Градската играчка – Opel Adam Rocks

Opel го наричат най-малкия кросоувър, аз го наричам най-неориентирания Adam – това е Adam Rocks, „мускулестата“ версия на суперминито на Opel, която е с 1см по-висока от обикновения модел и разполага с множество декоративни елементи в стил SUV.

Adam се включи в надпреварата на стилните градски автомобили преди около 3 години, с цел да всее малко смут сред първенците Mini и Fiat 500. Моделът моментално постигна добри пазарни резултати, като оправда очакванията на германците за продажби от 40000-50000 бройки през първата година на пазара. Оттогава насам, продажбите бележат умерен, но стабилен растеж с всяка изминала година, достигайки малко над 55000 през 2015г (по данни на Left Lane). Това бе и моделната година, в която от Opel решиха да разширят гамата на Adam със смелото предложение, което аз покарах.

Дизайн:

DSC_4117

Казано накртко дизайнът е впечатляващ и противоречив (двете определения често вървят ръка за ръка). За периода, в който се придвижвах с малкия Opel, чух какви ли не мнения за видът му – „сладък“, „грозен“, „страхотен“, „странен“. Факт е, че Adam Rocks не оставя хората безразлични, а дизайнът в комбинация с яркия цвят, големите джанти и двуцветното решение на каросерията през цялото време привличаха много погледи към колата – съседите ми ме разпитваха, на автомивката му се чудиха, колегите ми го огледаха, по светофарите му се радваха – последната кола, която карах и получи такова внимание имаше тризъбец на предрадиаторната решетка.

Според мен основният дизайн на Adam е изключително сполучлив и характерен, като силно впечатление правят предницата със стилните предрадиаторна решетка и фарове и оформлението на покрива, което създава впечатление, че С-колонките свършват преди да се „свържат“ с каросерията. Освен това колелата са големи и това придава на автомобила много по-динамичен и хармоничен външен вид. При версията Rocks положението е малко по-различно, защото покрай всички украшения ми се струва, че колата се опитва прекалено усилено да бъде „по-готина“, пък тя всъщност няма нужда от това. Лично за мен всички тези детайли са малко прекалени и излишни (но пък +1см просветът е добре дошъл).

Интериор:

DSC_4121

Интериорният дизайн на Adam е продължение на това, което виждате отвън – закачиви линии, внимание към детайлите и декоративни елементи, боядисани в цвета на купето. Интересен е контрастът между някои елементи – така например воланът е доста симпатичен и си личи, че му е обърнато внимание, същото важи за бутоните за управление на климатроника, тапицерията на седалките и уредите пред водача (при тях според мен малко са прекалили с показността), но изглежда, че дизайнерите така са се улисали с тези творения, че са забравили да обърнат малко повече внимание на дръжките на вратите и копчето за управление на огледалата. Не, че е голям проблем, но просто ми направи впечатление 🙂

Колкото до материалите, като цяло нивото е съвсем добро като за ценовия клас на колата – имаме стандартната комбинация от твърди и меки пластмаси, като поне на външен вид всички те са изпипани. По-неприятено впечатление отново правят вратите, където по-евтината, като усещане, пластмаса доминира.

Иначе Adam предлага много пространство на предния ред седалки, отлична ергономия и много щедри като размер джобове във вратите. Седалките ми се видяха неудобни – къса основа и недобра опора за гърба и най вече кръста. Това разбира се е сред по-субективните фактори, но е добре да знаете, че в изключително дългата ценова листа на Adam присъства опция за седалки Recaro – не е зле като за кола в този клас. Колкото до втория ред, то той е по-скоро символичен – аз се побрах и то доста лесно благодарение на огромните врати, но пък главата ми опираше тавана, а колената, седалката отпред. Същото важи и за багажника – 170л обем и най-високият товарен ръб, който някога съм виждал… но пък Adam не е „баничарка“, та като за града върши работа.

На пътя:

Ще се наложи да започна негативно и не, проблемът не е в колата, а в изключително ниската култура, която наблюдавам из Софийските улици – непознаване на ЗДВП, арогантно поведение, неспазване на елементарни правила, пълна безнаказаност и всичко това гарнирано със солидна доза комплекси. Е, за съжаление, карайки Adam Rocks  се сблъсках с пълна сила с тези проблеми. Освен одобрителните погледи, които събираше малкият автомобил, може би тъкмо поради размера си, привличаше двойно повече агресия. За късмет, Adam ми помогна да се измъкна от всички неприятни ситуации благодарение на трицилиндровия си двигател с принудително пълнене и доста впечатляващата динамика, която той предоставя.

DSC_4015

Въпросният двигател има работен обем от 999куб.см и предоставя 115к.с. и 170Nm въртящ момент. Мощността му е достатъчна, за ускорение в дисциплината 0-100км/ч за 9.9 секунди, но реално в градска среда усещането е, че колата може повече, тъй като ускоренията и доускоренията при по-ниска скорост са впечатляващо бързи. Към тази приятна динамика, получавате разход на гориво между 4.1л и 6.3л на 100км (официален), както и една идея по-приятен звук спрямо конвенционалните, четирицилиндрови двигатели. Всъщност при ниски обороти звукът е по-специфичен – леко небалансиран и неравномерен, което е доста симпатично. При по-динамично управление пък, освобождаването на налягането от турбото се чува много ясно и определено прави колата по-забавна за каране.

