Високата „котка“ – Jaguar F-Pace

Преди няколко години Jaguar обявиха намеренията си да правят кроосоувър, а аз приех новината с нескрито недоумение – защо им е на Jag високопроходим модел, при положение, че Jaguar Land Rover е една компания, а под легендарниия бранд Land Rover се предлагат модели  в почти всяка възможна SUV ниша?!

После се появи концептът C-X17, който доста ясно показа как ще изглежда първият високопроходим модел на компанията, а аз съумях да присъствам на премиерата му. Да, хареса ми как изглежда, но все пак останах по-скоро скептично настроен спрямо решението на JLR за „висока котка“. Е, доста по-късно осъзнах, че съм бил в грешка през цялото време, а Jaguar F-Pace е гениален продукт. Ето защо:

Дизайн:

DSC_7480

Дизайнът разбира се е първото нещо, което клиентите забелязват. Той дава информация за марката на автомобила, за неговия клас и предназначение. И ето, че с F-Pace от Jaguar Land Rover обогатиха гамата си с модерен, „паркетен“ кросоувър какъвто им липсваше. Защото появата на една такава кола под марката Land Rover, просто не би си паснала с историята на прословутите всъдеходи и дори би навредила на имиджа им. Звучи като логично обяснение, а?

И така да преминем по същество към дизайна на F-Pace. Макар да е първият високопроходим модел на марката, F-Pace може безпроблемно да се идентифицира като стопроцентов представител на Jaguar от пръв поглед. Това се дължи на цялостното излъчване на автомобила въплащаващо спорт, елегантност и разбира се добре познатите дйзайнерски решения като фаровете и предрадиаторната решетка.

DSC_7483

Колкото до задницата, то аз я намирам за „черешката на тортата“, тъй като изглежда много динамично и красиво, а освен това силно напомня на спортиста F-Type. Какво по-хубаво от това? А и поне според мен на доста производители им се отдава да правят хармонични и добре изглеждащи предници, но задната част винаги е по-голямо предизвикателство.

DSC_7415

Лично аз намирам F-Pace за най-добре изглеждащият модел в класа си. Браво, Иън Калъм!

Интериор:

Вътрешността на F-Pace отговаря на външния му вид с модерен дизайн и редица интересни решения и детайли, които правят добро впечатление като например ниската линия на таблото, „скоростният лост“, който не е лост и се скрива в централната конзола, когато двигателят е изключен, както и нишите за дребни вещи от двете страни на въпросната конзола.

DSC_7476

Откъм материали Jag се представят съвсем добре, но все пак останах малко учуден от голямото количество твърда пластмаса по вратите. Казвам учуден, а не разочарован, защото в началото дори не я забелязах – чисто визуално изглежда ОК, а и не е в зона, която често да попада под пръстите ви. Все пак е малко странно. Бутоните на мултифункционалния волан също са една идея по-евтини, отколкото би подхождало на автомобила. Но тези недостатъци и странности не са достатъчни, за да развалят цялостното добро впечатление от интериора. А и новото поколение на инфотейнмънт системата е станало осезаемо по-добро и по-лесно за управление, макар да не ми допада, че е изцяло „тъч“ и няма джойстик.

Това, което аз намирам за голям плюс е обширното пространство и удобството на салона. Предният ред, както може да се очаква предлага съвсем достатъчно място, а аз отново, както и в Jaguar XE останах малко учуден от странното разположение на подлакътниците – централният подлакътник е разположен осезаемо по-високо от тези във вратите. Но като изключим това, шофьорската позиция е отлична като предоставя добра видимост във всички посоки и добра ергономия. Освен това спортните седалки са много удобни, имат широк набор от настройки, стабилна странична опора, а в случая с добре обоудвания тестов автомобил и вентилация.

Задният ред също може да се похвали с много свободно място. Седалките са отлично разположени и са достатъчно високи, за да не се налага да качвате колена до ушите си, ако сте с малко по-сериозен ръст. Като цяло мястото за краката е много добро и позицията на седене е приятна. Единственият минус е по-ограничената видимост, тъй като вратите са високи, а същото важи и за гърбовете на предните седалки, а не е много приятно да се возите отзад и да не виждате какво се случва извън колата.

На пътя:

DSC_7495

Голямата разлика между Jaguar F-Pace и моделите на Land Rover усетих след като се настаних в колата и потеглих. Докато в Land Rover винаги има едно специфично усещане, че седите върху колата, то тук ясно се усеща, че сте вътре – леко клиширано, но ставате едно цяло с машината. А това определено е добра комбинация с мощния двигател на тестовия автомобил – трилитров, шестцилиндров дизел с максимална мощност 300к.с. и пиков въртящ момент от 700Nm, който осигурява максимална скорост 240км/ч и ускорение от 0 до 100км/ч за 6,2 секунди.

Въпросният двигател е много приятен, предоставя добра динамика, безпроблемни изпреварвания и тиха и балансирана работа, но пък F-Pace оборудван с него струва минимум 117000лв, което ще рече, че ако искате адекватно оборудване ще са ви необходими поне 130000лв. В същото време четирицилиндровият дизел със 180к.с. струва около 20000лв по-малко… въпрос на приоритети.

