„Чисто удоволствие от шофирането“ е мотото на BMW в последните петнадесетина години, израз, който би трябвало да олицетворява какво представляват моделите на марката. Слухове за BMW с предно предаване имаше дълги години преди баварците да обявят официално първите си подобни модели – 2-ра Серия Active Tourer и Gran Tourer, базирани на платформата UKL2, последвани от Х1, Х2 и последното поколение на 1-ва Серия. От BMW разработиха тази платформа специално за моделите си с предно предаване, както и за моделите на MINI Countryman и Clubman.


Мнозина тогава бяха в абсолютен шок от това макар и очаквано решение. Трябва да си призная, че и аз като автомобилен ентусиаст и фен на марката първоначално бях изключително отрицателно настроен. Дали обаче това беше правилно решение от страна на мюнхенци?

Каква е логиката зад едно такова решение?
Въпреки че винаги автомобилите със задно предаване са били основополагащи за BMW, компанията реши да се впусне в коли, базирани на новата платформа UKL2. Защо? За да има една кола задно задвижване, особено в компактния клас, често на инженерите се налага да правят компромис с вътрешното пространство. Това е проблем, който бе особено актуален при първото поколение на 1-ва Серия (при второто имаше леко подобрение, но за пътниците на задните места със сигурност комфортът не беше на висота). Причина за това е, че при BMW-тата със задно предаване двигателят се монтира надлъжно, което заема повече пространство. С преминаването при някои модели към новата платформа, инженерите на марката постигат много голям напредък по отношение на вътрешното пространство в автомобила.

Освен по отношение на практичност, UKL2 позволява на баварската марка да намали значително производствените си разходи. Нека не забравяме, че за момента тази платоформа се ползва от модели на MINI и от компактните модели на немците (доколкото 2-ра Серия Gran Tourer може да се нарече компактен модел). В същото време от BMW вече имаха разработени три- и четирицилиндрови мотори с турбо, което улеснява задачата и допълнително спомага за намаляване на разходите.
Какъв е резултатът?
Вановете на BMW 2-ра Серия бяха приети със сериозна доза разочарование от феновете на марката. Разбираемо. Обективно погледнато обаче, това са два много качествени и успешни модела на баварците, които се продават добре. Най-голям дял логично държи немският пазар, следван от Китай и Обединеното кралство. Дотук нищо извънредно. Интересното е, че 80% от хората закупили си BMW 2-ра Серия Active Tourer са нови за марката, което доказва, че от маркетингова гледна точка тази стратегия на мюнхенската марка дава добри резултати.
Друг модел, който традиционно се продава добре е Х1. При него второто поколение също е базирано на UKL2 и, ако се запази тенденцията, ще задмине първото. Х2 също е харесван като цяло модел.
Далеч съм от мисълта, че тези модели доставят същото удоволствие от шофирането като колите със задно задвижване. Но колко всъщност са клиентите на BMW, които реално шофират в ежедневието си по начин, по който да усещат разликата? Навярно не много, защото през 2010г. изпълнителният директор на компанията заяви, че според 80% от собствениците на първото поколение на 1-ва Серия, автомобилите им са с предно предаване.

В крайна сметка всеки един истински фен на марката ще направи разликата, но е слабо вероятно тази промяна да го откаже от това да си купи BMW. От гледна точка на продажби нещата на баварците се получават добре, а имайки предвид, че основна роля в стратегията са им продажби и намаляване на разходите, надали мнението на част от верните фенове би променило каквото и да било.
Петко Чоевски


