Французите атакуват компактните семейни автомобили – Renault Megane

Компактните семейни автомобили от клас С традиционно са популярни на европейския пазар и съответно сериозните масови автомобилни производители се опитват с всички сили да предлагат атрактивни модели на доста взискателните европейци. Това разбира се води до люта битка и силни конкуренти. Renault по необясними причини доскоро водеха тази битка с излезлия на пазара през 2008-ма година Megane III, който бе не по-атрактивен от …хладилник Arisone например, благодарение на безличния си дизайн и съмнителното качество на интериора.

За късмет, Renault се стегнаха и някъде откъм последното поколение на Clio насам, започнаха да вкарват в производсвто все по-интересни и атрактивни модели. Преди по-малко от година дойде моментът и Megane да получи наследника си, а резултатът на пръв поглед е многообещаващ.

Дизайн:

DSC_7128

Аз бих нарекъл новия Megan автомобилът с най-извънземната задница в клас C. Това разбира се се дължи основно на футуристичните задни светлини, защото иначе колата има съвсем конвенционални форма и пропорции. Всъщност смятам, че това е една много успешна рецепта, която от Renault приложиха и при големия си седан Talisman. Там е работата, че много от масовите купувачи, хем желаят автомобилът им да има атрактивен дизайн, но в същото време не си падат по откровените странности и твърде нестандартни дизайнерски решения (спомнете си например задницата на Megane II).

DSC_7137

Положението отпред е сходно – атрактивни предни светлини с интересен дизайн и запомняща се форма на LED дневните светлини, голяма и правеща впечатление предрадиаторна решетка, но в комбинация с класически линии и силует.

Мнението ми е, че резултатът е много приятен. Автомобилът изглежда атрактивно, динамично и характерно. Смятам, че това е най-добре изглеждащият автомобил в клас C в момента.

Интериор:

DSC_7200

Положениео отвътре също се е променило към по-добро. Доста по-добро. Тук отново имаме предимно класически линии на таблото, но комбинирани със значително по-добри материали, както и амбиентно осветление интегрирано по начин, познат от по-скъпите автомобили. Разбира се най-силно впечатление прави големият сензорен дисплей на централната конзола, който опционално е портретно ориентиран и има диагонал от 8.7″. В нашия случай имахме стандартния за ниво на оборудване Intens, 7″ дисплей, който може и да не е толкова атрактивен на пръв поглед, но на мен ми допадна повече като управление.

Но да се върна на материалите и качеството. Като цяло имаме добра комбинация от меки, пластмаси и по-твърди такива в зоните, които остават по-далеч от ръцете на водача и пътниците. В това отношение Megane не блести пред останалите модели в класа, но и не изостава, т.е. получавате това, за което плащате. Изработката също изглежда солидна на пръв поглед, но докато карах по грубия паваж на Бул. Цар Борис ми направи впечатление, че долавям някакви леки поскърцвания на пластмаса в пластмаса. Не е нещо неочаквано, но е интересно как един по-дълъг пробег на българска земя би се отразил на въпросните.

Колкото до седалките, първото нещо, което ми направи впечатление бе тапицерията – плюш. Честно казано не бях виждал такава от деведесетте години насам, но пък ми харесва и се връзва със стила на колата – има нещо ретро-шик в тези седалки. Освен това са доста удобни и останах доволен от страничната опора. Единственият проблем може би е, че предните облегалки са прекалено дебели и отнемат ценно място от интериора. Независимо от това отзад положението е съвсем добре като за класа – мястото за краката е достатъчно, а това важи и за главата и раменете. Все пак седалката е леко ниска, което означава, че коленете ви ще седят една идея по-високо от това, което е удобно.

Последно искам да обърна внимание на инфотейнмънта. Системата е интуитивна за работа и екранът няма неприятно забавяне при работа с него. Аз както винаги ще споделя, че предпочитам да има дублирано управление – джойстик и тъч, но от Renault залагат само на чувствителния на докосване дисплей, който е комбиниран с няколко сензорни бутона, разположени на рамката около него. Въпросната рамка всъщност е най-дразнещият елемент в интериора на Megane, тъй като изглежда малко като в прототипна фаза и най-вече, защото е изключителен магнит за пръстови отпечатъци, а за капак, повърхността се почиства трудно.

Иначе системата, наречена Renault R-Link 2.0, е стандартна за ниво на оборудване Intens (начална цена 37990лв) и разполага с множество опции като навигация, възпроизвеждане на видео файлове, Bluetooth с аудио стрийминг, а освен това може да показва ускоренията при по-динамично шофиране и дава информация за качеството на въздуха навън.

DSC_7182

В тази връзка, Megan разполага с безупречна система за контрол на качеството на въздуха, която активира циркулацията в купето автоматично, ако въздухът навън е мръсен, а в държава като България, където хората масово карат дизелови таратайки със свалени филтри за сажди и въпреки това минават технически преглед, това е много важно. Факт е, че за цялата ми среща с Megane не усетих миризма на дим нито веднъж, защото системата е много бърза.

