Infiniti Q50S Hybrid AWD – Тест

Технологии от авиацията, въртящ момент колкото на Audi S4 плюс още не много малко отгоре, ускорение от 0 до 100 км/ч, сходно с това на Porsche 911 (997) Carrera и цена с близо 15000 лева по-ниска, спрямо идентично оборудвано BMW 330i xDrive, което обаче е една идея по-бавно… и има една идея по-малко цилиндри. Що е то? Това е представителят на Infiniti при компактните премиум седани – Q50 и по-точно върховата му версия Q50S Hybrid AWD.

DSC_9900

С други думи, разполагаме с 3.5 литров шестцилиндров V-образен бензинов двигател, комбиниран с електромотор, като системата достига максимална мощност от 364к.с. и максимален въртящ момент 546Nm. Тази приятно висока мощност достига до четирите колела през седемстепенна автоматична скоростна кутия и е способна да ускори тежащия 1900кг автомобил от 0 до 100 км/ч за 5.4 секунди като максималната скорост е електронно ограничена на 250км/ч.

Дизайн:

DSC_9905

Дизайнът на Q50 е дело на Джол Бек – роден в Корея, завършил дизайн в Детройт. Звучи логично. Infiniti е бранд, създаден с идеята да вдигне имиджа и разшири пазарните позиции на Nissan в Северна Америка, така че дизайнът трябва да бъде съобразен с местния вкус. Иначе автомобилът изглежда добре – има приятни, класически пропорции, сравнително агресивен дизайн, който на пръв поглед е една идея по-атрактивен от този на немските представители на класа, но далеч не е толкова крещящ, колкото вида на Lexus IS. На пътя пък Infiniti-то предизвиква интерес и събира доста погледи (дори без да натискам педала на газта в пода, но за това малко по-късно), което беше леко неочаквано за мен. Иначе имам някакви съмнения за това как ще се представи този дизайн във времето, но засега това не е важно, та ще почакаме и ще видим.

Интериор:

Салонът на Q50 е приятно място. Японските корени на автомобила си личат в по-консервативните основни линии и някои специфики на управлението на дадени функции. Хубаво е, че липсват неугледни бутони – нещо, което мен ме дразни при повечето „японци“ и ми прилича на ситуация, в която Юки или Харуто е забравил да измисли място за 5-6 копчета и накрая, за да не се изложи пред шефа си, ги е нахвърлил набързо където свари. Към плюсовете в салона на Infiniti-to трябва да добавя и солидната изработка, допълнена от подчертано приятни и качествени материали. Интересен детайл, разбира се, е инфотейнмънт системата, която разполага с два дисплея, и на която ще обърна специално внимание в секция технологии.

DSC_9987

Освен усещането за качество, много добро впечатление ми направиха седалките. Във върховата версия имаме памет за шофьорката седалка (включително волана), електрическа лумбална опора (в две посоки), надуване на страничната опора за гърба и ръчно регулируемо удължение на основата на седалката. Да ви кажа, дори нямаше нужда да си играя много с регулировките, седалката е много удобна и определено е сред най-добрите, които съм виждал, особено в този клас. Към позитивите ще спомена и пространството – и на двата реда седалки има напълно достатъчно място за пътуването на четирима възрастни (средното място отзад не става, особено с големия трансмисионен тунел).

DSC_9991

Все пак въпросните четирима възрастни трудно ще пътуват някъде заедно, защото няма да има къде да си сложат багажа. Багажникът при хибридната версия има редуциран до 400л обем. Не че е малко, но не е и достатъчно. Проблемът идва от това, че този тип автомобили не са се появили на чертежите като хибриди и нямат предвидено място за батериите. В резултат, въпросните биват поставени в багажника. BMW 3 Active Hybrid има 380л багажник, а при Mercedes C300h обемът е 435л.

Като недостатък на интериора отчитам и липсата на достатъчно ниши за дребни предмети. Жабката и кутията под централния преден подлакътник са добри по обем, но джобовете във вратите отпред са малки, а в задните врати изцяло липсват.

