Големият Fiat 500- на пътя и извън него с 500x

Всички знаете Fiat 500 – ретро мъникът на Fiat, който с появата си на пазара преди девет години предизвика фурор, а неостаряващият му дизайн и добрите продажби му осигуриха дълго присъствие на автомобилната сцена. Едва миналата есен във Франкфурт бе представена първата модернизация на дизайна – осем години след представянето на автомобила – срок, който е над два пъти по-дълъг от обичайния за автомобилната индустрия.

Като култов автомобил, 500 със сигурност е спечелил не малко верни почитатели през тези години, а тъй като животът си върви и нуждите на хората се изменят, неминуемо част от тези почитатели са започнали да имат нужда от по-голям и практичен автомобил. Е, Fiat им го даде през 2012 година – 500L, миниванът, който искаше да е „cool“, но който аз намирам за доста несъразмерен и грозноват и по-важното, не успя да улови характера на 500. Вторият опит на Fiat да направят голям 500, дойде две години по-късно и още от пръв поглед стана ясно, че тук вече нещата са се получили – Fiat 500X е модерен, градски кросоувър (демек нещо с резмерите на хечбеците в клас С, но по-високо и с „по-мъжкарско“ излъчване), който изглежда атрактивно на външен вид и в известна степен е успял да запази чара на малкия си събрат.

DSC_3555

500x се предлага в две основни версии – Offroad и Urban като най-лесно забележимите разлики са в броните и престилките, съответно при първата версия се цели „офроудърско“ излъчване, а Urban залага на класически градски брони. Лично аз смятам, че Urban е линията, която подхожда повече на автомобила, а и с началната си цена от 33900лв е със 7000лв по-достъпен от базовия Offroad.

Но се случи така, че от Fiat ми предоставиха автомобил тъкмо във вариант Offroad, оборудван с двулитров дизелов двигател, деветстепенна автоматична скоростна кутия и задвижване 4х4.

Дизайн:

DSC_3694

Дизайнът почти винаги е сред основните фактори при покупка на автомобил като това важи с пълна сила за класа, в който е позициониран 500х, а както изглежда от Fiat също са били съвсем наясно с това, защото са постигнали изключително добър резултат.

Като цяло колата разполага с класически силует за класа си, които гарантира оптимално оползотворяване на пространството, а това, което я отличава от конкурентите и ѝ придава характерен външен вид са детайлите. Това включва разбира се формата на светлините, предницата с характерната линия и ръб от класическия 500, множеството матирани сиви детайли и в голяма степен линията на покрива, която е характерна за семейството на 500.

Трябва да кажа, че на мен дизайнът ми допада много, най-вече в Urban вариант, а и цветовата гама и изборът на джанти са много добри.

Ако трябва да търся недостатъци ще спомена, че част от пластмасовите детайли изглеждат евтино, а при по-подробна инспекция има някои недотам добри сглобки (на декоративните елементи). Това обаче се очаква предвид цената на автомобила – който иска повече, трябва да плати повече.

Интериор:

Качвайки се в 500х останах недотам очарован от интериора. На пръв поглед има доста сериозно количество твърди пластмаси, част от които не изглеждат особено добре. Всъщност не съм имал други очаквания, тъй като неотдавна карах техническия близнак на 500х, Jeep Renegade. При „американеца“ материалите и усещането бяха не по-различни, но някак пасваха по-добре на духа на колата, докато тук ми се виждат леко не на място.

Това все пак се компенсира донякъде с доброто качество на сглобката, а и стилът на интериора, който макар и не нещо твърде особено, все пак изглежда добре и има интересен дизайн, който безпорно може да се оприличи като 500.

DSC_3784

Детайлите оставят приятно впечатление – емблемата 500 пред пасажера, изящните ретро бутони над централните въздуховоди, старовремските дръжки за отваряне на вратите (които за съжаление са прекалено пластмасови). Воланът пък е доста удобен и създава усещане за качество, а бутоните и тяхното разпределение е идентично с това при Renegade, т.е. удобно разположение и изключително много копчета – 20 без да броим перата за смяна на скоростите.

Иначе седалките ми се сториха удобни като това дори малко ме учуди, тъй като в случая нямаше лумбална опора, а това е нещо, на което държа. Иначе основите са малко къси и отпред и отзад, но това не е проблем, особено пък за къси и средно-дълги разстояния, за каквито е предвиден 500х. Страничната опора пък е недосатъчна при по-динамично управление, но така или иначе този автомобил има по-различни цели.

500х ме учуди с обширното пространство – определено бе по-широко отколкото очаквах. Това важи и за двата реда седалки, като отзад дори могат да се настанят трима стройни човека без да си пречат много. Багажникът също има добър размер и подходяща форма. Като цяло откъм практичност и оползотворяване на пространството, автомобилът се справя много добре.

Колкото до инфотейнмънт, то системата е идентична с тази в Renegade. Това е опростена и евтина система, която работи добре и прави това, което искате, без да блести с някакви специални качества, голям екран и т.н. Управлението ѝ е лесно, включването на Bluetooth устройства безпроблемно, а навигацията е TomTom. Мисля, че пасва отлично на автомобила.