На пътя:

Автомобилът, който тествах бе оборудван с дизелов двигател с 1461кум.см работен обем, предоставящ 110к.с. и 250Nm. Това в комбинация със шестстепенна автоматизирана скоростна кутия с двоен съединител. Така автомобилът ускорява от 0 до 100км/ч за леко тромавите 12,3 секунди, но пък официалният разход на гориво е между 3,5л и 4,0л за 100 км път.

За основния си тест реших да направя една сравнително голяма обиколка като отида до Троян, преминавайки и покрай язовир Сопот. Оттам през Беклемето до Кърнаре и след това по Подбалканския път до София.

И така потеглих по магистралата с автопилота на 140 км/ч. Първото впечатление от Megane беше неочаквано. След като карах голмия Talisman, който ме изненада със стегнатото си пътно поведение (а аз очаквах „лодка“) смятах, че и Megan ще е такъв. Да, ама не. Megane още в първите километри се доказа като едно френско клише – мекото окачване се справя много добре с филтрирането на дупките и неравностите и това безспорно е най-недрусащият автомобил в този клас, който аз съм карал. Освен това шумът откъм колелата и пътя е изключително добре потиснат, което автоматично превръща компактния хечбек в едно много добро предложение за дълги магистрални пътешествия без умора. Разбира се мекото окачване води до друг страничен ефект и това е, че късите напречни неравности в завоите на магистрала Хемус изкарваха колата от баланса ѝ и я залюляваха, но без осезаема загуба на стабилността, а и все пак френските инженери надали някога са виждали подобни неравности.

Както и да е, преминах магистралата в неочакван комфорт и разход на гориво от 6,4л за 100км.

DSC_7121

Достигайки до прохода Троян-Кърнаре реших, че трябва да изпробвам спортния режим на шофиране. Затова потеглих малко по-динамично нагоре с идеята да оценя дали Megane може да бъде „шофьорска“ кола. Отговорът, както може да очаквате е НЕ. С това окачване колата се накланя доста в завоите и макар поведението ѝ като цяло да е подчертано стабилно с късно недозавиване (което е едва достижимо с този двигател), то Megane определено не е създаден за „спортно“ шофиране. Освен окачването, управлението също не предразполага към бързо каране в завои, просто защото му липсва чувствителност, а скоростната кутия не рядко влиза в едни размисли на коя точно скорост да превключи. Все пак в тази отсечка оцених две качества на Megane. Първото е, че каталожните 12,3 секунди за ускорение от 0 до 100км/ч ми изглеждат прекалени. За мен усещането беше, че секундите са под 11. Другият плюс бе системата за автоматична циркулация на въздуха – настигайки един Ford Transit от времената, в които съм ходил прав под масата, се озовах обгърнат от черен дим, но вътре не усетих съвършено никаква миризма. Супер!

След като достигнах до Беклемето реших, че е време да спра с експериментите, минавайки в Еко режим и сменяйки стила си на шофиране с нещо спокойно, което далеч повече да подхожда на автомобила и така до София. При спокойно управление около и малко над ограничението на скоростта, Megane се чувства в свои води. Комфортът пак взе превес и пътуването до София премина много приятно, благодарение на добрата шумоизолация не само откъм пътя, но и от аеродинамични шумове и откъм дизеловия двигател. Освен това аудиосистемата от Arkamys свири доста добре, а двигателят наистина се усеща по-мощен от каталожните данни и няколкото изпреварвания, които направих бяха безпроблемни и това с разход на гориво 4,3л за 100км.

Заключение:

DSC_7134

Renault се върнаха в играта! Реално погледнато Megane надали има шанс да измести VW Golf от лидерството му на пазара в Европа, но французинът безспорно е равностоен съперник на силните в класа. Харесва ми, че има свой собствен облик, чар и индивидуалност. Тези му качества със сигурност ще му спечелят фенове особено след като са подплатени с атрактивен и модерен дизайн.

Автомобилът е подходящ най-вече за хората, които търсят комфорт, сигурност и уют. Все пак, предполагам (всъщност съм сигурен), че GT версията, която разполага с активно окачване и завиване на четирите колела, ще предоставя и доста тръпка при шофирането, разбира се в комбинация с по-мощен двигател, а това е необходимо, тъй като новият Opel Astra и Ford Focus предоставят солидна доза удоволствие от шофирането.

На пръв поглед изглежда, че Megane е надраснал основните недостатъци на предходното поколение – скучния дизайн и недоброто качество на интериора. Времето ще покаже дали действително е така, но при всички положения с цена за добре оборудван автомобил от 35000-40000лв и гаранция от 5 години (леко кратък пробег до 100000км) Megane е интересно предложение.

Цветан Илиев

DSC_7205

За повече информация и цени посетете http://www.renault.bg

Оценка:

Renault  Megane

 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s