BMW 4 – Няма нужда от заглавие (тест)

На пътя:

BMW 4 се предлага с бензинови и дизелови двигатели с мощност от 184 к.с. нагоре. Както подсказва името, версията, която виждате тук е преходна – между Серия 4 и M4. Това именно е M440i. Автомобилът се задвижва от страхотния шестцилиндров редови двигател с работен обем три литра. Мощността му е 374 к.с., а въртящият момент достига 500 Nm. Към него има добавен стартер-генератор с мощност 11 к.с. и батерия с 11 Ah и 48 V, с други думи „мек хибрид“.

Благодарение на мощността, осемстепенната скоростна кутия и задвижването на четирите колела, автомобилът ускорява до 100 км/ч за впечатляващите 4.5 секунди. Официалният разход на гориво е между 5.7 и 9 литра на 100 км, но какъв е шансът някой да си купи M440i и да шофира като на емисионен тест?

Разход 5.7л на 100 км с M440i? Едва ли

Срещата ми с автомобила започна в гаража на BMW. След краткия рев, с който двигателят се „събуди“, преминах в режим eco-pro и потеглих из града. Тук колата се държи очаквано добре с типичния BMW финес – натурално балансираният двигател носи спокойствие, скоростната кутия работи неусетно, обезшумяването е добро, а и окачването се справя съвсем добре с множеството малки неравности, бабунки, дупчици, кръпки, шахти на канали (които по някаква причина не са на нивото на терена) и други подобни препятствия присъщи за държавите, в които се краде яко. Стигнем ли до по-сериозна неравност, окачването не се справя толкова добре и независимо от режима, се усеща доста твърдо. Всъщност нормално.

В града имах неочаквана среща с един асистент – асистентът за паркиране. Рядко ползвам подобни системи, тъй като обикновено за времето, в което те паркират, аз ще съм слязъл от колата и ще съм си пуснал СМС-а за зона. Единственият опит, който направих с „четворката“ ме остави приятно изненадан, защото паркирането бе бързо и прецизно.

Що се отнася до разхода на гориво в града, моят резултат бе 9.5л за 100 км. Това е като цяло със спокойно шофиране, но натоварен трафик и няколко сериозни ускорения, след като се случваше да съм първа кола на светофар.

Следващият ден започна с кратка среща, която ми даде възможност да сравня „скандалните бъбреци“ на новия автомобил с неговия предшественик (тук във версия М4). Анкетата, която пуснах в Instagram профила ни показа, че макар с малко, старият дизайн е предпочитан …засега.

От там потеглих на път в търсене на завои. Насочих се към магистрала Струма, а след това щях да стигна до Паничище. На магистралата реших, че не е лошо да изпробвам полу-автономното движение – да, това е кола за каране, но защо пък да не става и за возене?

На практика системата следва пътя, ориентира се не само по маркировката, но и по автомобилите отпред, съответно регулира скоростта си и може да се съобразява с ограниченията. Всъщност тествах системата не само по магистралата, а и по други пътища и като цяло работи добре. Все пак, на моменти не се справяше блестящо с центрирането на колата в лентата. Нещо друго, в един момент срещнах хора, които вървяха по пътното платно (абсолютно неправилно) – изместих се малко вляво, за да ги заобиколя, при което колата тръгна да се връща към пешеходците.

Резултатът е, че макар да работи доста добре, има моменти в които не мога да ѝ вярвам и това води до повече напрежение у мен, вместо обратното. Единственият случай, в който изпитах 100% удовлетворение, бе в старт-стоп трафик в града, където колата ме замества идеално – тръгва навреме, спира навреме, а и да стане нещо ще бъде без тежките последствия, които идват с високата скорост.

На магистралата ми направи впечатление, че купето е малко по-шумно отколкото е редно. Още при около 120 км/ч аеродинамичният шум се засилва доста. Факт, че прозорците на вратите са безрамкови, а това влияе негативно в това отношение. И макар, колата да не става истински шумна, то все пак малко ми разваля впечатлението спрямо акустичния комфорт при по-ниска скорост.

Интересната част дойде след като излязох от Сапарева Баня, натиснах бутона за смяна на режима на управление няколко пъти, докато стигна Sport+ и натиснах педала за газта в пода. Съпроводен от страхотния звук на „шестака“ и с изключителна стабилност се изстрелях към ръба на ЗДВП в частта му с ограниченията на скоростта. Достигнах 100 км/ч за 4.4 секунди и 200 км/ч за 15.4 секунди … така де, това го измерих не по пътя за Паничище, а на пистата край Сапарева Баня малко преди това.

Така или иначе, криволичещият път ми донесе удоволствието от управлението на колата, което е достатъчно прецизно, за да е увлекателно, но без да създава усещане за прекалена острота. Освен това, „четворката“ се катереше с невероятна стабилност, въпреки хлъзгавия път. Всъщност, независимо от режима Sport+, стабилизиращите системи не ми даваха да мръдна от зададената траектория и грубо ограничаваха газта при излизане от завой. Аз пък не посмях да ги изключа, защото условията не бяха подходящи.

Независимо от това, управлението на колата е увлекателно и в комбинация с мигновените ускорения и „рева“ на двигателя, носи удоволствие.

Все пак трябва да призная, че съм се срещал с този двигател в 200 килограма по-лекият Z4 M40i, който освен това разполага само с един задвижващ мост. Там тръпката беше на доста по-високо ниво, но в моите представи M440i има друга цел – достъпна динамика, по-подходяща за ежедневието.

На края на теста ще спомена нещо друго важно за ежедневието – разходът на гориво. Разбира се, не достигнах данните на производителя, но при нормално шофиране, съобразено с повечето ограничения, бързи ускорения почти винаги, когато е удобно и някои динамични отсечки тук-там това бе очаквано. Разходът за цялото каране бе 10.2 л за 100 км. Средният е 9.5 л, а на магистрала падна до 7.9. Предвид динамиката, това е повече от добре.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s