Пазарът на кемпери у нас и какво предлагат Volkswagen

Макар у нас от край време да има запалени къмпингари, то ми се струва, че пазарът в това отношение не е развит. Защо? Защото живеем в бедна държава и хората не са стигнали дотам.

Все пак от няколко години насам в София се провежда къмпинг изложение. Има внос на нови кемпери, но това което не виждам (засега) е по-официално присъствие на производителите. Изключението е Volkswagen лекотоварни и тъкмо затова ще обърна внимание на тяхната гама (през 1995 г. VW отделя лекотоварната си гама в отделна компания – Volkswagen Nutzfahrzeuge).

В годините VW са изградили култов кемпер-имидж. Едва вторият модел на компанията е ван, който получава къмпинг доработки през далечната 1950 г. от Wesfalia. От там насетне съм сигурен, че всички сте срещали Т1 и Т2 във филми, списания, върху тениски, обложки на албуми и къде ли още не.

Ако се върнем обратно в съвремието VW предлагат три подобни модела на пазара. Това са Caddy California, California 6.1 (базиран на Multivan) и Grand California (базиран на Crafter).

Най-малкият модел според мен е чисто и просто надценена палатка, със закачена за нея „баничарка“. Сигурно има хитри решения, сигурно на някого му харесва и пасва, но аз не бих ѝ обърнал внимание в това отношение.

По-големите модели са по-интересни. Нека ги разгледаме.

California

Това е оригиналът или поне прекият наследник на култовия оргинал. Не случайно другите два модела имат добавки към името си, а California не – 6.1 показва поколението на модела.

VWCV 29th January 2020 California, Caravelle, Transporter Images © Malcolm Griffiths 0044 7768 230706 http://www.malcolm.gb.net

На практика това е преоборудван ван, който разполага с две двойни легла (едно на „втория етаж“ и едно долу), кухня, която в зависимост от нивото на изпълнение може да се ограничава до само до газов котлон или котлон, мивка и хладилник.

Налични са и къмпинг столове, маса и тента. Като цяло всичко необходимо с едно голямо изключение – баня и тоалетна. На първо четене ми се струва, че за да си паснете с California трябва да прекарвате 95% от времето си в уреден къмпинг или пък да сте „страшни хипари“, т.е. да не приемате личната хигиена за нещо твърде важно и да не се притеснявате от близките срещи с храстите.

Grand California

Това е моделът, който от пръв поглед ми се струва най-разумен, защото предлага пълна независимост и освен всичко в по-малката California, добавя баня с тоалетна на борда си.

Така или иначе и двата модела имат стационарно отопление, допълнителни батерии и 230V контакти, което дава доста свобода и възможности.

Интересното е, че базовата версия на Grand California e с около 10 000 лева по-скъпа от най-достъпната California. Предвид повечето пространство и свобода, което дава банята и сравнително малката разлика в цените ми е трудно да дам разумно решение защо някой би се насочил към по-малката California.

За щастие се появи възможност да разбера от първо лице логиката зад California – след месец ще попътувам с нея, така че интересното предстои!

Цветан Илиев

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s