Нещо друго, което прави впечатление е разпределението на уредите на таблото пред водача. Скоростомерът не заема цантрална позиция, а стои отляво на централният дисплей. Това може и даизглежда странно на пръв поглед, но според мен е много добро решение, тъй като централният дисплей може да показва редица данни, сред които и скоростта на движение, т.е. водачът има свободата да избере това,което иска да вижда най-ясно.

На пътя:

DSC_3757

Взех 500x в един петъчен следобед от представителството на Fiat на Бул. Христофор Колумб и потеглих в типично натоварения трафик към изхода на София в посока Перник. Колата се оказа страшно маневрена и като цяло подходяща за градския трафик – управлението ѝ е леко, а има и опция за подсилване на електрическото серво (с натискане на бутон), с което въртенето на волана става детска игра. Освен това видимостта във всички посоки е добра, а високата позиция прави придвижването в градска среда една идея по-малко напрягащо. Двигателят пък предлага отлична тяга, бързо потегляне по светофарите, но за сметка на разход от около 7-8 литра на 100км. Освен това в тези условия, когато липсва друг шум, грубоватата работа на двулитровия дизел със 140к.с. достига невъзпрепядствано до ушите на водача и пасажерите, а при празнен ход се усещат и някои недотам приятни вибрации (с ръчни скорости са по-леки). Честно казано така както ми допадна в Renegade, така не ми харесва за 500х. Мисля, че правилният двигател за кросоувъра на Fiat е 1.4 литровият бензинов турбомотор или пък, ако много държите на дизела, 1.6 литровият Multijet.

Но според мен дизелите и особено големият дизел, са прекалено тежки за стила на 500х и просто не му подхождат.

DSC_3610

След като се измъкнах от София поех по пътя към Мелник. Качих се на магистралата, настроих автопилота на 130км/ч и се заех да наблюдавам поведението на Fiat-a. При тази скорост шумът откъм пътя започва да доминира, но двигателят все пак се чува, а и поради сравнително ниските предавателни числа на скоростната кутия работи при високи обороти. Иначе поведението на компактния Fiat е съвсем на ниво, колата се усеща стабилна, а дори неволно да се отклоните от лентата си, системата за активен контрол на лентата за движение ще побутне волана и ще ви върне в правилния път – изпробвах я, работи както трябва. Колкото до разхода, на магистрала при средна скорост 130км/ч е малко над 8л на 100 км. Не е малко, но като се замислите, че карате 4х4 автомобил с автоматични скорости и висок пътен просвет не изглежда много, а и при по-ниска скорост, т.е. при движение по първокласен път, колата ‘гори’ под 6 литра на сто.

DSC_3743

В района на Мелник реших да се възползвам максимално от възможностите на 500х, като пробвам поведението му при по-динамично каране, а след това и  извън пътя.

При повече газ, 500х се оказа доста приятна кола. Управлението е информативно (противно на други мнения, които бях чувал), а колата има изключително сцепление и висока граница на недозавиване. Последното предполагам се дължи и на задвижването 4х4. Иначе каросерията разбира се се накланя, но не особено много, предвид сравнително мекото окачване. При такъв тип шофиране мощният двигател си е абсолютен плюс и благодарение на големия брой скорости, разполагате с постоянна тяга. Определено се позабавлявах и останах доволен, а и при този тип шофиране нерафинираната и шумна работа на двигателя просто остана на заден план.

Всъщност колата ме грабна още повече след като излязох извън пътя. Учудващо е на какво са способни тези коли, макар и реално да е ненужно (все пак колко от собствениците на 500х ще излязат извън асфалтиран път?). Компактните размери и щедрият просвет гарантират лесно придвижване по леки ‘офроуд’ маршрути.

Заключение:

Малкият италианец ми допадна с атрактивната си външност и  неподправения чар. Колата предлага много място в компактна опаковка и смятам, че е много подходяща за хора, които не шофират често на дълъг път, а се придържат основно към градската среда, с кратки пътувания през уикендите и няколко по-дълги през годината. Според мен 500x е отличен представител на класа си и предлага комплексни качества и не много недостатъци.

Хората разбира се имат различни предпочитания и нужди, но моето мнение е, че един 500х с бензинов турбо двигател (защото това е кола за пробег от до 20000км годишно, а при това положение дизелът е излишен), предно предаване (защо ви е 4х4 при такава кола?) и малко по-различна конфигурация, включваща по-свежи цветове в интериора би бил отличен избор. Освен това подобен автомобил би струвал силно атрактивните 39900лв, за версия Urban с ниво на оборудване Special Edition и евентуално малко отгоре за 2-3 екстри към много високото ниво на оборудване в този вариант.

Цветан Илиев

DSC_3715

За повече информация и актуални цени посетете http://www.fiat.bg

Оценка:

500x

 

 

4 comments

  1. Интересно ревю. Аз бяхдоста предубеден за 500x. Нещо не ми харесваше дизайна му. Но след тази статия, както и след разглеждането на повечко снимки, включително и от интериора, си промених мнението. Определено правилна стъпка от Фиат.

    Like

    • Мен точно откъм дизайн ме грабна, видях един много хубав екземпляр в Холандия в началото на миналата година, който ми грабна вниманието (на снимки не ми беше харесал толкова). Интересна кола е и въпреки недостатъците си също смятам, че е добър ход 🙂

      Like

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s