На пътя

Hyundai Tucson предлага широк избор от двигатели. Наличен е 1.6 литров „дизел“ във варианти със 115 к.с. или 136 к.с. Бензиновият вариант също е 1.6 литров и идва със 150 к.с. и като 48V хибрид със стартер-генератор и мощност 150 или 180 к.с. Има и изцяло хибридна версия, при която мощността достига 230 к.с., а на върха в гамата е плъг-ин хибрида, генериращ 265 к.с. В добавка има версии със задвижване на предните колела или 4х4. Налични са и три скоростни кутии – „ръчна“, автоматизирана с два съединителя и класически „автоматик“.

Без да знам с кой точно модел ще се срещна, отидох в най-удобния офис на Top Rent A Car и скоро вече седях в паркирания отпред бял Tucson. Оказа се, че това е версията със стартер-генератор (т.нар. мек хибрид), задвижване на четирите колела и седемстепенна автоматизирана скоростна кутия. Официално ускорението до 100 км/ч отнема 9.0 секунди, а комбинираният разход на гориво е 7.1 литра за 100 км.

В действителност автомобилът е малко по-бърз, като моят тест показа 8.79 секунди до 100 км/ч. Данните за разхода на гориво също се различават, но не в полза на „корееца“. Средният разход по време на теста бе 10.8 литра за 100 км.

В града Tucson се движи тихо и като цяло изискано. Двигателят е добре изолиран, шумът откъм пътя също е малко. Неравностите и дупките се преодоляват без излишно тропане, но по-скоро стегнато като за SUV, но в никакъв случай некомфортно.

Много скоро се сблъсках с нещо странно. В дадени моменти, при потегляне се усеща едно освобено придърпване, което сякаш се дължи на скоростната кутия… сякаш приплъзване на съединител. Склонен съм да предположа, че това е проблем на конкретния автомобил, т.е. някакъв дефект, но дори да е така, както знаем дефектите при коли на по 2000-2500 км не са нещо особено приятно.

Нещо друго, което забелязах в софийския трафик е едно предупреждение, което се появи на екрана пред мен. Когато сте на светофар или в задръстване и автомобилът пред вас потегли, Tucson ви го съобщава, в случай че вие не тръгнете. Доста полезно, особено предвид нивото на заспали шофьори на всеки един светофар.

Oтклонявам се от темата, но много се забавлявам, когато видя две коли една до друга, първи на светофара. Шофьорите им сякаш се дебнат, държат на полу-съединител, нервно се полюляват напред-назад и когато светне зелено… забравят да тръгнат улисани в дебненето или кой знае какво. Е, в такава ситуация и системата на Hyundai няма да им помогне.

Да се върнем към корейския SUV. Реших, че най-подходящо е да го изкарам извън града в посока Железница и да видя офроуд възможностите му край Бистрица.

Започнах с малко по-динамично шофиране. Както споменах, ускорението до 100 км/ч е по-бързо от заводските данни и като цяло автомобилът се усеща пъргав, мощността му се разгръща плавно, без осезаема турбо-дупка и изглежда достатъчна за спокойно и приятно пътуване. Дойдат ли завои, Tucson стои стабилно на пътя, не се люлее излишно и клони към увлекателен за шофиране (като за SUV в този клас). Поведението му е неутрално, основно защото няма достатъчно мощност за да изгуби сцепление

След като приключих с „ентусиазираното“ шофиране се върнах към Бистрица и излязох от пътя. Активирах задвижването на четирите колела (иначе се активира при нужа, а мощността се предава към предните) и потеглих по черния, но не особено изискващ път. Интересното е, че много скоро започнах да усещам миризмата на прегрял съединител, което още повече задълбочи мнението ми, че скоростната кутия има проблем. След кратка почивка минах в ръчен режим на скоростната кутия и продължих напред без повече подобни проблеми.

Интересното бе, че хълмът, който си бях поставил за цел има един кратък участък, в който много от „паркетните“ SUV модели, които съм качвал там показват недостатъците си по отношение на преразпределението на мощността. С Tucson въпросният участък не ми направи никакво впечатление. Тук автомобилът печели точка.

Накрая искам да добавя, че намирам за интересно колко много съобщения доставя Tucson. Вече споменах за това против разсейване, когато автомобилът пред вас потегли. При изключване на двигателя и излизане от автомобила може да се появи съобщение за забравен телефон в купето (нещо което се среща и при други марки), но това което не бях срещал никъде другаде е съобщението „проверете задните седалки“, ако човек е оставил нещо там.

Leave a Reply