„Лошото“ Volvo -S60 с доза Polestar

Колко от вас са чували за Polstar? Може би не много, но знаете ли какво? Тепърва брандът ще става по-популярен и това се дължи на още по-тясното му обвързване с шведите от Volvo.

Преди точно 20 години Polestar (тогава с различно име) се ражда като компания, която управлява тима на Volvo в шведския туринг шампионат. В следващите години компанията се занимава с подготовка на автомобилите на Volvo за състезанията, а преди 10 години се местят в Гьотенбург, където се захващат и с разработка на двигатели. Това е и моментът, в който компанията стана официален тунинг специалист за шосейните модели на Volvo – в началото ограничавайки се до ремап на контролния модул на двигателя на версиите с принудително пълнене (или казано по горублянски – чип на турбо двигателите).

Няма да навлизам в подробности, но през 2014г. Polestar пуснаха първият ‘истински’ автомобил – S60 Polestar. Модел конкуриращ се с BMW M3 – поне като характеристики, защото продажбите са много, много далеч от тези на бавареца. На следващата година Polestar бе закупен от Volvo, стартирайки една нова приказка, в която Polestar се превръща в „придворен“ бранд на Volvo, който прави бързи варианти на стандартните автомобили – точно както M-Power и AMG.

Автомобилът, който ще ви представя днес не е ‘хардкор’ Polestar версията на S60, а стандартно S60 D5, оптимизирано от Polestar. Това обаче не е съвсем простичка оптимизация, а включва не малко промени и подобрения, които ще спомена по-долу.

Дизайн:

dsc_7651

Настоящето, второ поколение на S60, е на пазара от шест години и всъщност моментът, в който ще излезе в пенсия набилжава. Това е така не само заради стандартния жизнен цикъл на съвременните автомобили, но и защото от излизането му на пазара до сега, Volvo претърпяха стабилни промени – нов собственик, съответно нова визия за развитието на марката (ура!) и нов дизайнерски език. А новият дизайнерски език винаги прави предходните моделни гами да изглеждат малко поостарели.

Във всеки случай, S60 в не изглежда зле или демоде на пътя. Дизайнът на автомобила е приятен и изчистен, а това е комбинирано с динамичен силует, който днес изглежда дори по-актуален, отколкото при представянето на модела. От Volvo пък са решили, че S60 в момента е перфектният автомобил за смели експерименти, защото като по-стар модел със затихващи продажби имиджът му няма как да пострада от тях. Помните ли високопроходимия седан, който карах преди няколко месеца – Volvo S60 Cross Country? Ето, че сега сме на другата крайност – S60 D5 Polestar с ниско окачване, спортни брони и огромни джанти. Наистина е много интересно, колко много лица може да има един единствен модел.

А по-точно промените на Polestar включват 19 инчови, олекотени, алуминиеви джанти, които на мен ми харесват наистина много като дизайн. Също така оптимизирана изпускателна система от неръждаема стомана (разбира се, това оказва влияние и на производителността), снижено окачване с нови пружини и амортисьори, както и по-твърда напречна щанга. Накрая малко дреболии под формата на спойлер и лакирани в черно странични огледала.

Резултатът според мен е доста приятен и умерен, но все пак си мисля, че една по-агресивна предна броня би повлияла много положително за крайния визуален ефект.

Интериор:

dsc_7695

Отвътре промените са още по-незабележими – спортни педали (всъщност доста приятни) и лого на скоростния лост. Това е.

А иначе салонът на S60 е уютен, солидно изработен и приятен като дизайн. Проблемът му е, че тук най-ясно си личи, че моделът не е първа младост. Инфотейнмънт системата е сложна за управлние и макар да е обновявана и реално да предлага всичко, което може да се очаква от нея, определено отстъпва на по-съвременните решения в сегмента, а с новата Sensus система на Volvo изобщо не може да се мери (доста си поиграх с нея във Volvo XC90 и останах приятно впечатлен).

Освен това автомобилът се предлага с „дигитален кокпит“, който беше авангарден за времето, когато се появи при шведите (2012г.), но в този се вид днес вече изглежда поостарял, а и не предлага нивото на персонализация, с което могат да се похвалят по-новите модели.

modes

И все пак времето не се е отразило на основните качества на интериора, които всъщност са сред най-важните, за да се чувствате добре в колата – обширно пространство, включително и отзад, добър брой джобове и ниши за предмети с голям размер (и много ми харесват джобовете в предната част на седалките, изключително са удобни и не съм ги срещал при друг производител) и най-важното – ненормално удобни седалки, които предлагат мекота в комбинация със стабилна опора във всички посоки. Всеки с разбиранията си, но аз не съм сядал в по-добри седалки от тези в S60.

На пътя:

Вече споменах част от промените, които Polestar пакетът предоставя – коригирано окачване и нова изпускателна система. Освен това имаме спортен въздушен филтър и ремап на двигателя. Резултатът е леко повишаване на максималната мощност от 225к.с. на 233к.с., а на въртящия момент от 470Nm на 500Nm. Това води до ускорение от 0 до 100км/ч за 6,3 секунди, като официалният разход на гориво се движи между 4.0 и 5.4л за 100км.

dsc_7682

И така в деня на основния тест, взех колата от Мото Пфое в Люлин и реших, че ще ходя да търся завои в района на „Дивия Северозапад“, т.е. около Враца. Качих се, за нула време си намерих идеалната позиция на седене и потеглих.

