Opel предоставя мобилност на хората от 160 г. Днес, наследниците на основателя Адам Опел сме водени от същия дух: технологии и иновации за всеки, независимо дали това се отнася за шевни машини, велосипеди или автомобили. Всичко това правим с ясен поглед върху бъдещето, винаги готови да се изправим пред нови предизвикателства. Много бестселъри от богатата история на Opel, както и настоящите ни модели, повечето от които вече са електрифицирани са в основата на това което ви представяме. От 2028 г. Opel ще бъде изцяло електрическа марка в Европа. В Opel сме добре подготвени за следващите 160 години

Уве Хохгешурц (изпълнителен директор)
160 Years Opel

Началото: От шевни машини до най-големия производител на велосипеди в света

Историята на успеха на марката започва в края на август 1862 г. когато Адам Опел сглобява първата си шевна машина в Рюселсхайм, поставяйки основите на младата компания Opel. Производствените резултати бързо се увеличават, като не е за пренебрегване факта, че Opel удовлетворява индивидуалните желания на своите клиенти и проектира шевни машини по техните специфични изисквания. Още през 1868 г. Адам Опел и служителите му се преместват в нова фабрика. Компанията бързо се развива и се превръща в един от най-големите производители на шевни машини в Германия, като започва износ за цяла Европа.

След шевните машини марката Opel стартира следващия си успешен стълб в бизнеса с производството на велосипеди. През 1886 г. в Рюселсхайм е създаден първият велосипед – което прави Opel един от първите производители на колела в Германия. Скоро гамата от модели се разширява, за да включва триколки и „Sicherheits-Niederräder“ („сигурен велосипед с ниски колела“). През 1888 г. е открита първата фабрика, специално създадане за производство на велосипеди. Opel бързо възприема модерните технологии като пневматични гуми, сачмени лагери и главини, имплементирайки ги във велосипедите си. От 1894 г. създава велосипеди, специално предназначени за жени. Историята на успеха продължава десетилетия. През 20-те години на 20-ти век Opel напредва още повече и става най-големият производител на велосипеди в света.

Нов старт през 1899 г.: Достъпна мобилност с усъвършенствана технология и производство

Решаващата стъпка за развитие в историята на компанията – управлявана от петимата сина наследили я след смъртта на Адам Опел – е началото на автомобилното производство през 1899 г. правейки Opel пионер в тази индустрия и един от най-традиционните производители на автомобили в света. Автомобилното производство в завода в Рюселсхайм започва с историческия модел на Opel “Patent-Motorwagen System Lutzmann”. През 1906 г. са произведени 1000 автомобила. Поредният успех идва през 1909 г. с легендарния „4/8 PS „Doktorwagen“. При цена от 3 950 марки, автомобилът е наполовина по-евтин спрямо тези на луксозните конкуренти. Така Opel предоставя възможност на по-голяма част от населението да притежава собствено мобилно средство.

Opel Patent-Motorwagen System-Lutzmann 1899 (rechts im Bild: Heinrich Opel, links Opel-Werkmeister Sedlazcek)

Въвеждането на поточна система за производство през 1910 г. също има значителен принос в успехите на марката.

Opel е първия германски производител, който въвежда широкомащабно производство с помощта на технологията на поточна монтажна линия. Първият автомобил, който е произведен на монтажната линия в Германия през 1924 г., е 4/12 PS Laubfrosch, боядисан в зелено за асоциация с наименованието «жаба». Само три години по-късно, Opel 4 PS, с базова цена от само 2 980 марки, вече не е скъп луксозен артикул за единици, а се позиционира като надеждно и достъпно транспортно средство за мнозина. В същото време, благодарение на рационалното производство, автомобилът става по-достъпен от година на година – и с непрекъснато нарастваща производителност. Търсенето на Opel продължава да расте, а през 1931 г. моделът с 1,2-литров двигател става първият истински „автомобил на хората“.

