След близо година търсене на автомобил, който да отговоря на повечето изисквания и на бюджета ми, се сдобих с BMW 420d Gran Coupe xDrive. Едно от изискванията беше марката да е BMW по ред причини (тук предполагам, че ще отнеса някой друг хейт 😊), да е малко употребявана, дизел и, по възможност, да е шестцилиндрова. Е, последното не се получи също по ред причини, но така или иначе това със сигурност не беше решаващ фактор при избора.

В търсенето на семеен автомобил от баварската марка със задвижване на четирите колела, се колебаех между 3-та серия комби и 4-та серия Gran Coupe. Ако беше 3-та серия, изискването за шестцилиндров двигател щеше да е задължително, но при 4-та серия бях готов да купя и двулитрова.

Предишният ми автомобил беше 320d Touring и освен че не беше особено вълнуваща, колата си вършеше работата прекрасно. Обиколи голяма част от Европа с мен и всичкия багаж, който се налагаше да местя. Поради тази причина имах леки притеснения дали 4-ката ще бъде достатъчно практична и дали може да бъде пълноценен семеен автомобил. С други думи – имах колебание дали да последвам разума, или сърцето. Е, вече е ясно какво се случи.

След шест месеца и около 20 000 навъртяни километра с автомобила вече мога да направя някои по-генерални заключения. Макар и малко хаотично нахвърляни, това са моите впечатления до момента.

Първото е, че 4-та серия Gran Coupe със сигурност може да бъде един семеен автомобил без да се налагат компромиси в количеството багаж, което се мъкне. А пътуването с жена винаги изисква много място. 😊 Удобният достъп до големия багажник (с капацитет 480 литра при вдигнати задни седалки), който се отваря заедно със задното стъкло, също допринася за практичността на колата. При свалени задни седалки мястото за товар се увеличава до внушителните за класа 1300 литра, което е много удобно, когато трябва да бъдат превозвани много кашони. Комбито би имало усезаемо предимство в случаите, в които се налага пътуване с куче, защото не би било необходимо да се пускат задните седалки, докато при 4-та серия мястото не е достатъчно заради скосената линия.

Освен практичност, четворката предлага и добра комбинация между забавление и комфорт на дълъг път. Последното пояснение се дължи на факта, че при високи скорости колата се държи много стабилно и е добре изолирана от странични шумове, но неравностите се усещат отчетливо, а по нашите пътища неземни (буквално) такива не липсват. Поради тази причина избор на джанти по-големи от 18“ ми се вижда излишен. По планински пътища със завои управлението е увлекателно, а 4-ката видимо се чувства в свои води – колата реагира на всяко движение на волана, особено в спортен режим, наклонът на каросерията почти отсъства, а колата се държи изключително стабилно дори и в моменти на леки издевателства. Не мога да скрия, че на моменти ми липсват шестте цилиндъра и близо 70 к.с. повече при 430d, но при ограничен бюджет трябват компромиси.

Много технологии на едно място обикновено не е на хубаво. Поради някаква причина за тези шест месеца 4 пъти намирам пирон или винт в някоя гума (тук съм благодарен, че колата е с рънфлат гуми). Това не е болка за умиране, докато не установих, че когато налягането падне под 2 бара в някоя гума, 4-ката започва да се прави на много умна и не позволява смяна на режимите на шофиране (нито Eco Pro, нито Sport(+) са достъпни). Това се оказва особено досадно, когато имате намерение да се забавлявате на прясно навалял сняг… Не могат да се изключват и системите за стабилизация. Пределно наясно съм каква е била идеята на мюнхенските инженери, но на мен не ми харесва колата ми да ми „забранява“ някакви неща.

От гледна точка на поддръжка ми прави добро впечатление, че разлика в цените спрямо E91 320d почти няма (поне когато става дума за консумативи). За тези около 20 000 км. смених веднъж задни накладки и масло и филтри и цените се различават незначително, наистина приятна изненада при положение, че обслужвам колите си винаги единствено в официални сервизи, независимо от възрастта им.

Както бях писал и в теста на 4-та серия Gran Coupe, този автомобил е толкова пленяващ, колкото нелогично е и съществуването му. На мен лично ми допада повече от 3-та серия седан, която му е пряк вътрешен конкурент и повече от 3-та серия комби, за която се колебаех. Предвид факта, че новото поколение на 4-та серия е със силно противоречив дизайн в предницата, не съжалявам за избора. Мястото е напълно достатъчно, а ако това се промени, винаги кутия за багаж на покрива е опция, която би решила всички проблеми. Като мощност, от моя гледна точка, има какво да се желае, но за голяма част от хората тя би била достатъчна. И въпреки това управлението е увлекателно, а колата приятна и удобна за дълъг път.

Петко Чоевски

Leave a Reply