На пътя

Специално за волана и управлението

Мислех да пиша за управлението на автомобила в класическата секция На пътя, но както ще се уверите сами, кормилният механизъм заслужава отделно внимание 😉

Системата, заради която във въведението споменах за „авиационни технологии“* е така наречената от Nissan Direct Adaptive Steering. Казано на по-разбираем език steer-by-wire или на още по-разбираем език кормилно управление без механична връзка с колелата. На практика колелата завиват благодарение на два електромотора, които са контролирани от три електронни блока за управление, които пък получават информация за това какво се случва с волана от сензор, разположен някъде в кормилната колона. Звучи ли ви малко плашещо? Място за притеснение няма, защото за момента Infiniti са оставили и класическия кормилен механизъм в колата, но благодарение на съединител, той е „разкачен“ от колелата. Съединителят е там, за да осигури механична връзка в случай, че и трите електронни блока се повредят.

Сигурен съм, че когато системата се докаже, механичната връзка ще бъде премахната, но засега е по-добре да се действа внимателно. Какви са потенциалните ползи от системата в сегашния ѝ вид? По-бързо и прецизно управление, редуциране на вибрациите от пътя, адаптиране спрямо скоростта и пътните условия и по-елегантна работа на системата за предотвратяване на излизането от лентата (воланът остава прав, когато системата ви връща в лентата).

В бъдеще пък този тип системи ще доведат до редуциране на теглото и цената, както и на освобождаване на пространство и разширяване на адаптивните възможности на управлението.

*подобна система се появява за пръв път в серийно произвеждана кола. В авиацията такъв тип управление се ползва от години.

На пътя

Q50S е автомобил за хора, които обичат да карат, а не само да се придвижват. И така, да си дойдем на думата – става ли този нов тип управление или е пълна загуба на забавление? Търговецът в Infiniti Център София ме увери, че усещането е страшно, връзката с пътя не се губи и удоволствието при шофиране е гарантирано. Аз пък си помислих, че като търговец няма как да ми каже нещо друго и по-скоро скептично настроен поех по едни от най-кривите пътища, които намерих в България. Честно казано и като автомобилен инженер и като ентусиазиран шофьор останах впечатлен. Управлението е наистина бързо, реакцията на колелата спрямо волана е мигновена, а усещането за пътя не е избягало – там си е и е точно толкова, колкото трябва да бъде за такъв тип автомобил. За разлика от него, вибрациите откъм пътя са по-малко, което е приятен страничен ефект на системата. Между другото, прочетох на няколко места мнения на журналисти, че въпросната система не дава обратна връзка и според мен тези хора или ходят до супера с Ferrari или просто се правят на претенциозни.

Силно впечатлен останах и от задвижването. Хибридната система работи много добре, като включването на бензиновия двигател става незабележимо, много бързо и точно на място. Двигателят пък звучи много добре, когато му се даде зор, но вместо празни приказки ви предлагам да го чуете в следното видео:

Доста приятно, а откъм шофьорското място е още по-приятно. Във втората част на видеото пък чухте, или по-скоро не чухте как работи автомобилът в електрически режим. При внимателно боравене с педала на газта (който има функция, която прави натискането му по-трудно, в случай, че ви се пести) можете да се придвижвате изцяло на електричество до скорост от около 80км/ч. Все пак поради малкия капацитет на батериите, това става само за кратки разстояния. Но пък това не е автомобил за спестовници, а и с наличната мощност е много трудно човек да се сдържа да не натиска педала на газта до долу, а натисне ли го усещането е изключително приятно. Благодарение на електромотора и 4х4 задвижването, стартът е много бърз. Всичко това си има своята цена, която се изявява в разлика на разхода на гориво спрямо официалните стойности. Според тях Q50S Hybrid AWD трябва да гори 5.3л на 100км извън града и 9.6л в града. В интерес на истината 9.6л в града е съвсем постижимо. Точно толкова направих аз при нормално каране (с 1-2 по-бързи старта…наистина е трудно да се сдържа човек). На първокласен път с няколко много динамични отсечки постигнах 9.5л на 100 км, а по магистрала …9.6л на 100 км. И не, бордовият компютър не е повреден и не показва едни и същи данни – при икономично каране на първокласен път, успях да сваля разхода до 7л за 100км. Далеч е от обещаните 5.3, но като за автомобил с такава динамика, 19 цолови джанти и 4х4 задвижване съвсем не е зле.

Мисля си, че разходът би могъл да бъде по-нисък, ако автоматичната скоростна кутия имаше малко повече предавки. Тук тя е седемстепенна и като цяло съм доволен от нея. Прави смените точно и на място, макар и малко по-бавно отколкото би било желателно. Все пак става, а и върви с един приятен детайл – магнезиеви пера зад волана за смяна на скоростите.

Като пътно поведение Q50 е изключително стабилен. Независимо дали карате по планински път или магистрала, колата се усеща стабилна винаги. Много доволен останах от поведението в завои. Позволява да се кара бързо като голямото ѝ тегло не се усеща, освен ако не минете границата, но тя не се стига лесно. Поне не по обществените пътища. Управлението е подчертано неутрално без недозавиване или презавиване благодарение на кормилната система и бързата и прецизна 4х4 система.

Спортното окачване пък се справя учудващо добре с неравностите по родните пътища. Определено е твърдо, но филтрира добре наравностите и като усещане и като шум. Шумът от пътя също е нисък до около 130км/ч. Над тази скорост се засилва малко повече, отколкото би било добре. Откъм аеродинамичен шум колата се справя прилично без да дразни, но и без да блести с по-специални качества.

Технологии

В най-високото ниво на оборудване, Q50S пристига с пълен комплект системи за подпомагане на шофьора, 360 градусови камери, адаптивен автопилот със спиране до 0км/ч и т.н. Не намирам нищо неочаквано, адаптивният автопилот се справя добре, системата за следене на лентата сякаш сработва малко по-късно отколкото трябва и леко изостава спрямо други подобни системи. Камерите пък се включват бързо и улесняват много паркирането и маневрирането в тесни пространства.

Инфотейнмънт системата разполага с два дисплея, като контрола на функциите се извършва от долния. Като замисъл идеята е добра, но изпълнението не ми допадна. Управлението ѝ изисква свикване и донякъде е усложнено, а на моменти менютата са малко бавни. Резолюцията на екраните също е по-скоро задоволителна, отколкото отлична. Иначе графиките изглеждат добре, има възможност за добавяне на различни апликации и персонализиране на настройките на автомобила… малко като в компютърна игра. Аудио системата идва от BOSE и звучи достатъчно добре, без да впечатлява със свръх-качество.

Leave a Reply