Innovative Fließbandfertigung im Opel-Werk Rüsselsheim, 1928

Последващата революция в производството е скоро след това. През 1935 г. новият модел Olympia става първото германско масово произвеждано превозно средство с единно изцяло стоманено тяло, което благодарение на ниското си тегло осигурява подобрена ефективност при шофиране и нисък разход на гориво. За първи път новият дизайн дава възможност на така наречения „брак“ между корпус и енергийните агрегати. По този начин целият производствен процес е по-бърз и по-ефективен, проправяйки пътя за навлизане на методът в масово производство.

Opel Olympia, 1935

Със сърце и ум: Иновативни хитове и нови класове автомобили

През десетилетията Opel многократно привлича общественото внимание към себе си представяйки нови модели и варианти на превозни средства, като създава и истински шедьоври. Най-трайната и традиционна линия е на модел Kadett.

Opel Kadett A, 1962

Първата версия на модела излиза на пазара през 1936 г. През 1962 г. Kadett А става милион-оборотен модел: като компактен автомобил той е движещата сила зад германското „икономическо чудо“, а 12-тото поколение – от 1991 г. под името Astra – продължава да гарантира, че иновациите намират своя път в компактния клас.

През 1953 г. автомобилостроителят представя Olympia Rekord Caravan, смес от „автомобил и ван“, първoто широкосерийно комби от германски производител. Opel си гарантира място сред „големите фигури“ в автомобилния сектор. Първият следвоенен Opel е 1,5 тонен камион Blitz, който напуска фабриката през 1946 г.

Opel има огромен успех и с по-малките модели. На първо място това е модел Corsa, който тази година празнува своята 40-годишнина. Още с излизането на пазара този автомобил става любим на клиентите и се превръща в най-продаваното превозно средство в своя сегмент. Това продължава и до сега, когато моделът се предлага и в електрифициран вариант Corsa-е.

Opel започва производство и на нов клас превозни средства през 1991 г. – модел Frontera, „превозно средство за семейства, със задвижване на всички колела осигуряващи висока проходимост“. Frontera дебютира на Автомобилното изложение в Женева и предизвиква огромен интерес сред посетителите.

Opel Frontera (1991–95)

Моделът с пет врати и дълга колесна база става е предвестник на модерните офроуд автомобили. Преди около 30 г. се превръща в лидер на пазара и предизвиква бум сред потребителите интересуващи се от задвижване на четирите колела.

През 1999 г. Opel отново демонстрира как съчетава сърцето и ума с иновативни решения. Със Zafira и концепцията Flex7, Opel определя новия сегмент със седемместен компактен ван. За първи път седемместен модел би могъл да бъде трансформиран в двуместен с голяма зона за товар само за миг- без да се налага да се отстраняват седалки.

Opel Zafira (1999)

Безопасност и комфорт за всички: Въздушни възглавници, фарове IntelliLuxLED® Pixelи AGR седалки IntelliLux®

Безопасността и комфортът във всички класове превозни средства винаги са били сред най-важните приоритети за Opel. От 1930 г. моделите с единна структура на каросерията Olympia, Kadett и Kapitän стават по-стабилни и по-леки. Rekord C също е новатор за марката – при старта на производството през 1967 г., тя е първият модел на Opel, който има пружина на бобината на задната ос и предни дискови спирачки. Освен това предпазната кормилна колона става стандарт за моделите на Opel още през 1968 г.

През 1991 г. Astra е оборудвана с модерни системи за безопасност – защита от страничен удар и обтегачи за предпазните колани. През 1995 г. Opel е първият германски производител на автомобили, който въвежда предпазни въздушни възглавници за водача и пътника до него като стандарт за всички нови автомобили.

Opel продължава да инвестира в развитието на осветителни технологии в средните, компактните и малките класове автомобили, които преди това са били налични само за превозни средства в по-високите класове. През 2003 г. Opel е първият производител на превозни средства, който въвежда AFL (Адаптивно предно осветление), динамични светлини за завиване и 90-градусови адаптивни светлини в средния клас; през 2008 г. следващото поколение светлини, AFL+ прави своя дебют в модел Insignia. През 2015 г. Opel Astra е първият, който разполага с адаптивните светлини Intelli-Lux LED® Matrix Light:

Последното поколение светлинна технология Pixel Light с общо 168 LED елемента, сега осигурява съобразено със ситуацията, прецизно осветяване в моделите Insignia, Grandland и новата Astra, гарантирайки максимална осветеност на пътя без да заслепява другите участници в движението.

