Чистото забавление остава в миналото, добре дошла практичност – BMW M135i

Човечеството не гледа с добро око на промените. Проучванията на д-р Рок и д-р Ринглеб показват, че на неврологично ниво хората възприемат промяната като грешка. На по-практично ниво ще ви припомня нещо, което мнозина от вас сигурно не помнят. Годината бе 2004, а BMW представиха първия си автомобил в „Golf“ класа – BMW 1 серия (E87).

Форумите (по това време населението си пилееше времето във форуми, а не във Facebook и Instagram) гръмнаха, предвещаваше се крахът на BMW заради навлизането на марката в по-нисък клас. Сред феновете недоволството бе масово.

Няколко години по-късно пазарът показа, че „единицата“ има почитатели, излезе второто поколение, а неотдавна и третото. BMW пък не си сринаха имиджа, а днес почти никой не помни негативизма, с който бе посрещната първата серия 1 на баварците. Пък и сега има нова промяна, повод за недоволство и съмнение – моделът се раздели със задвижването на задните колела и мина на „предно“. Ужас!

Все пак, за да не плашим заклетите фенове на BMW прекалено много, тук ще обърнем внимание на варианта със задвижване на четирите колела, M135i. Освен, че разполага с xDrive, това е върховата версия на модела, чиято мощност е над 300 к.с.

Дизайн:

От пръв поглед се вижда актуалният дизайнерски език на BMW със съществено уголемените „бъбреци“ на радиаторната решетка. Дизайнът цялостно е модерен, ненатрапчив и според мен успешен, що се отнася до масовия потребителски вкус.

Лично на мен не ми допада, като големият проблем е предната част – комбинацията от заоблената, голяма решетка и „дръпнатите“ фарове ми навяват неприятни асоциации, но няма да навлизам в детайли…

Докато първите две генерации на модела имаха доста общо като основни линии и силует, то тук нещата са коренно различни. Новата платформа, разработена около задвижването на предните колела, идва с по-голям преден надвес и най-вече осезаемо по-къса предница (все пак в миналото, там трябваше да се побират шестцилиндрови двигатели).

Но, ако гледате снимките и се чудите какви ги говоря за умерения дизайн, то това е, защото версията M135i идва с множество специфични елементи, които определено са на място и придават далеч по-завършен вид на хечбека. Такива са спортните брони (отзад с декоративен дифузьор), праговете, спойлера на петата врата, дори „бъбреците“ имат по-различно оформление спрямо „обикновената единица“. В комбинация със специалния цвят Storm Bay резултатът, всъщност, е доста приятен.

Все пак моето предпочитание сред „премиум“ хечбеците, що се отнася до външен вид, остава Mercedes A-Class.

Интериор:

Този път ще започна с пространството, защото това е най-важната промяна. Именно новата платформа и напречно разположеният двигател, освобождават повече място за пътниците. Това е най-лесно забележимо на задната седалка, където мястото за колената вече е достатъчно и е съпоставимо с това при другите автомобили в класа.

А иначе салонът на серия 1 е много приятно място, особено при тази топ версия. Изработката му е солидна, ергономията е отлична, материалите са приятни и дизайнът е характерен и разпознаваем като BMW. Да не забравяме и практичността с множество удобни отделения за вещи и големи джобове във вратите, които безпроблемно побират 1.5 литрова бутилка.

Внимание заслужават технологиите в салона. Нещо, което смятам за много полезно и, ако не се лъжа, налично само при BMW, е безжичната връзка с Apple CarPlay.

Срещу сериозната сума от около 9000 лв. може да се сдобиете с пакетa Innovation в комбинация с Live Cockpit Professional, в който наред с други опции, влизат и дигитален клъстър, head-up дисплей и 10, вместо 9 инчов екран на инфотейнмънт системата. Разликата, разбира се, не е само в размера на екрана.

Това е най-новата и технологична версия на инфотейнмънт системата на BMW, която предлага нови, интелигентни функционалности нагаждащи се към навиците на шофьора. Асистентът също е „много разбран“, много умен и освен това можете да му дадете произволно име… аз бих го кръстил Пенчо! Наличен е и контролът с жестове, който аз смятам за съвършено излишен, но пък е полезен за хвалене пред приятелите ви.

И докато лично аз не се впечатлявам толкова много от безкрайните опции и асистенти, това което истински ценя тук е, интуитивната работа и това, че мюнхенци оставят физическите бутони, заедно с въртящия се контролер за управление на цялата тази система. Хем е модерно, хем е удобно, за разлика от масовата нагласа за 100% капацитивни повърхности. Браво, BMW!

На пътя:

Разбира се, автомобилът, който виждате на снимките съвсем не е просто „единица“ с xDrive. Това е топ моделът, „hot hatch“ от най-можещите, а именно M135i. Задвижва се от най-мощния четирицилиндров двигател в историята на марката, като от двулитров работен обем се генерират 306 к.с. и 420 Nm. Скоростната кутия е осемстепенна автоматична, задвижването е на четирите колела като отпред има Torsen диференциал с блокаж. Това, както и наличието на функция за бързо стартиране (launch control) позволява ускорение до 100 км/ч за 4.8 секунди (аз постигнах 5.0 секунди без да използвам системата). Максималната скорост е 250 км/ч, а средният разход на гориво е 7.9 л за 100 км.

