Хищният британец – Jaguar F-Type

Ето го и него – F-Type – спортното купе на Jaguar, което една камара автомобилни ентусиасти очакваха с нетърпение години наред. Моделът, който най-после дава на английската марка това, което ѝ липсваше от доста време насам (отчасти заради сътрудничеството ѝ с Ford) – желано, спортно, суперсекси купе, духовнен наследник на легендарния E-Type.

800px-jaguar_e-type_4-22c_bj-_1969_282013-05-04_sp29_
Jaguar E-Type (image by Lothar Spuzem via Wikimedia Commons)

F-Type вече е на пазара от три години, като в началото се продаваше само като кабриолет, а от 2014г. и като купе. Купето пък е по-интересният вариант поради няколко причини – по-красиво е, значително по-неподатливо на усукване и съответно по-директно и забавно за каране, по-достъпно е с около 13000 лв. спрямо откритата версия и е една идея по-практично.

В момента англичанинът се предлага на пазара с два основни двигателя и няколко версии на мощността. Базовият е трилитров V6 със суперчарджър и 340к.с. След него идва S версията със същия двигател, но 380к.с., а на върха в палитрата двигатели е V8, отново с принудително пълнене със суперчарджър и два варианта на мощността – 550к.с. и 575к.с.

За мой късмет автомобилът, който карах бе оборудван с шестцилиндровия двигател (по-ниско тегло и по-добро разпределение на тежестта), в комбинация с осемстепенна автоматична скоростна кутия ZF и система за задвижване на четирите колела.

Дизайн:

11

F-Type е автомобил, който грабва вниманието от пръв поглед. Дългият двигателен отсек, изнесеното назад купе, широките задни калници и ниският профил са все елементи, които не сме свикнали да срещаме всеки ден по улиците и които безспорно будят интереса дори на „обикновените“ хора (разбирайте такива, за които колата е червена или зелена).

Дизайнът на F-Type е дело на добре познатия Иън Калъм, работил по Aston Martin DB7 (една от най-любимите ми коли), Aston Martin DB9, Aston Martin Vanquish, Jaguar XK (тук малко се беше поизложил) и редица други култови автомобили. Съвсем очаквано той е получил образованието си в Кралския колеж по изкуства в Лондон и донякъде е отговорен за облика на всички модерни Jaguar-и.

Но да се върнем на F-Type. Освен, че сам по себе си е впечатляващ, дизайнът му има доста препратки към E-Type, но без това да е постигнато по клиширан, „ретро“ начин. Лично за мен, най-красивата част в F-Type е задницата – скосеният покрив, големият заден прозорец, присвитите задни светлини и тези широки, скулптурирани калници са чисто и просто изключителни. Предницата намирам за малко по-сдържана и не особено характерна.

Интересен елемент са скритите дръжки на вратите, които при движение или заключен автомобил се прибират и оставят идеално гладка повърхност. Дали са практични? Съвсем не. Но пък са „яки“. А това е много важно за автомобил като F-Type.

 

Интериор:

dsc_8425

Неотдавна снимах видео за първия SUV на Jaguar – F-Pace, в който казах, че неговият интериор ми е любим сред Jaguar-ите, които съм карал. Е, вече имам нов любимец. Интериорът на спортното купе е много приятен откъм дизайн, изработка и материали. Като цяло таблото се различава доста от познатото в гамата на Jag като е силно ориентирано към водача.

Всъщност на пасажера ще му бъде неудобно дори да си настрои температурата за климатика, поради „гредата“ на централната конзола, която сякаш е сложена там, за да го държи настрана от „играчките“ на шофьора – разбирайте копчетата за смяна на режима на работа (комфортен, спортен и т.н.), бутонът за включване и изключване на спортния режим на изпускателната система (какво по-хубаво от това да проглушите квартала с малко V6 тътен?) и някои други копчета с по-скромни функции.