В допълнение към безопасността, водачите на Opel могат да разчитат и на пълен комфорт в автомобилите. Ергономичните седалки, налични в много модели, са не само регулируеми по много начини и предлагат опции, включващи функции за вентилация и масаж – те също са сертифицирани от Aktion Gesunder Rücken e.V. (Асоциация „Здрави гърбове“).

„Само летенето е по-хубаво“: Спортни автомобили, които събуждат емоции

Емоциите, които някои изключителни модели автомобили могат да пробудят не могат да се сравнят с нищо друго. Такъв модел е Opel Manta GSe ElektroMOD. Новият, електрифициран автомобил отдава почит на легендарната Manta от 70-те и 80-те години на 20-ти век.

Ключов момент от историята на марката е производството на уникални модели. През 1965 г. Opel представя експерименталния GT, първият концептуален автомобил от европейски производител на автомобили, на автомобилното шоу IAA във Франкфурт. Моделът разчупва стандарта за конвенционален дизайн. Само три години по-късно първата серия Opel GT стартира производствена линия. Иновативността, уникалният дизайн и атрактивната цена направиха GT истински хит.

Opel Experimantal GT auf der IAA 1965

През 1990 г. Opel Calibra се присъединява към този отбор. Със своята уникална клиновидна форма даваща оптималната аеродинамика, комбинирана с мощни двигатели, произвеждащи до 150 кВт/204 к.с., с максимална скорост до 245 км/ч моделът бързо става любим на клиентите.

Opel Calibra im Windkanal, 1989

Спортни автомобили са част от историята на марката Opel. Тестовете за постигане на най-високи скорости предизвикват огромен интерес. Най-зрелищният пример е на 23 май 1928 г. когато Фриц фон Опел, най-големият внук на Адам Опел достига скорост от 238 км/ч с RAK 2 на писта Авус край Берлин.

За околната среда: Пионер в разработките на алтернативни технологии

Opel е наясно с отговорността си към околната среда и предприема съобразни действия за нейното опазване. Още през 1985 г. Opel представя Corsa 1.3i, първият европейски малък автомобил с тристранен каталитичен конвертор. През пролетта на 1989 г. е първият европейски производител, който оборудва всички модели от малки автомобили до големи лимузини със системата за допълнителна обработка на вредните газове като заложен стандарт в автомобилите.

Opel-Katalysator, 1992

Opel разработва електрификацията на автомобилите преди много години. Още през 1971 г. е представен модел Elektro GT. Opel продължава ролята си на пионер и в серийното производство на електрифицирани превозни средства. С Opel Ampera, който е обявен за „Автомобил на годината 2012“ в Европа, традиционната марка създава нов сегмент на европейския автомобилен пазар. Ampera е първото електрозадвижвано превозно средство подходящо за ежедневна употреба с обхват на пробега от около 500 километра. Opel Ampera-e, напълно акумулаторно-електрически компактен автомобил е представен през 2016 година. Едно зареждане на литиево-йонната батерия 60 kWh осигурява обхват на шофиране до 520 километра (според NEDC). През 2019 г. Opel показва пред публика новият модел  Corsa-e, първият изцяло електрически компактен автомобил на марката, с който  електрическата мобилност става достъпна за много клиенти в цяла Европа.

Последното допълнение към обхвата на моделите с нулеви емисии е новият ван с горивни клетки Vivaro-e HYDROGEN. Неслучайно Vivaro-e служи като технологичен носител за иновативната концепция за задвижване на марката. Stellantis и Opel са натрупали много опит за повече от две десетилетия развитие на водородни технологии – от проучване за реализиране на HydroGen1 до тестовия HydroGen4.

Leave a Reply