Infiniti Q30S – Свежото попълнение сред премиум хечбеците

В последните няколко дни, докато обикалях града и околностите му с Infiniti Q30 осъзнах, че марката все още е по-скоро непозната за обикновените хора (автомобилните фенове са изключение). Затова ще си позволя едно кратко отклонение и ще се върна в 1989г., когато Infiniti започва да продава автомобили в Северна Америка. Като цяло до това време, японските автомобили са набрали популярност на пазара там, но имиджът им страда от качествата, с които въпросните са пробили на американския пазар, т.е. смятат се за евтини и разумни машини, на които обаче им липса престиж. Малко като да си купите моцарела Clever от Billa. Да, обаче американския пазар е голям и по това време се развива добре, а хората имат нужда от лукс, престиж и щипка снобизъм. И така японците решават да завоюват нови пазари. За целта създават луксозни марки, през които да продават понапудрените си модели. Първи са Honda, които пускат Acura на пазара през 1986г., а три години по-късно Toyota влизат на луксозниия пазар с Lexus, а Nissan с Infiniti.

Марката, която ни интересува днес, Infiniti, официално започва да се продава и в Европа, където „премиум“ автомобилите са на почит, през 2008г. За тези осем години, продажбите в Европа като цяло растат, но все още са реализирани едва малко над 20000 автомобила… на всички европейски пазари. Очевидно това е доста скромен резултат, който недвусмислено показва, защо марката все още е по-скоро непозната екзотика.

Японците разбира се нямат намерение да оставят нещата така и през годините лека-полека започнаха да създават по-европейски автомобили, които да са подходящи за условията в Европа и да започнат да печелят повече клиенти. Колата, която ще ви представя днес пък е най-европейският им модел досега – Q30 се продава от началото на тази година и представлява компактен, премиум хечбек, който се произвежда в Англия и се бори с конкурентите BMW 1, Mercedes A-Class, Audi A3 и Volvo V40.

Дизайн:

DSC_7041

Едно е ясно още от първия миг, в който погледнете Q30 – това е един от най-изваяните автомобили на пазара днес. Извивките, гънките, ръбовете, ъглите и т.н. са безкрай и оформят едно специфично изглеждащо купе, което като цяло няма как да се сбърка с никой друг модел на пазара и изглежда изключително динамично.

Силуетът на колата е нисък и издължен като това е постигнато благодарение на големите колела, скосеният заден прозорец и късите надвеси (особено отзад). Впечатление прави комбинацията с по-голям пътен просвет спрямо конкурентите, черни вежди на калниците, които създават илюзията за по-голям ход на колелата (като при „джип“) и като цяло по-висока стойка тип кросоувър… Да, забелязвам, че първо казах, че колата е ниска, а после че е висока, но дизайнерите наистина са успели да постигнат някакъв оксиморон, който е труден за описване и просто трябва да се види на пътя.

DSC_7052

Лично мен автомобилът ме грабна с външния си вид още през 2013г. когато видях Q30 Concept (в ляво) на автомобилното изложение във Франкфурт. Две години по-късно на същото място бе първата ми среща със серийния модел (в дясно), който за късмет бе претърпял незначителни промени в екстериорния си дизайн.

Колкото до автомобила, който карах, то той бе спортно изпълнение с по-различни предна и задна брони и прагове. Това в комбинация с тъмносив цвят „графит“ и също така тъмни 19 инчови джанти. Да не забравяме и лакираните в черно накрайници на изпускателната система.

Интериор:

DSC_7003

Картинката отвътре е доста по-класическа спрямо „извънземния“ екстериорен дизайн. Всъщност, ако се абстрахирам от всичко останало, сами по-себе си линиите и дизайнът на таблото не ми допадат, тъй като ми се струват твърде консервативни и в известна степен безлични. Реално обаче, атмосферата ми хареса доста и това се дължи основно на добрата изработка и най-вече на използваните материали. Във версия спорт алкантарата е навсякъде – седалки от алкантара с кожени кантове, алкантара по вратите и таблото и това, което ме впечатли най-силно – таван облицован с алкантара. И всичко това е серийно за версия спорт, докато за да получите таван облицован с алкантара в Audi A8 например, трябва да се разделите с над 3000лв.

Но всъщност това, което ме учуди най-силно след като се настаних в колата, бе че за миг се зачудих дали не съм се объркал и да съм попаднал в Балкан Стар, вместо в Infiniti център. Да, Q30 е базиран на Mercedes A-Class и задвижването на двете коли е идентично, но това което не очаквах е наличието на толкова много идентични детайли в салона на колите. Ето например седалките са от Mercedes и това всъщност е нещо хубаво, тъй като германците правят отлични седалки, а в случая тук са атрактивни и на външен вид. Освен това лостът за автопилота, бутоните за управление на стъклата и огледалата, управлението на климатроника, копчето за светлините, воланът и информационният дисплей пред водача също са от Mercedes. Лошо ли е това? Съвсем не, дори напротив – Mercedes обръщат внимание на детайлите (за разлика от повечето японски производители) и резултатът е доста добър. Мисля, че единственният недостатък е, че управлението на климатика е разположено твърде ниско и е малко неудобно.

