Преди малко повече от година публикувах тийзър в секцията ни с дългосрочни тестове. Автомобилът, за който трябваше да споделям впечатленията и наблюденията си, беше интересен и с големи възможности – Land Rover Discovery. Да, но до дългосрочен тест така и не се стигна, защото въпросният автомобил рядко се задържаше извън сервиза.

Предисторията

Междувременно, няколко човека се интересуваха какво става с колата. Затова реших, да продължа историята до края ѝ. Може да се запознаете с предисторията тук, но припомням накратко:

  • 15 март 2021 – Автомобилът е доставен (нов, закупен от Мото Пфое, на 67 км).
  • 16 март 2021 – Появява се първа грешка и скоростната кутия не може да превключи от P на D. След изключване и стартиране на двигателя грешката изчезва.
  • 16 април 2021 – Колата не пали и отпътува за сервиза на репатрак.
  • 21 април 2021 – Автомобилът е взет от сервиза на Мото Пфое в Бургас.
  • 21 април 2021 – Няколко часа след получаването от сервиза, колата не пали и отпътува обратно към Бургас на репатрак.
  • 7 юни 2021 – Автомобилът излиза от сервиза и е докаран до София от страна на Мото Пфое.
  • 8 юни 2021 – Колата не пали. Откарана е от репатрак към сервиза на Мото Пфое. Към този момент Discovery-то е „навъртяло“ 2423 км.
  • 16 юли 2021 – Колата все още бе в сервиз, а аз публикувах статията От магазина, право в сервиза – Land Rover Discovery.

Какво се случи след това

След толкова време в сервиза от Мото Пфое все още не знаеха или отказваха да кажат какъв е проблемът. Дочух, че ще сменят окабеляването, но им трябва много време за доставка. Предвид ситуацията започнахме процедура по „освобождаване от автомобила“ съдействайки и със съдействието на лизингодателя, SIMPL.

Логично, идеята беше Мото Пфое да си вземат автомобила обратно и евентуално да ни предоставят нов (но от друга марка). Предложението, което дойде от Мото Пфое беше меко казано нагло – да изкупят автомобила на 80% от стойността му като нов. Говорим за кола на 2423 км, която е прекарала около 50 дни на пътя и 120 дни в сервиза по вина на производителя и дистрибутора. Това, предвид реалната цена, на която е купена колата означава 25 000 лева загуба. 25 000 лева, за да изминеш 2423 км или обезценяване по 10 лева на километър.

За да онагледя наглостта на тази оферта, ще ви дам пример. Bentley Mulsanne е познат като първенец по обезценяване в множество класации. Autotrader изчисляват обезценяването му на $6.12 на миля. Конвертираме мерните единици и това прави 6.75 лева на километър.

Така или иначе, в крайна сметка автомобилът остана проблем за лизингодателя. Това, което научих е, че от октомври 2021 г. Discovery-то вече е в движение – след над 4 месеца в сервиза (като не броим близо 2-та месеца преди това). Пожелавам успех и здрави нерви на новия собственик!

Прецедент ли е това

Прецедент ли е проблемът с качеството при Land Rover и странното поведение на представителя на марката у нас?

Land Rover от доста време е в долния край на повечето класации за надеждност. Самият аз бях чувал и много добри и много лоши истории за модели на марката. Преди поръчка на въпросната кола потърсих мнение сред членовете на Автосиаст | Facebook. Ето какво споделиха някои от тях:

Любопитното е, че в края на миналата година имах среща с дистрибутор на инженерен софтуер – този, който ползвам за разработката на Vinghen. От дума, на дума, стана въпрос и за Roadhunter, а човекът ми каза, че преди години е чел теста на Discovery Sport. От тук насетне стана още по-интересно, защото той сподели, че е притежавал Discovery Sport, закупен нов от Мото Пфое и един ден, докато изпреварва и се намира в насрещното, двигателят му спрял без никаква индикация. За късмет не е имало автомобили в насрещното движение и ситуацията се е разминала. Тогава от Мото Пфое са реагирали добре, като са му предоставили преференциални условия за смяна на колата. Резултатът е ново Discovery. Е, в последствие и новото Discovery гасне по време на движение.

Човекът, разбираемо, губи доверие в марката и се опитва да прекрати отношенията си с лизинга на Мото Пфое, но среща редица затруднения. Дават му оферта за изкупуване на колата, която е далеч под пазарната оценка и в крайна сметка си купува нова Toyota, като от ТМ Ауто оценяват Discovery-то значително по-добре, отколкото Мото Пфое (което си е странно).

Скандалното в случая е, че човекът ми разказа как е споделил пред представителя на марката, че се притеснява да шофира Discovery-то, защото го е страх, че ако двигателят отново изгасне в движение има голям риск да катастрофира. Знаете ли какво са му отговорили? Че така ще има възможност да се увери в петте звезди, които моделът е получил на краш тестовете на EuroNCAP…

Тази история звучи невероятно до степен, в която прилича на някакви фалшиви новини писани от тролове. Да, но човекът си беше съвсем искрен, а и няколко месеца преди това аз също срещнах крайно непрофесионално и неадекватно отношение …както се оказа от същия служител.

Е, явно проблемите с Land Rover и представителя на марката у нас не са прецедент.

Заключение

Кой е наследникът на това злопоучно Discovery? Елегантно и засега безпроблемно Volvo XC60 B4.

Накрая искам да вметна, че с тази статия не целя да уронвам престижа нито на Мото Пфое, нито на Land Rover. Целта ми е само да споделя фактите. По отношение на Мото Пфое, имам наблюдения от 20 години насам. Непрофесионализмът и лошото отношение, които срещнах и за които чух при Jaguar Land Rover е учудващ и разочароващ и съветвам ръководството да вземе мерки. Опитът ми при другите марки е далеч по-позитивен (Шоурумите и сервизните центрове на Ford, Volvo и JLR са различни).

Разочароващо е и слабото представяне на автомобилите, защото когато работят, моделите на Land Rover са страхотни. Самият аз имам (имах) слабост към марката от години насам. Тайно завиждах на колегите ми, които се занимаваха с техни модели по време на първата ми работа в автомобилната индустрия. След това сериозно обмислях покана за позиция в централата на JLR в Ковънтри. Междувременно през годините съм прекарал часове разглеждайки обяви за класики (предимно Jag) или конфигурирайки нови модели, чудейки се кога ще имам възможност да притежавам някой нов F-Type или Range Rover.

Цветан Илиев

Leave a Reply