Плюсове и минуси на Run-Flat гумите

Един много сериозен спор в последните години на автомобилна тематика е относно Run-Flat гумите и дали са за предпочитане пред обикновените гуми. Мнения много, виждания – също. Тук ще се опитам да представя плюсовете и минусите на тази технология и какъв е моят личен избор.

Какво представляват RunFlat гумите?

Името тук издава много. Буквално преведено, тази технология позволява на водача да продължи движението си в случай на спукана гума. Дори и при пълна загуба на налягане, можете да продължите по пътя като не превишавате скорост от 80 км/ч. Как се постига това? Run-Flat гумите са с подсилени странични стени чрез специани вложки и по този начин издържат на теглото на автомобила, дори при пълна загуба на налягане и в същото време държат гумата на джантата. При обикновените гуми, при пълна загуба на налягане, страниците поддават и гумата се отделя от джантата.

Плюсове и минуси на RunFlat технологията

За обикновените гуми е писано и говорено много и всички сме що-годе наясно. В тази част ще се опитам да синтезирам положителните и отрицателните страни на Run-Flat гумите.

Плюсове:

  • Удобство. Пукането на гума винаги е в неподходящ момент. Дали ще е на празен път извън населено място, в студено и дъждовно време, в момент, в който бързате за важна среща, облечени с костюм (или всички фактори накуп), то спукана гума не е приятно изживяване. Run-Flat технологията позволява в подобни ситуации да продължите пътя си без да сменяте гумата. Някои производители определят и максимален пробег, но често изискването е само да не превишавате скоростта от 80 км/ч.
  • Сигурност. При шофиране с висока скорост и/или в завой, внезапното омекване на гума може да бъде опасно. При висока скорост може да загубите сцепление, докато в завой има опасност автомобилът да недозавие или да презавие, ако спукате предна или задна гума съответно. Ако сте с Run-Flat гуми, вероятно няма да разберете за омекването, докато не светне индикаторът за налягането.
  • Повече място. При автомобилите, оборудвани с Run-Flat гуми няма необходимост от резервна гума. Дали ще е пълноразмерна или тип „патерица“, резервната гума заема място, което иначе би могло да се ползва за повече багаж.
  • По-нисък разход на гориво. Поради свойствата и твърдостта си, Run-Flat гумите са със значително понижено съпротивление при търкаляне и по този начин се постига по-нисък разход на гориво. Освен това отпада и теглото на резервната гума, крик и ключ за смяна.

Минуси:

  • Цена. Run-Flat гумите са много по-скъпи от обикновените гуми. При едни и същи размер и модел, разликата в цената е около 30% в полза на стандартните гуми.
  • Комфорт. Поради твърдостта си, Run-Flat гумите предлагат значително по-некомфортна возия в сравнение с нормалните гуми тъй като всяка неравност се усеща много повече.
  • Амортизация. Във връзка с некомфортната возия, Run-Flat поемат много по-малка част от неравностите на пътя. Това води съответно до по-голямо натоварване на окачването на колата ви, което по българските пътища не е за пренебрегване.
  • Задължително лети джанти. Отново поради твърдостта си, Run-Flat гумите е препоръчително да се ползват само в комбинация с лети джанти. Стоманените джанти биват буквално смачкани от твърдостта на гумите. Лично аз преди ползвах Run-Flat гуми със стоманени джанти за една зима и в края на сезона джантите приличаха на нещо близко до знака STOP. До тогава не се бях замислял, че това може да е проблем.
  • Сцепление. Общо прието е, че Run-Flat гумите имат по-слабо сцепление с пътната настилка в сравнение с по-меките обикновени гуми. В това отношение лично аз не съм склонен да се съглася, тъй като разлика при шофиране по път не съм усещал. Може би на писта, когато шофирането е на ръба на възможностите, разликата в сцеплението би била фактор.

Кой избор е по-добър?

Тук има една условност. За да ползвате Run-Flat технологията, автомобилът ви трябва да има датчик за следене на налягането в гумите. Ако това е факт, като цяло е въпрос на лично предпочитание. Аз лично, докато имам възможност, не бих заменил удобството на Run-Flat технологията. В много случаи ми е позволявала да продължа пътуването си и да не се занимавам със смяна на гуми, че за мен това е най-значителният фактор. По-високата цена е факт, всички по-горе изброени минуси са факт, но за мен удобството е по-важно. А когато се стигне до това да сменям гума посред зима на страшен студ и посред нощ си казвам, че всеки един лев отгоре си е струвал. Липсата на комфорт за мен не е фактор, който би ме отказал от тези гуми.

Петко Чоевски

Споделете и вашето мнение в коментарите!

Един коментар

  1. Благодаря за статията. Ако се спука run-flat гума – възможно ли е нейното залепяне и последващо ползване, както при „обикновена“ гума. Разбира се, имам предвид ако спукването позволява залепване.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s