BMW винаги са били марка, която поляризира мненията за своите автомобили – от една страна има хора, които ги обожават, а от друга – такива, които не приемат творенията им. Това е особено актуално, когато става въпрос за някои по-конкретни модели като Х6, като до ден днешен няма единодушие дали този автомобил е красив или не. Тази статия не е насочена към техническите характеристики на модели на BMW или тяхното пътно поведение, а към дизайна на моделите, което автоматично я превръща в едно субективно мнение. Аз все пак смятам, че не всеки автомобил трябва да се хареса на всеки човек, защото това би го направил по-скоро безличен и примерите за обратното са изключително малко. Фактът, че мненията относно дизайна на модели на BMW са крайни означава, че те предизвикват емоция, независимо положителна или отрицателна, което за мен е важното. Като един привърженик на BMW реших да изкажа мнението си по отношение на противоречивата дизайнерска линия, която следват мюнхенци напоследък и в частност огромните и странни предрадиаторни решетки („бъбреци“).

Ерата Крис Бенгъл
Въпреки, че от над 12 години не е част от BMW, Крис Бенгъл и неговите творения все още се коментират активно. А те бяха меко казано противоречиви. Аз бях сред отявлените критици на моделите, които са плод на неговия труд, а те не са никак малко. Крис Бенгъл е отговорен за дизайна на емблематични модели като Е9х, Е6х и Е53, които се превръщат и в най-продаваните за марката по онова време. Когато се появиха на бял свят, на мен не ми харесваше нито един от тях. Единствените негови творения, които истински ми допаднаха отначало са първото поколение на 1-ва Серия Е8х и Z4. Постепенно започнах да свиквам с визията на BMW-тата в този период, а след това започнах и откровено да ги харесвам. И странно или не, колкото повече остаряват тези модели, толкова повече ми харесват и толкова по-успешен смятам, че беше техният дизайн. Имайки предвид, че целта на всяко ново поколение на даден модел е да накара предишното да изглежда остаряло смятам, че моделите с дизайн на Крис Бенгъл остаряват добре и не изглеждат твърде демоде.





Защо беше тази препратка към Крис Бенгъл? Заради поляризирането на мнението на хората. Харесвани или ненавиждани, тези модели създаваха емоции в журналисти, клиенти и обикновени хора и рядко имаше такива, които са безразлични. Това продължи с пълна сила с модел като първото поколение на Х6. И втората причина е, че смятам, че BMW успяват да „накарат“ хората да ги харесат. Те са от тези компании, които създават продукт, който успяват да наложат и да обърнат мнението на много хора. Може би бих ги сравнил до някаква степен с Apple, които дори и да разочароват верните си фенове при представянето на нов модел iPhone, след това чупят всички рекорди по продажби и интерес. За хубаво или лошо, такива корпорации имат възможности да влияят на хората.

Новите „бъбреци“
При мюнхенци няма вариант, в който да има затишие по отношение на дизайна. През 2018г. BMW представиха официално модела X7, а като го видях, откровено казано изпаднах в шок. Тук ще вметна, че смятам, че BMW нямат място в този клас автомобили, но целта да се привлекат нови клиенти и да се покрие още един сегмент е изпълнена и моето мнение няма никакво значение. В предницата на Х7 се открояват предрадиаторните решетки, които са огромни. На фона на малките за размерите на колата фарове, решетките се открояват до степен, в която другите детайли от дизайна остават незабележими. Тогава си казах „добре, на този модел и без това не съм привърженик, така или иначе няма как да успеят да сложат такива решетки на други модели“. О, колко съм бил заблуден. През 2019г. BMW представиха обновената версия на поколението G11 на 7-ма серия (която преди фейслифта, според мен, изглеждаше страхотно) и, както знаете, фокусът отново беше върху „бъбреците“. Те отново са огромни и заемат основната част от предницата на автомобила. Това са два модела, които отново поляризират мнението на хората, а въпреки че харесвам баварските коли, Х7 и фейслифт версията на 7-ма Серия просто не ми харесват и не мога да ги приема. И надали ще ги харесам занапред.

На мюнхенци сякаш им хареса реакцията на хората и решиха да вдигнат и без това високопоставената от тях летва. След появата на 3-та Серия G20 бях доста обнадежден, че и 4-та Серия ще изглежда по сходен начин, тоест ще изглежда добре. О, колко съм бил заблуден отново. Когато започнаха да обикалят из интернет пространството предположения как ще изглежда четворката и видях за първи път обърнатите „бъбреци“ не обърнах особено внимание, защото ми се виждаше налудничаво. Но ето, че в рамките на около година се появиха цели четири модела с такива предрадиаторни решетки – 4-та Серия, М3/М4, iX и съвсем наскоро i4.



Когато поотмина първоначалният шок се замислих, че в определени конфигурации 4-та Серия не изглежда чак толкова лошо особено, ако при конфигурирането човек се постарае да избере цветове, при които да не изпъкват толкова въпросните „бъбреци“. i4 учудващо може би, ми допада най-много от тези модели, но окончателното ми мнение ще дойде, когато я видя на живо. BMW iX пък просто ми изглежда несериозно… Но както вече споменах, BMW имат силата да променят мнението на хората и да ги карат да свикнат и да харесат дори най-противоречивите им решения. Все повече хора, с които коментираме тази тема са на мнение, че всъщност новите модели на BMW не са никак лоши като дизайн, а някои даже отявлено ги харесват.


Аз лично на този етап съм доста консервиран и определено разочарован от новата дизайнерска линия на баварците, въпреки че съм прижържник на марката. Интересно ми е дали ще съм сред хората, които ще приемат новите „бъбреци“ и ги харесат в крайна сметка, както беше с моделите на Крис Бенгъл. Дори и да не сте фенове на BMW, надали сте безразлични към новите им модели. Какво е вашето мнение?
Петко Чоевски