Най-емблематичният роудстър – Mercedes SL

Заглавието ви се струва пресилено? Помислете пак – Mercedes SL се продава от далечната 1954-та година. За период от 62 години на пазара са излезли едва 6 поколения от модела. Това е така, защото SL винаги е бил „автомобил мечта“, който благодарение на статута си, на топ технологиите и на класическата роудстър рецепта няма нужда от толкова честа смяна на поколенията, за да продължава да привлича клиенти. Не само това, но дори след като слезе от поточната линия, SL много бързо се превръща в класика (или модерна класика) като това само запазва високия имидж на модела и съответно легендарния му статут.

Автомобилът, който ще ви представя днес е модернизираната версия на последното поколение SL – R231. Модел, който е на пазара от 2012-та година, а в края на миналата година претърпя първият си „фейслифт“.

Дизайн:

Както споменах във въведението, определението е само едно – класически GT роудстър. Това означава апетитни пропорции – ниско, широко купе и издължена странична линия с въздълъг преден капак. Именно тези пропорции придават на SL специфичния му вид, благодарение на който дори и 15-20 годишен автомобил прави впечатление на пътя.

dsc_8334

А иначе модернизираният SL определено има по-хармоничен дизайн спрямо версията от 2012-та година. Тогава от Mercedes се бяха опитали да придадат прекалено авангарден вид на големия си роудстър. В резултат предницата беше меко казано странна, а подобни експерименти някак си не са съвсем на място в този клас. Както и да е, моето мнение е, че с модернизацията от миналата година всички недостатъци в дизайна са изчистени. Предната част е красива и динамична и в известна степен напомня на спортиста AMG GT. Интересна подробност е, че при SL  независомо дали поръчате опционалният AMG пакет, външният вид на колата остава непроменен (като изключим джантите), т.е. и със и без AMG пакет, броните са напълно идентични.

dsc_8276

Задната част на SL също е станала още по-приятна на вид и демонстрира мощност и превъзходство в една доста елегантна и разточителна опаковка. Всъщност думата разточителен като цяло може да се използва за всеки един детайл във външния вид на SL, пък и в крайна сметка това си е разточителен автомобил за хора с разточителен начин на живот (няма какво да се залъгваме).

dsc_8269

Като цяло колата ми харесва много на външен вид. Обичам порпорциите ѝ, а и ценя това, че показността ѝ е с мярка – парвенюшкия фактор по-скоро  липсва у нея.

Интериор:

dsc_8262

Първото впечатление от интериора е, че той е леко поостарял като дизайн. Определено се различава от актуалните предложения на Mercedes, но да ви кажа, на мен това ми харесва, защото е една идея по-класически. А традиционното седи добре в SL, пък и остарява по-бавно. Откъм дизайн единственият детайл, който не ми харесва е панелът на аудиосистемата на централната конзола – прекалено е пластмасов, прекалено е опростен и без да съм се ровил в Google Images ми се върти мисълта, че съм го виждал едно към едно в A-Class.

Но като изключим това, цялостното впечатление от салона на SL определено е позитивно. На първо място са материалите – кожата „напа“ на тестовия автомобил без никакво съмнение е най-фината кожа, върху която някога съм сядал. Е, тя е част от опционалната Executive тапицерия и струва 7300лв, като това включва седалки, панели по вратите, подлакътници, табло, облицовка зад седалките от напа и таван от Dinamica (което е марката за алкантара на Мерцедес). Освен това облицовките от матирана топола също се вписват много добре в класически-луксозна атмосфера, царяща в салона на SL.

Откъм изработка и усещане за качество, положението е такова каквото може да се очаква от кола с базова цена близо 200000лв – солидна изработка и усещане, че нищо няма да се износи в близките 20 години. Определено е приятно. Това е допълнено с невероятни седалки (Mercedes дори при по-ниските класове предлагат много добри седалки), които предоставят отлична опора за гърба, множество настройки и много високо ниво на комфорт. А позицията на седене е типична като за роудстър – усещането е, че сте много близо до пътя, а това, че вратите са високи подсилва връзката ви с машината. Същевременно обаче поне аз не страдах от липса на видимост. Да, определено парктроникът (а и камерите) са задължителен аксесоар, но поне при шофиране не изпитах никакви проблеми с видимостта във всички посоки.

