Годината е 2021-ва вече, а държавата – България, част от Европейския съюз. Уж елита на Европа. Ние обаче сме специални и цялостното състояние на милата ни родина рефлектира и върху пътищата ни – от инфраструктурата, през Пътна полиция до шофьорите и пешеходците. Днес реших да се фокусирам основно върху КАТ, оставяйки настрана дупките по пътищата, некадърните ремонти и кражбите от една страна и шофьорите и пешеходците – от друга. Наясно съм, че повдигам една доста полемична тема, но тя е част от генералния проблем с трафика в България.
Какви са целите на КАТ – Пътна полиция?
На теория и на думи, КАТ трябва да следи за спазване на Закона за движение по пътищата и да се стреми да обърне тенденцията с броя на загиналите. Голямата гордост бе, че за 2020г. има спад на броя на жертвите на катастрофи и на ранените, но силно се съмнявам това да се дължи на родната полиция, а на факта, че над половин година хората почти нямаха възможност да пътуват.
Какво казва статистиката? Справка в сайта на Европейската комисия показва, че от 2014г. България е на първо или второ място ежегодно по брой жертви на пътни инциденти в ЕС с цифри между 90 и 100 жертви на милион човека. Освен това, статистиката показва нещо друго изключително тревожно. По-голямата част от загиналите са вследствие на ПТП в населени места, което показва колко варварски и без грам мисъл управляват колите си част от хората. Друга справка, този път в сайта на Министерство на вътрешните работи показва, че между 95 и 98% от ПТП с фатален край са поради вина на водача и извършено от него нарушение. Макар и да съм сигурен, че този процент е висок смятам, че тук е завишен и има много случаи, в които инфраструктурата и качеството на пътната мрежа също допринасят за ПТП, но това е друга тема.

Ефективни ли за мерките на КАТ?
Рядко бих дал категоричен отговор на подобен въпрос, защото монетата винаги има две страни, но тук съм категоричен – не! Ясно се вижда и е публична тайна, че действията на Пътна полиция не допринасят с абсолютно нищо към обръщане на горепосочената тенденция. Логично идва въпросът защо се случва това и тук отговорът вече не е толкова прост. Причините, според мен са няколко.
Първата, която ми идва на акъла е, че превенция липсва. Без особен анализ е видно, че скоростта е най-близка до ограниченията там, където хората знаят, че има радар с камера. Логично. Превенция обаче не може да има, когато пътните полицаи се крият по храсти, канавки, покриват мобилните камери с листа и други подобни. Не и когато това е масова практика. Тук ще отбележа, че трябва да има и такива скрити камери, забутани на невъзможни места, но не и като масова практика. Тази точка би могла да отпадне, ако не съществуваше втората причина (по-долу). Друг голям проблем е употребата на алкохол и наркотици преди сядането зад волана. Това е нещо, което по никакъв начин не бих толерирал и по никакъв начин не мога да си обясня защо се случва. Само за една седмица след Нова година са хванати 197 човека, седнали зад волана след употреба на алкохол и наркотици. Представете си колко не са хванати! Тук смятам, че КАТ отново може да върши по-добра работа чрез по-засилен контрол, масово тестване и да няма възможност за предварително плащане, което да ни измъкне от теста, ако разбирате какво имам предвид.

Втората причина се крие в сроковете за получаване на електронен фиш. Независимо от нарушението, за което е издаден фишът, заложените в закона срокове за връчване са абсурдни. От датата на извършване на деянието срокът, в който фишът може да ви бъде връчен е три години! Моята лична практика показва, че фишовете пристигат на адрес или ми биват връчвани при проверка между 12 и 18 месеца след нарушението. Ако приемем, че целта на наказанията е да дисциплинират водачите на МПС, то тук КАТ отново се проваля. За тези три години, в които ще получи човек фиша, той може да извърши още много, много на брой нарушения, ако приемем, че го прави несъзнателно. Тоест системата в момента не спомага за дисциплината заради изключителното забавяне на изпращане/получаване на електронните фишове.

Третата основна причина, в която няма да задълбавам е, че има една шепа хора, които са най-масовите нарушители на Закона за движение по пътищата, които са безнаказани по една или друга причина – или „имат човек“, или имат възможност да си спасят книжката по друг начин.

Моето мнение е, че след като (твърде) голям брой хора нямат достатъчно акъл и се държат като (потенциални) убиици на пътя, полицията е органът, който трябва да следи за спазването на законите и да наказва тези, които не го правят. Но да го прави навременно, а не след три години, защото от това възпитателен ефект няма и да не е избирателно, пропускайки тези, които „имат човек и им дреме на…“.
Петко Чоевски