От край време изпитвам интерес към кемперите и по-слаби симпатии към караваните (може би под влияние на Top Gear анти-караванинг пропагандата от преди години). Когато през март 2020 ни подхавана пандемията се замислих още повече на тази тема – колко свобода би дал един кемпер в подобна ситуация.

Естествено нещата не са така прости, защото и с кемпер не можеш да правиш каквото си искаш. Има зони, в които изобщо няма как да влезеш (центрове на много градове); къмпингуването също изисква определено място, макар да има локации, в които дивото къмпингуване е позволено – например скандинавските страни, Естония, части от Испания, Франция и Шотландия. България все още се лута по въпроса, пък и у нас така или иначе всяко решение е предпоследно, а всеки закон е пожелателен… Все пак дори с позволено диво къмпингуване ви трябват ресурси – прясна вода, електроенергия, изхвърляне на отпадните води, евентуално газ и т.н.

Няма да давам съвети и да се правя на запознат, защото не съм. Моят опит в сферата се свежда до къмпингуване на палатка, не по-често от веднъж годишно… Но пък не пречи да си помечтая, нали?
На база на тази липса на опит стигнах до няколко наблюдения по отношение на кемперите спрямо караваните:
Плюсове
- По-лесен за употреба на пътя – в случай, че тежи под 3.5т не изисква допълнителна категория
- Дава свобода на движение – компактните модели могат да влизат в града, а и да достигат по-диви места
- По-нисък разход на гориво, спрямо автомобил теглещ каравана
- В някои случаи може да се ползва и в ежедневието
Минуси
- По-скъп от каравана, а често по-скъп и от комбинация автомобил+каравана
- По-тесен от каравана
- Обикновено шофьорската и пътническата седалка се завъртат на 180 градуса и стават част от жизненото пространство. Това ми се вижда неуютно
- Наличието на арматурно табло в жизненото пространство също не ми допада
- Нужда от допълнителна поддръжка – от една страна на задвижването, от друга на жизненото пространство
Ще ми е интересно да разбера дали са основателни.
Цветан Илиев