Както и да е, да се върнем на пътуването ми. Този път реших да изпробвам F-Pace по доста разнообразни трасета, потегляйки от София до Велико Търново от северната страна на Стара планина и после връщайки се от южната ѝ страна.

DSC_7442

И така, поех от Мото Пфое Люлин към новооткритата Северна тангента, която вече може да се похвали със стабилно количество неравности, поради качествено „усвояване на средства“ и от там по магистрала Хемус. Нагласих автопилота на 150км/ч и с ясното усещане, че след малко ще ме връхлети буря, поех към Велико Търново. При тази скорост прави впечатление типичната добра изолация на Jaguar от външния свят като това важи за шум откъм гумите и аеродинамични шумове. По отношение на аеродинамиката, останах доста впечатлен, тъй като очаквах поради височината и просвета си до мен да достигат повече шумове. Нищо подобно, F-Pace е тих, като все пак чувам малко свистене откъм панорамния покрив (при Mercedes-ите например изолацията и там е отлична). Както винаги в автомобил на JLR останах доволен и от окачването, което филтрира доста добре неравностите като същевременно предлага добра стабилност при завои и смяна на динамичния център на тежестта. Късите напречни гърбици по Хемус очаквано доведоха до лек дисбаланс на купето, но без усещане за загуба на стабилност или силен дискомфорт. Колкото до бурята, връхлетя ме чак на края на магистралата (за късмет без градушка), където пък бордовият компютър отчете разход на гориво от 9.4л за 100км.

DSC_7422

След като поех по първокласния път след Ябланица,намалих скоростта до 100-105км/ч и продължих спокойно по пътя си. Голям плюс в тази отсечка бе високата позиция на седене, добрата видимост и разбира се мощният двигател. В комбинация с осемстепенния автоматик от ZF изпреварванията са лесни и приятни и като цяло се пътува без напрежение. Всъщност аз не изпреварвах много, защото се оказа, че масовата скорост на повечето други учасници в движението беше от 120км/ч нагоре. Една камара автомобили навършили „пълнолетие“ не особено скоро ме изпревариха кой без видимост, кой в завой, а после защо има толкова катастрофи по пътищата… Както и да е, аз продължих спокойно и умерено бързо и въпреки натоварения трафик, стигнах крайната си дестинация с разход на гориво от първокласната отсечка – 7.9л на 100км.

DSC_7457

На другия ден, някъде в дебрите на Стара планина си намерих пуст планински път с много завои. Време беше да мина в спортен режим и да видя „лошата“ страна на този Jaguar. С много газпоех по стръмния път и горе-долу веднага забравих, че се намирам в кросоувър. Мисля, че не малко леки коли могат да завидят на F-Pace за пътното му поведение. Теглото на автомобила е сравнително ниско като за такъв тип превозно средство – под 1900кг (близо 100кг по-малко от идентичните модели на BMW и Mercedes), благодарение на широкото използване на алуминий в конструкцията му. И все пак за мен усещането бе, че сме с още поне 200кг надолу. Колата е много стабилна на пътя, наклонът на каросерията е минимален и просто се усеща много пъргава и „жива“ в завоите. Като най-практичния Jaguar на пазара, F-Pace надали е създаден с идеята да се кара толкова динамично, но аз определено одобрявам факта, че го може.

DSC_7418

Като цяло по отношение на пътното поведение на F-Pace нямам никакви забележки. Допада ми силно балансирания му характер, тъй като предоставя добър комфорт, но и много приятно пътно поведение. Да, Mercedes GLC се справя още по-добре с неравностите и дупките, BMW X3 пък предлага по-увлекателно управление (макар и с малка преднина), но F-Pace предлага баланс, който аз намирам за много важен при ежедневна употреба.

 

Заключение:

Мисля, че имам нов любимец в класа. Jaguar F-Pace налага високи стандарти още с появата си. Автомобилът предлага впечатляващ дизайн, отлично пътно поведение и комфорт и много пространство в салона (включително багажника) – все важни качества за един модерен кросоувър.

На другия полюс е сравнително високата цена на V6 двигателите, липсата от достатъчно богата палитра от по-евтини варианти (един дизелов двигател с около 230-240к.с. би се вписал доста добре) и в някаква степен интериорът, който би могъл да бъде една идея по-солидно изработен.

Като цяло мисля, че Jaguar са се справили много добре с първия си кросоувър и съм убеден, че продажбите му ще са на ниво в цяла Европа (в България също, макар тук по-големите и скъпи SUV модели да са по-популярни). С базовата си цена от 85000лв за версия със задно задвижване и 110000лв за версия 4х4 с автоматични скорости и най-богатото ниво на оборудване Portfolio, F-Pace има какво да предложи, а конкурентите му има от какво да се притесняват.

Цветан Илиев

DSC_7490

За повече информация и актуални цени посетете http://www.jaguar.bg

Оценка:

Ranking

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s