Времето, в което се придвижвах с Adam Rocks, разбира се прекарах основно из градските улици – колата си е 100 процента градски ориентирана. Като цяло придвижването в градския трафик е удоволствие. Колата освен пъргава, е достатъчно маневрена, като сервоусилвателят на волана има и градска функция, която прави въртенето на кормилото свръх-лесно. Освен това старт-стоп системата сработва на място и безпроблемно, гарантирайки нисък разход на гориво. Всъщност аз засякох разход в града от 5.5л на 100км, който е по-нисък от официалния, но  пък трябва да си призная, че си подбирам маршрутите доста внимателно и рядко се набутвам в големите задръствания.

Шофирайки из София успях да нацеля няколко дупки като мнението ми е, че колата се справя сравнително добре с такива препядствия, предвид късата база и нископрофилните гуми – всъщност преодоляването на типичните неравности е доста леко и далеч по-комфортно от очакванията ми (увеличеният просвет със сигурност играе роля тук), но дупките все пак си казват думата. Иначе окачването е относително шумно, като шум откъм колелата се чува както при шофиране по нормална настилка, така и при неравности, но като за града нивата са напълно приемливи.

Нещо друго, което трябва да спомена е платненият покрив – изключително приятен елемент според мен, който пасва много добре на малките, градски автомобили и силно одобрявам връщането му на пазара (Peugeot 108 и компания също разполагат с такъв). При една от вечерните ми разходки с колата дори спрях аудиосистемата, за да послушам дъжда по платнения покрив… луда работа 🙂

Макар Adam Rocks да е изцяло градски автомобил, аз все пак реших да го изкарам извън пределите на София. Реших да карам по магистралата до Вакарел, а оттам по стария път за Панагюрище. Поведението при скорост около 130-140км/ч ми се видя адекватно, като колата продължава да се усеща стабилна, а шумовете са в рамките на допустимото, като при над 130км/ч аеродинамичният шум около отварящия се покрив се усилва значително. Все пак, при всички положения, автомобилът може да се справи с магистралата и да се придвижва с нормална скорост, ако това се наложи, а разходът на гориво е малко над 7 литра на 100км.

И така, излязох от Вакарел и поех по пътя за Панагюрище, като се възползвах от възможността да направя малко „off road“ снимки, в съответствие с маркетинговите определения на Adam Rocks като кросоувър 😉

DSC_4031

Идеята ми беше на отиване да „понастъпя“ колата, за да видя какво може, а и защото предположих, че ще е забавна за каране. Е, наистина беше забавна. Нещо средно между карт и блъскаща се количка, Adam e в много пъргав и поврътлив, сменя посоката на движение с невероятна лекота и това е комбинирано с неочаквано прецизно кормилно управление. Adam тотално ме изненада. В комбинация с малкия турбо двигател, управлението на колата по тесния път с много завои и ниакво движение беше много приятно.

Всъщност с теглото си от над 1150кг, Adam Rocks е по-тежък отколкото човек би предположил, но интересното е, че по пътя с много завои тези килограми изобщо не си проличаха. Освен това недозавиването се случваше по-късно от това, което очаквах. Интересно е, че Adam ползва модифицирано шаси на Fiat 500, но двете коли имат доста различно пътно поведение. Fiat-ът, който е осезаемо по-лек страда от по-ранно недозавиване.

И така, продължих с по-динамичното управление до село Средищина (разходът на гориво в тази отсечка достигна 6.9л), след което обърнах и спокойно се прибрах в София, отчитайки извънградски разход на гориво при спокойно управление от 4,6л за 100км.

Заключение:

След като прекарах в компанията на Adam Rocks няколко дни дойде моментът да потърся отговор на въпроса, защо по улиците на големите ни градове няма повече Adam-и във всичките им разновидности? Аз лично имам спомен, че съм виждал едва два броя.

Отговорът може би се крие в спецификата на пазара ни, който като цяло е беден, странен и алогичен. Със стартова цена от 23500лв, Adam не е евтин, а по-скоро „бутиков“ градски автомобил – нещо средно между Fiat 500 и Mini, а за една добре конфигурирана кола ще са ви необходими поне 30000лв. Колкото до Rocks, стартовата му цена с 1.2 литров бензинов двигател със 70к.с. е малко над 30000лв, а отлично оборудваният тестов автомобил с пъргавия трицилиндров турбомотор струва около 43000лв, което безпорно е висока цена за нашия странен пазар.

Но иначе автомобилът си струва – добре изработен, много приятен за шофиране, икономичен и със запомнящ се и правещ впечатление дизайн – перфектната комбинация за натоварения градски трафик, макар и по-скоро за някое малко по-развито общество, в което не ви „мачкат“ на пътя просто защото колата ви е малка…

Цветан Илиев

DSC_4012

За повече информация и актуални цени посетете http://www.opel.bg

Оценка:

Adam

3 comments

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s