На пътя:

Специално за волана и управлението:

Мислех да пиша за управлението на автомобила в класическата секция На пътя, но както ще се уверите сами, кормилният механизъм заслужава отделно внимание 😉

Системата, заради която във въведението споменах за „авиационни технологии“* е така наречената от Nissan Direct Adaptive Steering. Казано на по-разбираем език steer-by-wire или на още по-разбираем език кормилно управление без механична връзка с колелата. На практика колелата завиват благодарение на два електромотора, които са контролирани от три електронни блока за управление, които пък получават информация за това какво се случва с волана от сензор, разположен някъде в кормилната колона. Звучи ли ви малко плашещо? Място за притеснение няма, защото за момента Infiniti са оставили и класическия кормилен механизъм в колата, но благодарение на съединител, той е „разкачен“ от колелата. Съединителят е там, за да осигури механична връзка в случай, че и трите електронни блока се повредят.DSC_9937

Сигурен съм, че когато системата се докаже, механичната връзка ще бъде премахната, но засега е по-добре да се действа внимателно. Какви са потенциалните ползи от системата в сегашния ѝ вид? По-бързо и прецизно управление, редуциране на вибрациите от пътя, адаптиране спрямо скоростта и пътните условия и по-елегантна работа на системата за предотвратяване на излизането от лентата (воланът остава прав, когато системата ви връща в лентата).

В бъдеще пък този тип системи ще доведат до редуциране на теглото и цената, както и на освобождаване на пространство и разширяване на адаптивните възможности на управлението.

*подобна система се появява за пръв път в серийно произвеждана кола. В авиацията такъв тип управление се ползва от години.

На пътя:

DSC_9924

Q50S е автомобил за хора, които обичат да карат, а не само да се придвижват. И така, да си дойдем на думата – става ли този нов тип управление или е пълна загуба на забавление? Търговецът в Infiniti Център София ме увери, че усещането е страшно, връзката с пътя не се губи и удоволствието при шофиране е гарантирано. Аз пък си помислих, че като търговец няма как да ми каже нещо друго и по-скоро скептично настроен поех по едни от най-кривите пътища, които намерих в България. Честно казано и като автомобилен инженер и като ентусиазиран шофьор останах впечатлен. Управлението е наистина бързо, реакцията на колелата спрямо волана е мигновена, а усещането за пътя не е избягало – там си е и е точно толкова, колкото трябва да бъде за такъв тип автомобил. За разлика от него, вибрациите откъм пътя са по-малко, което е приятен страничен ефект на системата. Между другото, прочетох на няколко места мнения на журналисти, че въпросната система не дава обратна връзка и според мен тези хора или ходят до супера с Ferrari или просто се правят на претенциозни.

Силно впечатлен останах и от задвижването. Хибридната система работи много добре, като включването на бензиновия двигател става незабележимо, много бързо и точно на място. Двигателят пък звучи много добре, когато му се даде зор, но вместо празни приказки ви предлагам да го чуете в следното видео:

Доста приятно, а откъм шофьорското място е още по-приятно. Във втората част на видеото пък чухте, или по-скоро не чухте как работи автомобилът в електрически режим. При внимателно боравене с педала на газта (който има функция, която прави натискането му по-трудно, в случай, че ви се пести) можете да се придвижвате изцяло на електричество до скорост от около 80км/ч. Все пак поради малкия капацитет на батериите, това става само за кратки разстояния. Но пък това не е автомобил за спестовници, а и с наличната мощност е много трудно човек да се сдържа да не натиска педала на газта до долу, а натисне ли го усещането е изключително приятно. Благодарение на електромотора и 4х4 задвижването, стартът е много бърз. Всичко това си има своята цена, която се изявява в разлика на разхода на гориво спрямо официалните стойности. Според тях Q50S Hybrid AWD трябва да гори 5.3л на 100км извън града и 9.6л в града. В интерес на истината 9.6л в града е съвсем постижимо. Точно толкова направих аз при нормално каране (с 1-2 по-бързи старта…наистина е трудно да се сдържа човек). На първокласен път с няколко много динамични отсечки постигнах 9.5л на 100 км, а по магистрала …9.6л на 100 км. И не, бордовият компютър не е повреден и не показва едни и същи данни – при икономично каране на първокласен път, успях да сваля разхода до 7л за 100км. Далеч е от обещаните 5.3, но като за автомобил с такава динамика, 19 цолови джанти и 4х4 задвижване съвсем не е зле.

