Защо да не оставяме зимните гуми за лятото?

Винаги съм смятал, че подобна статия би била излишна и отговорът на въпроса от заглавието би бил очевиден, но наблюдавайки колко много автомобили са със зимни гуми по цяло лято, се изумявам и се чувствам длъжен да повдигна този въпрос. Макар и от правна гледна точка шофирането със зимни гуми през лятото да не е забранено, то крие много рискове. Както наименованието на зимните гуми подсказва, те са за зимния сезон – когато е студено, пътищата са хлъзгави и се очакват поледици и заснежаване. Подготовката на автомобила за летния сезон е не по-малко важна от тази за студените месеци, за да бъде пътуването ви безопасно и приятно.

Photo by Robert Laursoo on Unsplash

С настъпването на пролетта и покачването на температурите, летните гуми са правилният и безопасен избор поради ред причини. Общоприето е, че оптималната работа на зимните гуми от при температури под 7 градуса по Целзий и, когато температурите трайно надминат тази граница, трябва да се сменят с летни. Те, от своят страна, са направени с каучукови компоненти, които са по-твърди от тези на зимните гуми с цел да са по-издръжливи и по-малко податливи на деформиране по време на горещините през лятото. Това несъмнено води до по-добро управление в сравнение със зимните гуми и по-къс спирачен път (с около 10% на суха настилка и над 25% на мокра настилка при температури над 15 градуса по Целзий). Поради фактът, че са по-меки, зимните гуми могат да доведат до поднасяне на автомобила при рязка маневра през лятото.

Смесите, с които са произведени двата типа гуми имат и друго следствие – летните гуми се износват много по-малко в топлото време, отколкото зимните. Те, от своя страна, губят и всичките си свойства, които ви осигуряват безопасно пътуване през зимата, защото се износват по-бързо, а след като омекнат повече през лятото, самият каучук губи свойствата си, когато времето застудее и той се втвърди. От гледната точка на безопасност е много важно да се спомене и фактът, че летните гуми осигуряват много повече сигурност в случай на аквапланинг. Това е така, защото протектора на зимните гуми не е предназначен да отвежда така ефективно водата, както този на летните.

По-второстепенни причини за избор на летни гуми през летния сезон (звучи странно, нали, но явно не всеки обръща внимание) са пониженото им съпротивление при търкаляне и съответно по-нисък разход на гориво (да, има разлика), както и фактът, че просто са по-тихи.

Сигурен съм, че много хора могат да изтъкнат причини, според които шофирането със зимни гуми през лятото не представлява проблем, но с оглед на безопасността инвестицията, която често не е малка, си струва. Колкото и клиширано да звучи, не си струва да рискувате вашия живот и този на другите, пренебрегвайки елементарни правила за безопасност. А авантюристите, които планират пътуване по АМ Тракия, АМ Хемус или някои от другите първокласни и второкласни пътища, може да се замислят дали да не сложат офроуд гуми…

Да се надяваме, че зимата няма да ми се наложи да пиша аналогична статия за летните гуми в зимните месеци.

Петко Чоевски

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s