрите на пазара и това се потвърди отново. Изключително интуитивна, удобна система, при която все още има истински копчета. Дисплеят е оборудван с тъч скрийн, но аз избягвах да го ползвам, тъй като остават отпечатъци. Дигиталният клъстър е приятен и модерен, сходен с този при останалите BMW-та. Нашата версия беше оборудвана с най-различни асистенти за паркиране и за шофиране, които на мен лично са ми напълно излишни и само вдигат цената. Harman Kardon системата също е на много добро ниво и е идеално допълнение към цялостния инфотейнмънт.

На пътя

Едва ли някой очаква от двутонно SUV, което не е чистокръвен член на М семейството на BMW да бъде нещо особено като бързина и възможности. Аз също не го очаквах. И се оказа, че съм сгрешил макар и да бях запознат с техническите данни на хартия. С взимането на колата, след настройването на електрическата седалка (тук ще вметна, че въпреки цялата електроника и всички технологии, набутани в тази кола, воланът се регулираше ръчно), първата ми работа беше да включа на спортен режим. За мой късмет се оказах първа кола на първия светофар, а обстановката позволяваше да настъпя педала до край. Буквално бях залепен за седалката, докато не отпуснах газта. Х3 M40i е изключително мощен автомобил.

Как изглеждат нещата на хартия? Трилитров, шестцилиндров бензинов двигател с 354 к.с. и 500 НМ въртящ момент, в комбинация с 8-степенна спортна автоматична трансмисия. Официално, ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4.8 секунди, което се оказа доста близко до истината. Х3 е с последното поколение на системата за задвижване на четирите колела на BMW xDrive и с опционалния Performance Control, който разпределя мощността между задните колела.

След първоначалната еуфория, се успокоих и включих на комфортен режим. Наложи ми се доста да обикалям в градски условия и ми се струва, че дори в комфортен режим, Х3 е леко „нервен“. Макар и много далеч от усещането на спортния режим, двигателят реагира бързо и остро на всяко докосване на педала на газта. Това ме накара да превключа на режим EcoPro, който надали ще бъде най-използваният от притежателите на X3 M40i. И все пак, по мои наблюдения, той е най-адекватният за натоварения градски трафик. Чувството в този режим наподобява управлението на много по-немощен автомобил, което в случая е плюс. При необходимост кикдаунът винаги е налиния – Х3 отново се изстрелва, когато трябва, но с някакво забавяне след натискане на газта.

В режими Comfort и EcoPro окачването е наистина комфортно (в това отношение е номер 1 в сравнение с предшествениците на модела) въпреки 20-инчовите джанти. Неравностите почти не се усещаха и определено тук от BMW са свършили добра работа. По принцип аз бих предпочел окачването да е по-твърдо, но за масовия ползвател това не е така. Управлението е директно, рейката е бърза и в комбинация с Активното управление усещането е много приятно. Нещата се променят драстично при включването на режим Sport/Sport Plus. Рейката става още по-директна, окачването изключително твърдо (достойно за истински М модел), а звукът от изпускателната система още по-приятен. Тук ще отбележа, че останах силно впечатлен от работата на колата в този режим. За пръв път при турбиниран двигател турбо-дупка просто няма. На практика има, но тя е толкова кратка, че дори и за най-претенциозните хора ще бъде неусетна.

При шофиране в градски условия, в комбинация от трите режима, разходът беше 16.8 литра на 100 км. С малко повече старание разход под 16 на 100 е абсолютно постижим, но за по-ниско от това имам сериозни съмнения.

По-късно дойде време да се махна от градската джунгла и поех към Бистрица, Железница и Плана планина. До Бистрица шофирах в режим Comfort, който води до осезаем наклон на каросерията в завой. Но така или иначе не се задържах в този режим дълго време, защото напускайки пределите на Бистрица минах в режим спорт – управлението е директно, колата следва идеално пътя, а ускоренията са бързи и много груби. Добро впечатление ми направиха и спирачките. От BMW са свършили добра работа в това отношение и спирачният път напълно отговаря на мощността на Х3-ката. Обратно на пътя със завои – Х3 може стряскащо много, особено като се имат предвид теглото и габаритите. Редките изпреварвания се извършват с такава лекота, че реших да проверя какво е ускорението от 50 до 110 км/ч. Резултатът е стойности около и под 5 секунди!

