Небивалици по родните пътища – част КАТ, брой N-ти

Годината е 2021-ва вече, а държавата – България, част от Европейския съюз. Уж елита на Европа. Ние обаче сме специални и цялостното състояние на милата ни родина рефлектира и върху пътищата ни – от инфраструктурата, през Пътна полиция до шофьорите и пешеходците. Днес реших да се фокусирам основно върху КАТ, оставяйки настрана дупките по пътищата, некадърните ремонти и кражбите от една страна и шофьорите и пешеходците – от друга. Наясно съм, че повдигам една доста полемична тема, но тя е част от генералния проблем с трафика в България.

Какви са целите на КАТ – Пътна полиция?

На теория и на думи, КАТ трябва да следи за спазване на Закона за движение по пътищата и да се стреми да обърне тенденцията с броя на загиналите. Голямата гордост бе, че за 2020г. има спад на броя на жертвите на катастрофи и на ранените, но силно се съмнявам това да се дължи на родната полиция, а на факта, че над половин година хората почти нямаха възможност да пътуват.

Какво казва статистиката? Справка в сайта на Европейската комисия показва, че от 2014г. България е на първо или второ място ежегодно по брой жертви на пътни инциденти в ЕС с цифри между 90 и 100 жертви на милион човека. Освен това, статистиката показва нещо друго изключително тревожно. По-голямата част от загиналите са вследствие на ПТП в населени места, което показва колко варварски и без грам мисъл управляват колите си част от хората. Друга справка, този път в сайта на Министерство на вътрешните работи показва, че между 95 и 98% от ПТП с фатален край са поради вина на водача и извършено от него нарушение. Макар и да съм сигурен, че този процент е висок смятам, че тук е завишен и има много случаи, в които инфраструктурата и качеството на пътната мрежа също допринасят за ПТП, но това е друга тема.

Безумни нарушения и системни нарушители. Дали с адекватна работа от страна на Пътна полиция такива явления биха били толкова често срещани?

Ефективни ли за мерките на КАТ?

Рядко бих дал категоричен отговор на подобен въпрос, защото монетата винаги има две страни, но тук съм категоричен – не! Ясно се вижда и е публична тайна, че действията на Пътна полиция не допринасят с абсолютно нищо към обръщане на горепосочената тенденция. Логично идва въпросът защо се случва това и тук отговорът вече не е толкова прост. Причините, според мен са няколко.

Първата, която ми идва на акъла е, че превенция липсва. Без особен анализ е видно, че скоростта е най-близка до ограниченията там, където хората знаят, че има радар с камера. Логично. Превенция обаче не може да има, когато пътните полицаи се крият по храсти, канавки, покриват мобилните камери с листа и други подобни. Не и когато това е масова практика. Тук ще отбележа, че трябва да има и такива скрити камери, забутани на невъзможни места, но не и като масова практика. Тази точка би могла да отпадне, ако не съществуваше втората причина (по-долу). Друг голям проблем е употребата на алкохол и наркотици преди сядането зад волана. Това е нещо, което по никакъв начин не бих толерирал и по никакъв начин не мога да си обясня защо се случва. Само за една седмица след Нова година са хванати 197 човека, седнали зад волана след употреба на алкохол и наркотици. Представете си колко не са хванати! Тук смятам, че КАТ отново може да върши по-добра работа чрез по-засилен контрол, масово тестване и да няма възможност за предварително плащане, което да ни измъкне от теста, ако разбирате какво имам предвид.

Втората причина се крие в сроковете за получаване на електронен фиш. Независимо от нарушението, за което е издаден фишът, заложените в закона срокове за връчване са абсурдни. От датата на извършване на деянието срокът, в който фишът може да ви бъде връчен е три години! Моята лична практика показва, че фишовете пристигат на адрес или ми биват връчвани при проверка между 12 и 18 месеца след нарушението. Ако приемем, че целта на наказанията е да дисциплинират водачите на МПС, то тук КАТ отново се проваля. За тези три години, в които ще получи човек фиша, той може да извърши още много, много на брой нарушения, ако приемем, че го прави несъзнателно. Тоест системата в момента не спомага за дисциплината заради изключителното забавяне на изпращане/получаване на електронните фишове.

Снимка от 21 юли 2018 година. Фишът така и не бе връчен, до момента, в който на 11 септември 2020 година собственикът на автомобила не посети КАТ по други въпроси. Повече от две години след заснемане на нарушението.

Третата основна причина, в която няма да задълбавам е, че има една шепа хора, които са най-масовите нарушители на Закона за движение по пътищата, които са безнаказани по една или друга причина – или „имат човек“, или имат възможност да си спасят книжката по друг начин.

Шофиращият този Mercedes AMG GT 4-door е типичен представител на недосегаемите системни нарушители. Всяка среща с автомобила в града е съпроводена с постоянни нарушения от негова страна.

Моето мнение е, че след като (твърде) голям брой хора нямат достатъчно акъл и се държат като (потенциални) убиици на пътя, полицията е органът, който трябва да следи за спазването на законите и да наказва тези, които не го правят. Но да го прави навременно, а не след три години, защото от това възпитателен ефект няма и да не е избирателно, пропускайки тези, които „имат човек и им дреме на…“.

Петко Чоевски


Поръчайте своята тениска RoadHunter и ся к’во от shop.roadhunter.bg

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s