Още преди да съм минал километър осъзнах, че оптимизацията на Polestar в много по-„хардкор“ отколкото съм очаквал – окачването е толкова твърдо, че Mini Cooper-ът, с който се добрах до Люлин возеше като комфортна лимузина в сравнение със S60. Честно казано не го бях очаквал – шведите като цяло правят комфортни автомобили и нещо толкова твърдо ми се видя неестествено.

dsc_7681

Както и да е, скоро потеглих по пътя през Берковица, който за мой късмет бе слабо натоварен. Добро впечатление ми направи много бързата реакция на двигателя и скоростната кутия. Това в комбинация със стабилната мощност улесняват изпреварванията изключително много. Всъщност субективното ми усещане бе, че S60 е по-бързо от официалните данни. Може би благодарение на твърдите настройки, както и на оптимизирания звук от двигателя и изпускателната система, усещането за скорост е засилено, а аз се чувствах някак по-свързан с машината.

За тези от вас, на които им е любопитно как звучи новият четирицилиндров дизел с изпускателната система на Polestar, заснех следното видео (отново набивайки се в района на някаква военна база, откъдето ме изпъдиха):

След като си поиграх на ускорение от 0 до 100, реших да сменя маршрута и покарах по още по-празния път към Своге, през Искрец. Настилката беше достатъчно добра, за да мога да се позаиграя с колата. Харесва ми звукът и в този случай смея да твърдя, че това, че двигателят вече е четири, а не петцилиндров не ми пречеше. Поне откъм шофьорското място и при педал в пода, колата звучи доста приятно. Това, което ми липсва в поредицата бързи завои и резки ускорения е нещо по-сериозно – липсва ми 4х4 задвижване. Толкова висок въртящ момент и предно задвижване просто е несериозно. Шасито на автомобила има твърде много потенциал, за да се хаби само с предно предаване, а освен това в дадени ситуации недозавиването се превръща в сериозен проблем. Докато стигна до Своге имах няколко кофти ситуации със силно изразено недозавиване. Като изключим този лесно-решим проблем (4х4 версия), автомобилът а много забавен за шофиране и представлява много интерессна комбинация на свръх твърдото окачване и директно управление с добра обратна връзка със седалки като от луксозна, лежерна лимузина.

Колкото до Северозапада – стигнах до района на Враца и в първия момент ми се стори, че мястото е доста цивилизовано… (а врачанският център всъщност е съвсем приятен) докато не видях един 15 годишен Mercedes CLK да дрифти между легналите полицаи на една от главните улици, върволица коли да кара в насрещното, а за капак малко по-късно , карайки зад един Golf IV, човекът първо си метна цигарата през прозореца (ок, нищо ново), след малко се отвори десния прозорец, откъдето метнаха кенче бира… след още малко се отвори единия заден прозорец, откъдето излетя друго кенче от бира… култура.

Както и да е, като оставим гнилите ябълки (щото такива хора има навсякъде из България) и лиричното ми отклонение настрана, на тръгване от Враца сметнах, че не съм се наситил на колата и поех към Околчица, където отново доста се позабавлявах с директното управление и мощния двигател.

dsc_7689

Навръщане минах по главния път, т.е. и по магистрала Хемус. Там колата се държа стабилно с умерени нива на шума в купето, но все пак не се чувстваше в свои води, поради многото неравности и твърдото окачване.

Колкото до разхода на гориво, то S60 D5 Polestar все пак е автомобил, който предразполага към по-динамично шофиране. Поради тази причина е трудно доближаването до официалните данни и моят разход се движеше около 7л за 100км по целия път.

Заключение:

Volvo S60 с пакет от Polestar е един интересен автомобил и добро начало за официалната съвместна работа на Volvo и Polestar. Има обаче един много сериозен проблем и той е, че ми е трудно да преценя каква е таргет аудиторията на тази кола, особено пък на българския пазар.

Всъщност проблемите са няколко и мисля, че е най-лесно да ги изброя:

  1. Колата вози твърдо. Наистина твърдо. Честно казано е малко изморително за дълъг път, освен ако настилката не е добра – е в България вече имаме участъци с добра настилка, но не са достатъчно дълги. Тоест, S60 с Polestar пакет просто не се връзва с нашата действителност.
  2. Цената. Polestar пакетът струва 30000лв. Само по себе си е много. Освен това при това положение, едно S60 D5 Polestar като тестовото струва 85000лв + 30000лв = 115000лв. Сумата не е колосална за класа, но истинският спортист S60 Polestar AWD струва едва 16000лв отгоре, а за него тази цена си заслужава. Това е целенасочена кола с 4х4 задвижване, висока мощност и ускорение 0-100км/ч за едва 4.7 секунди. Та докато оптимизираното D5 е малко неориентирано и скъпо за това, което представлява, то топ версията всъщност е изгодна.
  3. Маркетингът – Volvo ще трябва доста да поработят над имиджа, който искат да развиват, за да започнат да привличат клиентела, която си пада по изпълнения тип Polestar.

И така, мнението ми е, че Polestar пакетът не е подходящ за по-слабите двигатели, защото с него автомобилът става по-неподходящ за ежедневна употреба, а в същото време не достатъчно целенасочен за сериозно шофиране и втори автомобил. Който иска Polestar трябва да се насочи към версията с топ задвижване.

Цветан Илиев

dsc_7691

Повече информация и актуални цени може да намерите на http://www.volvocars.com/bg

Оценка:

s60-d5-polestar

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s