Тук трябва да се отбележи, че на моменти имах проблеми със сцеплението при малко по-хулигански влизания в завой, но не мисля, че проблемът беше нито в Х3-ката, нито в гумите. Цветан Илиев, който управляваше своя Renault Megane R.S. заедно с мен имаше същите оплаквания, което ме навежда на мисълта, че драмата е в некачествения асфалт. В тези моменти тракшън контролът си вършеше работата както трябва, когато беше включен 🙂

В града, а и при маневриране из тесните планински пътчета, ми направи впечатление, че Х3 не е толкова маневрен, колкото очаквах. Радиусът на завой е 12.1 метра в сравнение с 11.9 метра при предишното поколение. Това, в комбинация със завишените ми очаквания, оставиха в мен леко впечатление на липса на маневреност.

Вече споменах, че в градски условия разходът на гориво е около 16 на 100. Извънградското ми шофиране по пътища, които могат да бъдат мерило за разхода беше по-малко, но стойностите, които получих са от порядъка на 10 литра на 100 км. От BMW твърдят, че смесеният разход е 10.5 литра на 100 км в комбиниран цикъл. Аз лично не се наемам да го постигна.

Разберете как и къде се тестват прототипите на бъдещите модели; Запознайте се с някои от най-интересните автомобили, появявали се в RoadHunter; Насладете се на над 120 фотографии; Търсете на стелажите на Сиела в бензиностанции OMV и онлайн в Ozone.bg. Цена 12 лева.

Заключение

Третото поколение на BMW X3 може да бъде окачествено като изключително успешно, особено във версията M40i, която имахме възможността на шофираме. Безспорно Х3 е сред лидерите в класа си, а скокът спрямо предходното поколение е значителен.

BMW X3 M40i е преди всичко семеен и практичен автомобил и от тази гледна точка ни спечели. Теглото и размерите му го правят подходящ, както за градско шофиране така и за пътувания на дълго разстояние. Комфортът е на високо ниво, а пространството за пасажерите и за багаж изобилства. Макар и стандартен и сходен с този на останалите BMW-та, интериорът е качествен и няма да бъде преувеличено, ако кажем, че е сравним с този на по-високи класове автомобили.

Говорейки за BMW, независимо от модела, винаги в съзнанието изскача и факторът удоволствие от шофирането. Как се представя Х3 M40i в това отношение? Моят отговор е, че е типичен баварец, като дори габаритите и размерите му не пречат по никакъв начин резултатите на пътя. Мощността е страхотна, а мисля, че би била и предостатъчна за голямо мнозинство от собствениците. Поведението на пътя е много добро благодарение на цялостната инженерна работа, допълнена от най-новото поколение на системата за задвижване на четирите колела – xDrive.

Въпреки някои дребни недостатъци, които за някои хора може би дори не биха били фактор, Х3 M40i е вероятно една от най-добрите опции на пазара като комбинация между практичност, комфорт, мощност и поведение на пътя. Базовото оборудване е богато и с цена от 137 200 лева в България. Тази цена може да бъде лесно надхвърлена, ако човек реши да добави всички асистенти за шофиране и паркиране, както и други екстри, които биха му били небходими. Ако разходът на гориво ви се вижда твърде висок, винаги можете да погледнете и към по-слабите версии или вариантa M40d.

Петко Чоевски

Оценка:

3 коментара

  1. Поредното ревю от хора, които не са си научили урока … постарайте се малко поне, явно така сте били и в училище – 3ка.

    Как искате странична упора като имате обдухване на седалките и заради това нямате сайд съпортите в седалките …

    • Подобни коментари, показват пълна липса на разбиране и осъзнаване на текст и принципно заслужават директно триене, но този път ще отговоря.

      Не знам вие като какъв специалист се изявявате, но авторът на теста коментира, че опората е недостатъчна. Какви са причините не стои на дневен ред. Той констатира наблюденията си, а тестовете ни са именно затова. Да не говорим, че аз като автомобилен инженер не виждам какъв е проблемът с вентилацията и опората, но Вие като изявен всичколог явно разбирате доста повече.

      А иронията как коментирате „страничната Упора“ е силна. Ние може и да сме завършили училище с тройки, но Вие май сте с двойка по милост.

      Съветвам Ви да ходите да гледате Бричка. RoadHunter не е за хора като Вас!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s