Модерно, технологичната атмосфера пък се допълва от контролери за климатизацията с интегрирани дисплеи и най-интересното – централни въздуховоди, които се скриват, когато не са нужни и се появяват над екрана за навигацията, когато са (за съжаление нямам снимка, защото така се заиграх с автомобила, че забравих да направя).

Иначе пространството е сравнително ограничено като усещането е, че седите в нещо доста схлупено. Аз лично си направих асоциация с колата, която Круела Девил караше в 101 Далматинци… винаги съм си я представял така. Седалките пък са достатъчно удобни, но на мен ми липсваше добра странична опора, особено в горния им край.

Колкото до място за багаж, то в салона има доста тесни джобове във вратите и малко място под централния подлакътник. Багажникът на хартия разполага с 315л., което не звучи толкова зле, но реално има особена форма, плитък е и всъщност трудно ще си пренесете бурканите в него.

На пътя:

Да преминем към същинската част. Jaguar F-Type има две основни цели – да бъде каран и да си го паркирате някъде, за да го гледате и да му се наслаждавате острани. Тъй като този път времето ми беше ограничено, аз реших да се фокусирам върху карането.

3

И така в една не особено суха сутрин се озовах в Мото Пфое с ключовете на червен F-Type S AWD в ръка. Както споменах, автомобилът бе оборудван с шестцилиндровия, трилитров двигател, развиващ 380к.с. и максимален въртящ момент 460Nm. Това позволява ускорение от 0 до 100км/ч за 5,1 секунди (вариантът със задно предаване е с 0,2 секунди по-бърз). Максималната скорост е 275км/ч, а за който го интересува, разходът на гориво варира между 6.9л и 12.4л за 100км. Официално. Колата в този вариант струва 183000лв, без допълнителното оборудване.

В момента, в който се настаних на шофьорското място осъзнах, че F-Type е малко по-целенасочен, отколкото съм си представял. Позицията на седене е много ниска и дори да вдигнете седалката до най-високата ипозиция, пак ще се намирате доста ниско в автомобила. Като цяло позицията е специфична, удобна след като свикнете с нея и не особено благоприятна за видимостта.

След това дойде ред да запаля двигателя. Ревът, който ме посрещна при самото му стартиране малко ме изненада. Да, F-Type е добре известен с шумната си изпускателна система, но все се представях, че в купето е по-тихо. Изненадата за мен бе приятна. Малко след като потеглих до слуха ми достигна друга приятна (очаквана) изненада – тъй като за разлика от повечето шофьори в България аз си ползвам мигачите по предназначение, на излизане от комплекса на Мото Пфое за пореден път се уверих, че Jaguar разполагат с най-комерсиално звучащите мигачи в автомобилната индустрия. Звучат точно като тиктакането в началото на тази болезнено комерсиална песен. Всъщност доста приятен детайл.

12

След като излязох от София през Северната тангента, се отправих към Троян по магистрала Хемус. Добро впечатление още отначало ми направи окачването, което макар да е подчертано твърдо, всъщност предоставя съвсем задоволително ниво на комфорт по стандартните неравности. В момента, в който стъпих на магистралата, по традиция настъпих педала за газта в пода и потеглих стремително напред. Ускорението на F-Type бе мощно, но много спокойно и добре контролирано (благодарение на системата AWD). И след като споменах думата „ускорение“ е редно да обърна специално внимание и на звука, който тази кола генерира, а той е просто умопомрачителен. Пуснете ли изпускателната система в спортен режим, изпълвате атмосферата с този дрезгав рев и безумен пукот, които няма как да не се харесат на всеки самоуважаващ се автомобилен почитател. Но какво обяснявам, чуйте сами (силно препоръчвам да гледате от 1:30 мин нататък):

Та след като ускорих до една определена скорост, която предпочитам да не споменавам, кротко включих автопилота на 150км/ч и си поех по пътя. При тази скорост автомобилът се усеща напълно пригоден за по-дълъг път, тъй като шумът в купето не е твърде силен. Двигателят е ясно различим, но не дразни, аеродинамичните шумове са стандартните – откъм А колоните, а това, което може би идва в повече е шумът откъм пътя.