Една от интересните опции в тестовият автомобил бе панорамният покрив наречен Magic Sky Control. Това е стъклен, панорамен покрив, който променя прозрачността си с натискането на бутон. Малко по-детайно, това са две прозрачни, електропроводими повърхности, между които има тънък филм течност. В тази течност има микрочастици, които поглъщат видимата светлина. Когато през тях не протича електричество, те са пръснати на посоки (благодарение на Брауновото движение) и резултатът е тъмно стъкло. Когато обаче през тях протича електриичество, те се подреждат по определен начин и светлината преминава през тях. Да… разни дивотии. Най-лесно е просто да погледнете следната анимация:

Magic Sky.gif

Изглежда впечатляващо, но честно казано с цената си от над 5900лв е чисто и просто една излишна прищявка (все пак винаги можете просто да си отворите покрива).

Последно искам да отбележа, че SL разполага с нелошо пространство за багаж и дребни предмети. Багажникът варира между 345 и 485 литра в зависимост от това, дали покривът е свален. Всъщност 485л звучи наистина много, но специфичната форма на товарното пространство няма да ви позволи да натоварите толкова, колкото си мислите. В купето пък на разположение са дълбока ниша в централния подлакътник, голяма кутия зад шофьорската седалка, сравнително тесни джобове във вратите и две поставки за чаши на централната конзола. Като за такъв тип кола, SL печели точки в графа практичност.

На пътя:

Ето, че дойде ред да подкарам „щутгардския звяр“. Напълно основателно го наричам звяр, защото с максималната си мощност 455к.с. и въртящ момент като на трактор – 700Nm, колата е просто неудържима. Осемцилиндровият двигател разполага с внушителен работен обем от 4663куб.см и на хартия успява да изстреля автомобила от 0 до 100км/ч за едва 4.3 секунди. Максималната скорост е ограничена до 250км/ч, а официалният разход на гориво варира между 7 и 12.4 литра.

И така, взех автомобила от Балкан Стар и започнах опознаването му в градска среда. Първото приятно впечатление идва със завъртането на ключа – „осмакът“ се събужда с мощен рев, след което се укротява и тежкото му буботене остава на заден план. Следва друга приятна изненада (така де, очаквана изненада) включването в натоварения трафик е изключително лесно и не, не е само заради мощността. Просто автомобилът прави впечатление и останалите шофьори усложливо ме пускат. И така, подкарах към центъра на София в комфортен режим. При това положение шофирането в града е доста лесно и високата мощност не пречи, а окачването се справя изключително добре. Преминаването през „легнали полицаи“ или по павирани участъци е много, ама наистина много комфортно. Честно казано изобщо не го очаквах. Градската разходка в централната част на София завърши с разход на гориво 13.5л за 100км.

dsc_8278

След това се изнесох по магистрала Тракия към Вакарел. По традиция след знака за започване на магистралата, забих десния крак в пода. Колата потегли бързо напред, но всъщност упражнението бе съпроводено с неимоверни усилия на системата за контрол на сцеплението да предотврати приплъзването на колелата. В резултат ускорението ми определено бе по-бавно, от каталожните 4.3 секунди до 100км/ч. Интересното става при малко по-висока скорост, когато цялата мощност достига необезпокоявано до задните колела и така се получава един доста особен ефект – ускорението от спряло положение първоначално е нервно, не много плавно и не чааак толкова бързо. Достигнете ли една определена скорост (която предпочитам да не споменавам) изведнъж цялата мощност ви блъска в гърба и се изстрелвате изключително бързо напред. Интересно е. При повечето коли на пътя е точно обратното.

