Ford Mondeo – Тест

Днес ще тествам един автомобил, чието развитие, по стечение на обстоятелствата, следя отблизо в последните двадесет години. Ето например когато бях дребно хлапе, гледах света от задната седалка на семейния Ford Mondeo от първо поколение. Когато пораснах до степен, в която започнах плахо да заглеждам момичетата около мен, автомобилът в който се возех вече беше Mondeo от второто поколение (онези с ръбатия дизайн). Когато пък пораснах до степен, в която момичетата започнаха да ме заглеждат, семейният автомобил (който вече и аз карах в по-късметлийските си дни) беше Ford Mondeo от третото поколение. И ето, че вече като напълно пораснал човек, дойде и моят ред да седна на шофьорското място на Mondeo четири. Да ви кажа, развитието точно на това последно поколение малко го изпуснах. Преди няколко години го следях отблизо, но в един момент Ford Европа оплескаха нещо, в резултат на което пазарната премиера на автомобила се забави с около две години и през това време просто забравих какво, защо и как се случва.

Но както и да е, важното е, че Mondeo най-после е тук, а дали ще навакса загубеното време на пазара, ще разберем по нататък. Мен в момента ме интересува само едно – струваше ли си чакането?

За да си отговоря на въпроса, от Мото Пфое ми предоставиха четириврато Mondeo с 1.5-литров бензинов двигател, ниво на оборудване Titanium, няколко екстри и крайна цена от около 56000лв

Дизайн:

DSC_0985

Помните ли фима Казино Роял, част от поредицата за агент 007? В него, Джеймс Бонд за момент караше тогавашното поколение на Ford Mondeo. Няма спор, изобщо не му беше там мястото. Е, дизайнерите на Ford са се постарали да направят новия модел по-подходящ за господин Бонд в случай, че на шпионина отново му се наложи да покара Mondeo, вместо типичния за него Aston Martin. Това са го постигнали именно чрез използване на някои стилистични елементи, които осезаемо напомнят за британската марка, в частност предрадиаторната решетка. Дразнещо ли е? Не, всъщност е доста атрактивно.

Като изключим заемките от Aston Martin, Mondeo следва дизайнерската линия, наложена с предходния модел, но все пак силно доразвита и модернизирана. Автомобилът всъщност изглежда впечатляващо на пътя, особено в комбинация с правилния цвят, а четирипластовият червен металик е може би най-доброто от предлаганата палитра.

Силуетът на  колата се дистанцира от класическите пропорции, поради полегатия покрив и късия капак на багажника. Всъщност ако бях от модерните автомобилни журналисти, щях да кажа, че има силуета на купе (което естествено не е вярно). Сериозната и агресивна предница пък, контрастира с елегантната и разточителна странична линия и задница.

DSC_0963

И нека само да добавя, че не ми е ясно кой и защо си купува версията с пет врати, която не може да стъпи на малкия пръст на седана, що се отнася до стил и излъчване. Ford Mondeo е седан.

Интериор:

DSC_1024

Влизайки в колата, попадам в свят, който комбинира класически линии  с извънземни детайли. Не съм убеден, че снимките ми са уловили духа на интериора по най-добрия начин, но има нещо доста „high tech“ в него. На мен интериорният дизайн ми допада, а и качеството е на ниво като за класа. Единственото което липсва, дори като опция, е замяната на пластмасовите лайстни с метални. Е тогава вече, салонът на Mondeo щеше да бъде наистина „класен“.

DSC_1026

Иначе колата разполага с достатъчно като брой и обем ниши за дребен багаж и с най-дълбоките поставки за чаши, които някога съм срещал в кола. Харесва ми и дълбоката ниша зад централната конзола, напомняща на моделите на Volvo.

Седалките пък са удобни, макар че основата е една идея по-къса, отколкото би било добре. Също така предлагат прилична странична опора, но това да не важи в пълна сила за областа около рамената. Интересно е, че в Titanium седалките са спортни, но ако трябва да бъда честен на мен изобщо не ми се видяха спортни, а съвсем нормални. При това положение, би ми било интересно да пробвам „неспортните“ базови седалки.

DSC_0989

На втория ред нещата са малко по-зле от очакванията ми (не бих казал че е зле, просто имах високи очаквания, на базата на предходните поколения на модела), защото седалките са по-ниски спрямо преди, а предните седалки също са разположени по-ниско. Какво означава това? Означава, че макар мястото за колената да е предостатъчно, то това да си „набутате“ краката под предните седалки не е съвсем лесно, а по-ниските седалки лично на мен не са ми твърде удобни. Все пак е ясно защо от Ford са ги разположили така – за да оставят място за главите на пътниците, които в противен случай биха страдали, поради полегатата форма на покрива. Ето, че и тук в името на красотата и дизайна се правят компромиси, но да не забравяме, че това е семеен автомобил и децата и не твърде високите подрастващи, които би следвало да се возят отзад, няма да имат моите проблеми.