Колкото до пространството и удобството, първият ред е отличен с много удобни седалки, добра видимост напред и настрани и обширно пространство. Отзад е малко по-тясно като седалките са ниски и липсва централен подлакътник. Мисля, че децата и подрастващите ще са добре, но за възрастен човек мясотото е малко. Всъщност това не е необичайно за класа. Положението при конкурентите не е особено по-различно.

Багажникът с обема си от 430л е на добро ниво, като аз намирам формата му за удобна, но е малко плитък. Това разбира се се дължи и на задвижването на задните колела.

На пътя:

Infiniti Q30 се предлага с няколко двигателя, добре познати от Mercedes. Базовият дизел е 1.5 литров със 109к.с., а големият дизел е 2.2 литров със 170к.с. Бензиновите пък са 1.6 литров със 122к.с. или 156к.с. (в зависимост от това дали искате ръчни или автоматични скорости) и разбира се най-мощният двулитров турбо-бензин с 211к.с., който се комбинира със седемстепенна скоростна кутия с два съединителя, задвижване на четирите колела и предоставя ускорение от 0 до 100км/ч за 7,3 секунди.

DSC_7040

Аз разбира се се насочих към най-мощната версия и набутвайки се в поредното софийско задръстване, „запълзях“ към Бистрица. В града автомобилът се държи много кротко, като управлението му е леко и спокойно, а двигателят почти не се чува. Интересно е, че окачването макар да е спортно (и с 2см по-ниско спрямо стандартната версия) всъщност предлага комфрт на високо ниво и по моите критерии е по-скоро с мека и комфортна настройка. Това се усеща и при неравностите и кръпките, а го забелязах и при неволното ми попадане в няколко среднодълбоки дупки (софийска му работа). Освен това при ниска скорост шумоизолацията откъм пътя е отлична. Колкото до разхода, в града постигнах 8.2л на 100км, което всъщност е по-нисък разход от официалните 8,7л.

Напускайки Железница дадох малко повече газ, за да видя дали стремителният външен вид съвпада с характера и поведението на колата. Краткият отговор е НЕ. Q30 има стабилно пътно поведение, но управлението не е особено чувствително или увлекателно, а по-високият център на тежестта в комбинация с подчертано комфортното окачване водят до умерен наклон на каросерията. Със сигурност не е неприятно и автомобилът може да се кара бързо в завои и да носи удоволстие, но поведението му е далеч от спортно, а и изисква по-сериозно свикване преди да може да се кара по-близо до лимита.

За сметка на това двигателят е много приятен като вдига обороти бързо, а настъпите ли педала на газта по-силно към общата картинка се добавя и доста приятен звук. Динамиката също е на ниво, но все пак при подаване на газ има леко забавяне, което ми се струва, че идва откъм скоростната кутия. Тя от своя страна работи плавно и сменя предавките малко по-бавно спрямо други скоростни кутии с два съединителя, но това е нещо, което остава незабележимо при ежедневна употреба.

DSC_7034

Оставих завоите край Железница зад гърба си и продължих плавно и икономично към Боровец и оттам по главния път за София. При такъв тип движение на преден план отново изпъкна комфорта на Q30 като поведението му на пътя е рафинирано, а атмосферата в салона с спокойна и приятна. Аеродинамичните шумове са сведени до минимум въпреки големите странични огледала, като евентуално би могло да се поработи още малко върху обезшумяването откъм пътя, но пък да не забравяме, че колата която карам разполага с най-големите джанти в гамата на модела – с по-малки джанти и гуми с по-висок профил, шумовете откъм пътя вероятно ще бъдат осезаемо редуцирани.

Спокойното управление се отрази и върху разхода на гориво, който с „педала в пода“ в планинския район край Железница бе около 20л за 100км, но при икономично шофиране около ограничението на скоростта извъна града достигна до 5.4л.

Заключение:

DSC_7018

Infiniti Q30 е една изключително интересна алтернатива в класа на премиум хечбеците. Автомобилът впечатлява с комплексните си качества и липсата на ясно изразени недостатъци. Атрактивният дизайн сигурно няма  да се хареса на всички, но определено няма да ви остави безразлични или незабелязани на пътя.

Въпреки спортната външност, колата предразполага по-скоро към спокойно и комфортно управление, а в комбинация с удобния и подчертано луксозен интериор, Q30 се превръща в автомобил подходящ и за дълги пътувания.

Увеличеният пътен просвет и „меките“ настройки на окачването пък правят колата доста подходяща за българксите пътища, които няма изгледи да се оправят скоро. Към тези качества върви и по-високата позиция на седене, която улеснява качването и слизането от автомобила, а и предоставя една идея по-добра видимост над пътя.

Хубавите неща разбира се имат своята цена, която при Q30 е сравнително разумна. Базовият модел струва малко над 48000лв, като не бих го препоръчал на никого, тъй като за едва 3000лв повече получавате ниво на оборудване Premium, което реално включва всичко, което ви трябва. А един наистина добре оборудван Q30 с подходящ двигател струва между 60000 и 70000 лв, което е приемливо за класа. Единственият проблем, който аз виждам тук е вероятно по-високото обезценяване на колата спрямо утвърдените конкуренти, поради това, че марката е нова за пазара ни, но според мен рискът си струва.

Цветан Илиев

DSC_7024

За повече информация и актуална ценова листа посетете www.infinitibg.bg

Оценка:

InfinitiQ30

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s