Както и да е, малко след това нагласих автопилота на 150км/ч и плавно продължих пътя си. При тази скорост, големият SL е много комфортен и доста тих (малко шум откъм пътя и умерен аеродинамичен шум откъм огледалата и А-колоните). Не мисля, че се справя по-зле от което и да е купе и определено не му личи, че всъщност е чистокръвен открит автомобил. Отсечката София – Вакарел бе взета с разход 12.6л за 100км. Мисля, че при дълъг път на магистрала, може да слезете на около 11 литра.

Малко след като излязох от магистралата, въпреки температурата от 9C, просто не се сдържах и натиснах бутона за отваряне на покрива:

roof

Въпросният определено не е най-бързият на пазара, но и не е толкова бавен, че да ви изнерви.

И така, вече екипиран с кабриолет, потеглих по първия третокласен (или нещо подобно) път който видях. Въпреки, че автомобилът не бе оборудван с опционалния Airscarf (въздуховоди за затопляне на зоната около главата), при вдигнати прозорци и ветроупорна преграда, завихрянията в купето са минимални и движението със свален покрив дори при температура под 10C е съвсем приятно. Шумът също е на добро ниво и като цяло автомобилът е много, много приятен особено за спокойно придвижване.

Но аз все пак имах празен път и 455к.с. под капака, та просто нямаше как да се мине, без да вляза в режим Sport+ и да видя какво може да прави SL500. Та съпроводен от силния рев на двигателя се изстрелях по криволичещия път. В този режим, колата е плашеща. Всъщност изобщо не се приближих до лимита ѝ, защото ако го бях направил, най-вероятно щях да се озова в някоя канавка. Въпросният режим е малко особен, защото в него, педалът на газта реагира толкова рязко, че се чувствам малко като шофьор на електрокар – т.е. ON/OFF. Всъщност е приятно за заигравка и забавление, но за истинско, чисто шофиране, препоръчвам Sport. При всички положения шасито се справя великолепно с автомобила, наконът в завои липсва и въпреки отворения покрив не усещам никакво усукване на каросерията. Проблемът е мощността. Просто е твърде висока и в комбинация с не съвсем информативното управление е трудно да се прецени в кой момент точно ще изгубите сцепление. След малко заигравки и след като „превъртях“ бордовия компютър (с други думи постигнах такъв разход на гориво, който компютърът не бе в състояние да отчете), минах в комфортен режим и си продължих постарому.

dsc_8299

И смея да твърдя, че SL е автомобил за комфортен режим. Тази кола се справя най-добре със спокойното движение по всякакви пътища и на дълги разстояния. Да, мощността е там, но ако искате да „дивеете“ често, просто се насочете към AMG GT, защото SL е автомобил за „порастнали“ хора.

Именно в тази връзка смятам, че мощността на сегашното поколение SL е прекалено висока. Та дори базовият SL400 ускорява до 100км/ч за по-малко от 5 секунди! Може и да звучи странно, особено от изпод пръстите на автоманиак като мен, но бих искал SL да се предлага и с някой малко по-кротък двигател. Съвременната надпревара за по-бързо ускорение, за по-мощни двигатели просто не се връзва с духа на SL.

Заключение:

Да се докоснеш до автомобилна легенда е изключително приятно преживяване. Шофирането на SL превръща всеки един момент на пътя в неповторимо изживяване, за малцината късметлии, които могат да си го позволят. А той е скъп. Доста скъп. Тестовият автомобил струва 274000лв и пак има какво да се желае откъм допълнително оборудване (въпрос на приоритети). Но освен високата първоначална цена и поддръжка, най-голямото бреме всъщност идва от сериозното обезценяване на тези автомобили. Това е и основният недостатък на SL. А иначе автомобилът предлага една изключителна комбинация от ексцентричен характер и добра практичност подходяща и за ежедневна употреба.

Като цяло SL остава легенда в класа си и остава автомобил подходящ за хора, които не се притесняват да са център на внимание и които търсят на първо място комфорт и спокойствие на пътя.

dsc_8286

За повече информация посетете http://www.mercedes-benz.bg

Оценка:

mercedes-sl500

One comment

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s