Започнах теста си в нетипичния EcoPro (най-икономичният) режим и се впуснах в натоварения трафик на бул. Черни Връх, който разбира се е още по-зле заради всички паркирали в платното за движение „само за пет минутки“. В този режим педалът на газта става толкова „тежък“, че усещането е все едно се намирам в автомобил със 150-160 к.с. Всъщност това е супер, защото предоставя възможност за лесно, спокойно, пригодно за ежедневието, шофиране.

Единственото, което издава по-спортните претенции на автомобила е окачването. Подчертано твърдо, на ръба на това да бъде изморително, а и само срещу 300 лв. може да се сдобиете с опционалните амортисьори с променливи характеристики, които тук ще са от полза. Що се отнася до разхода на гориво, при по-скоро внимателно шофиране в града аз получих 7.6 л за 100 км.

На другия ден реших да се насоча към Средна гора – част от пътищата са добри, има много завои, хубави гледки и малко движение. С други думи идеален път за „хот хеч“.

Трябва да спомена, че докато се изнизвах от града, шофирайки по Околовръстния път системата за разпознаване на знаците реши, че ограничението не е 80 км/ч, а 120. Подобни грешки от нейна страна ми направиха впечатление неколкократно по време на срещата ми с М135i, а това не е ОК.

Както и да е, след като напуснах София, продължих пътуването с умерено шофиране около ограниченията и тук там някое по-динамично ускорение, т.е. обичайно придвижване.

Тук M135i отново показа, че може да се държи съвсем цивилизовано – шумът е умерен, при по-висока скорост окачването се справя по-добре с неравностите, а кормилната рейка е достатъчно бърза, но не дотолкова, че да е агресивна и изморителна (каквото е положението при актуалните ST модели на Ford). Това е добре, защото позволява да се наслаждавате на автомобила и в случаите, в които не сте в настроение за „хулигански“ прояви.

Разбира се, по-интересното дойде, в момента, в който реших, че на въпросните прояви им е дошло времето. Пътят бе празен, завоите бяха пред мен, режимът на работа на автомобилът бе сменен от Comfort на Sport Plus.

Отварям една скоба. За разлика от предишните поколения на модела, двигателят тук е разположен „не както трябва“, т.е. напречно вместо надлъжно. Това води до тежка предница и опасения от недозавиване. Разпределението на теглото е 58:42 в проценти. Обаче не бива да забравяме, че и Porsche монтират двигателите на легендата 911 не където трябва, а успехът на модела е пословичен.

Газ! …малко бавна реакция от двигателя и се изстрелях. Благодарение на xDrive ускорението е наистина бързо, а и в спортния режим, скоростната кутия превключва светкавично и грубо (което според мен е плюс). Сцеплението в завои също е отлично, но за мен целият този перфекционизъм прави усещането леко стерилно.

Иначе това, че xDrive тук може да прехвърли не повече от 50% от мощността към задните колела (спрямо до 100% при предишното поколение на модела и M140i) и по-тежката предница, се усеща около ръба на сцеплението. Има моменти на леко недозавиване. Въпреки това автомобилът е много компетентен, може да се шофира плашещо бързо и не смятам, че поведението му е пострадало особено от новата платформа.

Това, което за мен е по-тъжно е липсата на страхотния редови шестцилиндров двигател, познат от предното поколение – M140i. При срещата ми със Z4 този двигател направи половината изживяване.

Завършвам с разхода на гориво, който за периода на теста бе около 11 л за 100 км. Факт е, че карах доста динамично, и спрямо възможностите на автомобила това е добре. Проблемът е, че шестцилиндровия двигател познат от стария M140i и от Z4 би дал сходен резултат с двойна доза забавление. Именно затова му давам оценка 2/5.

Заключение:

Наскоро новият ни автор, Петко Чоевски, изказа мнение, че BMW 1 базирано на платформа със задвижване на предните колела не е „края на света“ и си има предимства. Аз съм съгласен – моделът се намира в клас, в който е важна практичността, а новата платформа добавя ценен обем в купето на автомобила. При вариантите, при които липсва xDrive, задвижването води и до по-безопасно поведение, особено на хлъзгава настилка.

Що се отнася до емоция от шофирането, единицата е понесла загуби, но независимо от това върховата ѝ версия носи радост на пътя, макар аз да я намирам за леко стерилна. Който иска по-чисто забавление, ще трябва да се насочи към по-големите серии. Слуховете са, че новата серия 2 ще запази задвижването на задните колела. Toest просто имаме по-ясно разграничаване на моделите – искате пректичност в ежедневието? Насочете се към BMW 1. По-важно е удоволствието на пътя? Тогава серия 2 е за вас.

В останалите отношения „единицата“ показа, че е поредният добре направен автомобил от Мюнхен. Качеството на интериора е отлично, инфотейнмънт системата е сред абсолютните лидери, не просто в класа, а и на пазара. Поведението на пътя е приятно и рафинирано.

Цената на модела започва от 51 000 лева, но насочите ли се към върховия M135i, то трябва да отделите поне 90 000 плюс още около 10 000 за допълнително оборудване. За сравнение Mercedes A35 4Matic стартира от 85 000 лв.

Цветан Илиев

Оценка:

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s