Покрай RoadHunter се срещам със завидно количество различни автомобили, често пътувам за удоволствие (и снимки) и всяка среща е интересна по някакъв начин. Но много рядко се случва да се развълнувам “по детски” преди тест и противно на очакванията това се случи не с някое GT или суперавтомобил с мощност над 500 к.с., а с дизелов ван. Причините за това са няколко:

  • Това е първата ми близка среща с някаква форма на кемпер. Като нещо ново, това е интересно.
  • Тестът е по-продължителен – повече възможности за път, повече неща за откриване в автомобила.
  • Първата ми работа след като станах инженер бе свързана с разработката на Mercedes Sprinter (може да научите повече от книгата ми). Тогава за пръв път карах ван и хилядите километри и интересни дестинации оставиха някои доста приятени спомени. От тогава насам не съм шофирал нещо подобно и макар California да е доста различна, неизбежно ми напомня за опитът със Sprinter.

Така или иначе, резултатът бе, че се зарових в каталога, ценовата листа и конфигуратора на VW.

Нива на оборудване:

California се предлага в три нива на оборудване Beach, Coast и Ocean. Базово, всички те разполагат с разгъващият се покрив, под който се намира леглото с размери 2.0х1.2 метра, щори за всички прозорци, газов котлон, къмпинг маса с два сгъваеми стола и въртящи се на 180 градуса предни седалки.

Голямата разлика е, че докато в Beach има само един газов котлон, то в останалите две нива на оборудване има 2 газови котлона, мивка и хладилник с обем около 40 литра.

Задвижване:

Изборът се свежда до двулитров TDI двигател с мощност 110, 150 или 204 к.с. При по-мощните версии се предлага задвижване на четирите колела и седемстепенна автоматизирана скоростна кутия DSG. Най-слабата версия идва единствено с …петстепенна ръчна скоростна кутия. Пет скорости през 2021?!

Да надникнем в конфигуратора на California:

Volkswagen предлагат изключително дълъг списък с опционално оборудване, който позволява на всеки да създаде California-та която пасва на нуждите му най-добре, но изисква наличие на консултант и позволява на цената да скочи над двойно, спрямо базата.

Стандартна California Beach със стартова цена 94 695 лв и California Ocean с всичко, което се предлага като “екстри” и цена надхвърляща 190 000 лв.

Говорейки за базова цена смятам, че стандартния модел е абсолютен компромис, който съществува, за да създаде впечатление, че моделът не е твърде скъп. Замислете се, 110 к.с. в автомобил със собствена маса 2.2 тона и петстепенна ръчна скоростна кутия? Не, мерси. Съответно трябва да се насочим минимум към варианта със 150 к.с. и шестстепенна ръчна скоростна кутия, а там цената вече е 100 000 лева.

Освен това ми се струва, че ако ще къмпингуваме, наличието на воден резервоар и хладилник са задължителни. Съответно сменям нивото на оборудване на средното Coast, и цената вече е близо 112 000 лева.

California Coast с 2.0 TDI двигател, 150 к.с. и ръчна скоростна кутия с шест скорости.

Сега нещата изглеждат по-добре, но няма да откажа някои подобрения във външнич вид – добавяме тъмни стъкла, алуминиеви джанти, цвят металик, LED фарове и задни светлини и достигаме 118к.

Предстоят функционалните решения:

  • Ел. прибиране на огледалата – въпросните са големи, автомобилът е широк, със сигурност полезна опция.
  • Регулируеми лумбални опори на първи ред – ако ще пътешествате не е зле да седите удобно
  • Допълнително интериорно осветление, което включва и лампи в повдигащия се покрив. Според мен това трябва да е стандарт
  • Сензори за паркиране отпред и отзад – защо не са стандартни?
  • Платнен навес (тента) – абсолютно задължително, ако ще къмпингувате на място където грее слънце (т.е. навсякъде)
  • Резервоар за гориво с повишен капацитет
  • Стационарно отопление – тук опциите са няколко, избираме най-достъпния дизелов отоплител. Той ползва гориво от основния резервоар и може спокойно да работи цяла нощ, давайки възможност за целогодишно ползване на California
  • Темпомат и ограничител на скоростта

И ето как неусетно, само с най-необходимото достигнах до малко над 126 000 лева. Отново се запитах – ами срещу тази сума, защо да не бъде Grand California?

Какво мисля, след като се запознах с модела “на хартия”:

Мисля, че не мога да вникна в смисъла на California. Да оставим цената настрана – моделът е култов до степен на клише, имиджът му е отличен и за това се плаща. Но все пак липсата на баня и тоалетна ме объркват. С какво California превъзхожда един хубав автомобил + качествено къмпинг оборудване? Ето, съществуват удобни решения за спане в нещо повече от палатка:

Друг култов автомобил с “палатка” от Autohome. Цената тук е около 6000 лв. за “палатката” и около 80 000 лв за добре оборудван MINI Countryman Cooper S

С подобни мисли и чудения очаквам с нетърпение да се кача в California и да видя дали предстоящият тест ще промени или затвърди мнението ми.

Цветан Илиев

Leave a Reply