На пътя
Тук става истински интересно. iX M60 е същинско чудовище, което тежи над 2600 кг, но в същото време ускорява до 100 км/ч за едва 3.8 секунди.

Автомобилът се задвижва от два електрически мотора – един за предните колела и един за задните. Предният генерира 258 к.с., а задният 489 к.с. Системната мощност е 540 к.с., но може да достигне 619 к.с. за ограничен период от време (до 10 секунди). Максималният въртящ момент стига стряскащите 1015 Nm и дори 1100 Nm при активиран launch control.
Батерията работи при 369V, а капацитетът ѝ е 303Ah или по-разбираемо имаме пробег с едно зареждане от 500-560 км.

Най-после потеглих по софийските улици, където iX се чувства изненадващо на място. Разбира се, от една страна е субективният фактор – “могъщата осанка” помага по столичните улици, изпълнение с неадекватни, нагли шофьори. По-важното идва от реалните качества на iX M60. Колата се управлява с лекота, а “ефикасният” режим е изключително подходящ с по-умерените реакции на педала на газта. Регенерацията при спиране помага за шофиране само с един педал – нещо което е доста удобно в градска среда.
Видимостта е отлична, като освен високата позиция на седене и големите прозорци, за това помага и ниското разположение на таблото.

Разбира се пълната тишина, с която се плъзга електрическият SUV също допринася за приятната атмосфера в града. Колкото до окачването, то е адаптивно, но независимо от това е по-скоро стегнато, съответно покъртителната настилка по улиците ни се усеща ясно, но все пак не води до сериозен дискомфорт.
Тук се възползвах от системата за автономно паркиране, която работи достатъчно бързо, за да бъде наистина използваема. Възползвах се и от безплатното (засега) паркиране в центъра на града, а и от някои от безплатните (засега) зарядни станции.



Споменах, че в града шофирах в “ефикасен” режим. Както може да очаквате, на разположение тук е и “спортен” режим, но по-любопитното е, че имаме “релаксиращ” и “експресивен” режим. Една от характерните им черти е звукът, който ги съпровожда. iX M60 е стандартно оборудван със BMW M IconicSounds Electric. Това са звуци, които дават обратна връзка при шофиране, а любопитното е, че техният композитор е познатият композитор на филмова музика Ханс Цимер.
Може да чуете музикалния съпровод при ускорение в различните режими в следното видео.
Спортният звук определено ми допада, но мнението ми за останалите е, че основната им функция е да впечатлите приятелите си с тях. Релаксиращият ме изнервя безкрайно, а експресивният е интересен до момента, в който става досаден (което не изисква много време).

На следващия ден потеглих по познатия маршрут – София-Железница-Сапарева Баня. По планинския път, изпълнен със завои iX M60 запазва лекотата, с която се управлява. Стегнатото окачване, в комбинация с ниския център на тежестта, благодарение на разположението на батериите в пода и композитните материали, успешно скриват многото килограми на автомобила. Високата мощност и мигновените реакции на педала на газта допълват тази лекота. Резултатът е “стегнато” шофиране, доста малък наклон на каросерията в завой, а феноменалното ускорение превръща изпреварванията в елементарна задача.

Това, което описах е в “Efficient” режим, който пасна най-добре на моето настроение. Вляза ли в “Spot” ситуацията става плашеща. Наистина.
При “Sport” просто трябва да са внимава, защото на моменти реакциите на колата сякаш почти изпреварват моите възможности, а високото тегло, макар и добре скрито, си е там. Усещането ми е, че ако “изпусна” колата няма да имам никаква възможност за корекция. Именно затова дори не опитах да се доближа до лимита ѝ. Бих го направил само на писта.

Но поради липса на писта, реших да тествам не спортните, а офроуд възможностите на iX. Автомобилът има пътен просвет 20.3 см и може да преминава през водни препятствия с дълбочина 37.9 см. Без да предприемам излишни рискове, “разходих” M60 в полите на Витоша. Лекият терен, разбира се, не бе проблем за автомобила, но все пак бе интересно да усетя бързото преразпределение на въртящия момент при движението ми върху мокрите, хлъзгави камъни на излизане от реката.


Любопитно е, колко много лица има iX M60, защото има-няма 20 минути по-късно вече се намирах на пистата край Сапарева баня. Стартът с launch control е събитие, подчертано от вибрациите в задните колела (преди да отпусна спирачката), “иконичният’ звук и разбира се бруталното ускорение, което следва. Времето, което засякох с моя Race Box Mini бе 3.82 секунди. Страхотно!

Завърших деня със спокойно шофиране по магистралата около и малко над ограничението. При тази скорост колата продължава да е все така тиха с леки завихряния около А-колоните и огледалата. Интересно е, че така и не получих “range anxiety” (притеснение за оставащия пробег), от една страна поради наличието на доста добра мрежа, от друга, защото оставащият пробег при BMW се отчита доста точно. По отношение на разхода, при мен той се движеше около 27 kWh за 100 км, което означава около 450 км пробег с едно зареждане.

Накрая бих искал да добавя, че според доклада за въздействие на околната среда, който BMW са изготвили за по-слабия iX 40, при пробег от 200 000 километра и последващо рециклиране на автомобила, iX ще доведе до генерирането на 36% по-малко парникови емисии, спрямо X5 30d. Процентът достига до 66, в случай на зареждане с електроенергия произведена от възобновяеми източници. Докладът взема предвид всички процеси свързани с производството, експлоатацията и рециклирането на автомобила.
Все пак си мисля, че в реалния свят нещата може би ще стоят малко по-различно, защото дизеловият X5 вероятно ще има по-дълъг експлоатационен живот, което ще доведе до по-малка разлика между двата модела.