Мисля си, че разходът би могъл да бъде по-нисък, ако автоматичната скоростна кутия имаше малко повече предавки. Тук тя е седемстепенна и като цяло съм доволен от нея. Прави смените точно и на място, макар и малко по-бавно отколкото би било желателно. Все пак става, а и върви с един приятен детайл – магнезиеви пера зад волана за смяна на скоростите.

Като пътно поведение Q50 е изключително стабилен. Независимо дали карате по планински път или магистрала, колата се усеща стабилна винаги. Много доволен останах от поведението в завои. Позволява да се кара бързо като голямото ѝ тегло не се усеща, освен ако не минете границата, но тя не се стига лесно. Поне не по обществените пътища. Управлението е подчертано неутрално без недозавиване или презавиване благодарение на кормилната система и бързата и прецизна 4х4 система.

Спортното окачване пък се справя учудващо добре с неравностите по родните пътища. Определено е твърдо, но филтрира добре наравностите и като усещане и като шум. Шумът от пътя също е нисък до около 130км/ч. Над тази скорост се засилва малко повече, отколкото би било добре. Откъм аеродинамичен шум колата се справя прилично без да дразни, но и без да блести с по-специални качества.

Технологии:

DSC_9960

В най-високото ниво на оборудване, Q50S пристига с пълен комплект системи за подпомагане на шофьора, 360 градусови камери, адаптивен автопилот със спиране до 0км/ч и т.н. Не намирам нищо неочаквано, адаптивният автопилот се справя добре, системата за следене на лентата сякаш сработва малко по-късно отколкото трябва и леко изостава спрямо други подобни системи. Камерите пък се включват бързо и улесняват много паркирането и маневрирането в тесни пространства.

DSC_9979

Инфотейнмънт системата разполага с два дисплея, като контрола на функциите се извършва от долния. Като замисъл идеята е добра, но изпълнението не ми допадна. Управлението ѝ изисква свикване и донякъде е усложнено, а на моменти менютата са малко бавни. Резолюцията на екраните също е по-скоро задоволителна, отколкото отлична. Иначе графиките изглеждат добре, има възможност за добавяне на различни апликации и персонализиране на настройките на автомобила… малко като в компютърна игра. Аудио системата идва от BOSE и звучи достатъчно добре, без да впечатлява със свръх-качество.

Заключение:

Infiniti Q50 във върховата си версия е впечатляващ автомобил. Изключително приятен за каране, достатъчно икономичен предвид мощността си и като цяло мултифункционален – подходящ да идете на ски (с багажник на покрива), да пътувате часове наред по магистралата или да свиете по планинските пътища. Q50 се представя еднакво добре навсякъде и превръща пътуването в сериозно удоволствие.

Харесва ми, че интериорът е избягал от типичните недостатъци на японските модели, харесва ми комфорта и сигурността, които дава. Не на последно място, цената му е доста атрактивна на фона на немските конкуренти (а и спрямо това, което предлага), но все пак предполагам, че на пазара на употребявани автомобили ще се обезценява малко повече спрямо тях.

Според мен, който се е насочил към автомобил в този клас, не бива да подминава Q50 като по-малко популярен модел. Със сигурност има недостатъци спрямо утвърдените играчи в класа, но има и предимства. Освен това Infiniti се опитват да наложат качествено обслужване за клиентите си, което според мен е нещо изключително ценно и е правилен подход.

Цветан Илиев

Повече информация за модела и за гамата на Infiniti може да намерите на www.infinitibg.bg

DSC_9896


 


 

Advertisements

2 comments

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s