Може и да е излишна информация, но при тази скорост (от около 100км/ч нагоре) активното антикрило интегрирано във вратата на багажника застава в позицията от долната снимка. Това е така, защото автомобилите с плавно спускащ се назад покрив имат такава форма, която генерира доста подемна сила. Та точно за да ѝ противодействат, инженерите от отдела по аеродинамика са интегрирали въпросното антикрило.

10

Достигнах края на магистралата с разход на гориво 9.6л за 100км (не е зле) и поех с нормална скорост по главния път към Троян. В тази отсечка имах възможността да направя няколко бързи доускорения и ми направи впечатление лекото забавяне между подаването на газ и ускорението на колата. Това се дължи на скоростната кутия, която в дадени ситуации е малко бавна като за такъв тип автомобили. Решението е да използвате перата на волана за смяна на скоростите, защото самата смяна е достатъчно бърза.

В Троян отворих Google Maps и се замислих накъде да ходя. Беклемето? Пътят е добър, но може би е натоварено, а на мен ми трябва нещо по-празно. И така, без никаква представа дали ме очаква гладък асфалт или лунни кратери, поех по второ/третокласния път към Рибарица и Тетевен. Тук дойде и моментът, в който минах в спортен режим и понастъпих F-Type почти както подобава. „Почти“ защото времето бе мокро и студено, а автомобилът беше „обут“ с летни гуми, та ща-не ща трябваше да бъда внимателен.

По-динамичното управление доставя голямо удоволствие, колата е изключително стабилна, а окачването в комбинация с коравата каросерия предоставят непоклатимост и отлична връзка с пътя. Всъщност AWD системата прави автомобилът много лесен за каране и в известна степен отнема от тръпката и адреналина, които бихте могли да изпитате във версията със задно задвижване. Смятам, че това е плюс при ежедневна употреба, но който иска автомобил за „дивеене“ и не се плаши от близката среща с някоя канавка, е по-добре да се насочи към RWD вариант. А иначе по тесния път с множество завои, F-Type е много послушен – управлението е точно и директно, с добра обратна връзка, а AWD системата коригира грешките и заигравките на водача. Резултатът е много неутрално поведение в завои. Няколкото ми опита да вкарам задницата в лек „танц“ бяха много бързо коригирани от двойното задвижване… е и от системата за стабилност, която не посмях да изключа предвид лошото време и непознатия път.

5

Завърших деня с кратка разходка из София, където F-Type се чувства не на място – точно като Ягуар в клетка, който не може да използва възможностите си, а му е и тясно. Автомобилът има ограничена видимост, паркира се трудно, а и винаги има риск да си закачите предната броня в някой ръб или бордюр. И така, след малко безцелно мотане, с голямо нежелание върнах F-Type в Мото Пфое.

Заключение:

Някой може ли да ми услужи със 150000лв?  При стартова цена от 130000лв, толкова струва един достатъчно добре оборудван F-Type с базовият двигател, който предоставя достатъчно мощност за лесна ежедневна употреба и забавление, когато е необходимо.

Горните редове може би са достатъчно показателни за мнението ми за F-Type. Автомобилът е едно много точно попадение от страна на Jaguar, което впечатлява с характерния си, елегантен дизайн и с много добре балансираните си възможности на пътя. Това, което на мен ми харесва наистина много е, че колата им дух и характер, които са лесно забележими и които липсват у някои от конкурентите ѝ.

За съжаление F-Type ще остане рядка гледка по българските пътища, заради закостенелите разбирания по нашите географски ширини. А иначе автомобилът определено си заслужава, а петгодишната гаранция без ограничение на пробега, с която идва може да бъде само в плюс за по-разумните купувачи.

Цветан Илиев

6

За повече информация и актуални цени посетете http://www.jaguar.bg

Оценка:

f-type

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s