На пътя:

Подкарвайки автомобила осъзнавам, че Mondeo най-после е улегнал. Позитивите на това са много голям напредък по отношение на комфорта. Филтрацията на външните шумове е на нивото на премиум автомобилите, като това важи за шумове откъм пътя, аеродинамични шумове и звук от двигателя. В унисон с този стил е и окачването – с подчертано комфорни настройки, като се справя с неравностите и дупките много добре. Тук обаче идва и проблемът. Досега Mondeo винаги е бил автомобилът в този клас, който предлага най-спортното поведение на пътя и най-голямото удоволствие от шофирането. Явно занапред ще се залага на удоволствието от возенето.

Все пак е редно да спомена, че карайки по пътя Боровец-Дупница, току преди Дупница попаднах на нагледно изоставена самолетна писта, на която реших да изтормозя малко колата. Както и предполагах, се оказа че Mondeo реагира с голям наклон на каросерията при резки маневри, но пък сцеплението е много добро и ESP-то овладява колата с много кратки, макар и груби, намеси.

DSC_0980_1

Двигателят пък е базовия, за ниво Titanium, 1.5-литров бензонов EcoBoost със 160к.с. и 240Nm въртящ момент. Той ускорява автомобила до 100км/ч за 9.2секунди и изразходва 5,8л бензин за 100км (комбинирано). Да започнем с въпроса, който някои от вас биха задали – 1500 „кубика“ не са ли малко. Отговорът ми е не. Двигателят е ОК за адекватно пътуване и би бил достатъчен за повечето улегнали шофьори. Работата му е много балансирана, и който не знае, не би си помислил, че това е двигател с принудително пълнене (турбо). Мощността леко не му достига в ниските обороти, но е достатъчно еластичен, за да позволява движение с постоянна скорост при ниски обороти. Двигателят се „събужда“ при над 4500об/мин. Колкото до разхода, аз засякох около 5.5л по селските пътища край Божурище, 6-7л на първокласен с изкачвание (Подбалканския), около и над 8л в града и 9.5л на магистрала. Всъщност отклонението спрямо официалните данни не е голямо (там дават 7.8л в градски условия) и при по-внимателно шофиране сигурно са почти постижими.

И макар 1.5-литровия двигател, който тествах да е по-скоро за улегнали шофьори, попадайки на гореспоменатата писта, нямаше как да не направя следното:

Все пак за хората, които искат нещо повече от „адекватно придвижване“, Mondeo има някои по-подходящи двигатели, като например двулитровия бензинов със 240к.с. и двулитровия дизелов с 210к.с. като и двата постигат ускорение от 0 до 100км/ч за под 8 секунди. За тези, които планират да карат колата предимно в града има и хибридна версия, която обещава разход в градски условия от под 3 литра за 100км и струва 56000лв – 3000лв по-малко от Toyota Prius.

Технологии:

Според мен, едно от най-интересните нововъведения при Mondeo са интегрираните въздушни възглавници в коланите на задната седалка. Те целят да разпределят силата от удара върху по-голяма площ и съответно да намалят нараняванията. Следното видео на Ford Europe показва нагледно как работят.

Друго нещо, което заслужава похвала са фаровете. Те са адаптивни, изцяло LED, предлагат изключително добро ниво на осветеност и със сигурност си заслужават, макар цената им от 2600лв на пръв ппоглед да изглежда малко висока. Всъщност по време на моя тест се случи да не сработят както трябва (още при стартирането на двигателя не застанаха в нормална позиция), но пък поглеждайки табелката от долната снимка се сетих как се действа в такива случаи – рестартираш, в случая двигателя на колата и всичко си дойде на мястото.

DSC_1019

Във връзка с тази снимка, системата SYNC служи за гласово управление на функции като телефона, климатика и аудио системата. Работи безпогрешно, но малко прекалява с обясненията.

Колкото до инфотейнмънт системата, управлението ѝ е донякъде неинтуитивно и изисква малко повече време за свикване. Иначе предлага приятни на вид и изчистени графики, както и дублиране на част от информацията на инструменталния панел пред водача. Въпросния пък е много удобен, изглежда добре и… е малко сложен за управление, поради прекалено големия брой бутони върху волана.

Заключение:

Смятам, че Ford изпуснаха доста продажби, благодарение на сериозното забавяне, с което пуснаха Mondeo на пазара. Автомобилът е много добър, но ако не бе забавянето, щеше да смаже конкуренцията, а сега ще трябва да се бори с нея.

Иначе Mondeo прави впечатление на кола без някакви силно изразени недостатъци – всичко в автомобила е на едно добро ниво, като това което прави впечатление е дизайнът, високото ниво на комфорт и изолация от външния свят и… фаровете.

Много добре оборудвано Mondeo с мощен двигател струва около 65000лв, което е добра цена предви това, което получавате, но и висока цена като за нивата на обезценяване в този клас. Разумният избор би бил Titanium с няколко екстри, точно като тестваният автомобил.

Цветан Илиев

Повече информация ще намерите на http://www.ford.bg

DSC_0994

Оценка:

Mondeo.png

2 comments

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s