Range Rover Sport – принцът на високопроходимите автомобили

Странно ли ви се вижда заглавието? И на мен ми се вижда малко странно, но винаги съм възприемал Range Rover за „кралят на високопроходимите машини“, та логично е малко по-малкият, по-достъпен и по-див (доколкото един благородник може да бъде див) Range Rover Sport (RRS) да е принцът.

В производство от 47 години насам, Range Rover е една от легендите в съвременната автомобилна индустрия. Успехът му се дължи на комбинацията от качества включващи изключително висока проходимост и нива на лукс и комфорт познати от луксозните лимузини. Все пак, в началото на новото хилядолетие пазарът на високопроходими модели започна да се разраства в една по-специфична категория, тази на „спортните джипове“ – BMW X5, Porsche Cayenne, а в някаква степен и останалите големи играчи в класа – Mercedes M-Class (по него време, а днес GLE). Това доведе до появата на един малко по-компактен и по-шофьорски насочен модел на англичаните – Range Rover Sport.

Всъщност, първото поколение на Sport не беше съвсем истински Range Rover, защото бе базиран на Discovery 3… объркана работа. Затова пък, второто поколение, което ще ви представя днес си е истински Range Rover по всички параграфи – техника, дизайн, финес.

Дизайн:

panorama-2-small

Sport залага на чист, консервативен дизай, който няма как да се сбърка с каквото и да е друго – това си е Range Rover. Линията на покрива и остъкляването са запазили характерните черти познати още от оригинала от седемдесетте години. Оформлението на светлините също е по-скоро консервативно като напомня едновременно на големият Range Rover, но и на модерния Evoque.

А иначе Range Rover Sport разполага с изключително „мощна“ осанка. Автомобилът изглежда солиден и здраво стъпил на асфалта (че и извън него). Това се дължи отчасти на широчината на купето, която е осезаемо по-голяма от тази на останалите автомобили в класа – 10см повече от Audi Q7, 13см повече от BMW X5 и 6см повече от най-близкия по размери модел – Volvo XC90. Та тези пропорции в комбинация с кубичните форми (добре, че Land Rover не са започнали да „зализват“ авомобилите си) придава на Range Rover Sport така характерния му вид.

Лично аз много харесвам този добре познат дизайн и смятам, че автомобилът ще изклежда съвсем добре и след 15 години. Все пак чисто естетически мисля, че Volvo XC90 е значително по-красивият SUV.

Интериор:

DSC_9181.jpg

Land Rover успяха да създадат също толкова характерен интериорен дизайн. Таблото на Range Rover Sport няма как да бъде сбъркано с друга марка. Това е чистокръвен Land Rover със семплите плоскости облечени в кожа, с централната конзола с характерен дизайн, а ако се изместим в страни, със специфичното разположение и управление на функциите на колата.

Престоят в салона е много приятен благодарение на луксозната, но същевременно авангардна атмосфера и на нестандартните цветови комбинации. Материалите и изработката са на топ нивото, което може да се очаква от автомобил с базова цена от близо 130000лв. Това, което на мен ми допада много е чувството за простор, което се дължи на доброто остъкляване и сравнително ниските врати, както и разбира се на това, че пространството си го има и не е измамно – все пак това е една наистина голяма кола. Това и най-вече широчината, която споменах позволяват на втория ред да седнат трима възрастни и да се чустват наистина добре.

DSC_9174.jpg

Всъщност вторият ред може да съперничи по лукс и комфорт на автомобили от ранга на Mercedes S-Class, тъй като седалките са отлични и предлагат вентилация и отопление, имате на разположение и четиризонов климатроник, а не на последно място и добра видимост във всички посоки, което спомага за комфорта при пътуване.

Колата предлага и трети ред седалки, но колкото и да се чудих, не можах да дам разумна причина за наличието му. Първо той е изключително символичен и просто не става. Второ, който държи на Land Rover, но иска да има 3 реда седалки е най-добре да се насочи към Discovery 5.

На пътя:

Автомобилът, който от Мото Пфое ми предоставиха, бе оборудван с дизеловия SDV6 двигател. Това е трилитров дизел, който генерира мощност 306к.с. и въртиящ момент 700Nm. В комбиинация с осемстепенната автоматична скоростна кутия от ZF, Range Rover Sport ускорява от нула до 100км/ч за 7,2 секунди и достига максимална скорост от 225км/ч (при версия Dynamic, а иначе 210).

DSC_9144.jpg

Качих се в колата и за нула време намерих оптимална позиция на седене – седалките са отлични, а видимостта във всички посоки (включително назад, което е все по-рядко срещано) е много добра. Високата позиция на седене прави впечатление и усещането е, че колата е по-голяма, отколкото реално е. И така бидейки Range Rover не се стърпях и потеглих право към Божурище и яз. Пожарево, където сметнах, че мога да се разходя из запустелите ниви, поляни и черни пътища преди края на деня.

Първото впечатление още щом поех по пътя за изхода на София, бе за комфорт. Автомобилът се движи тихо, много рафинирано, а въздушното окачване се справя отлично с дребните неравности по пътя. Безспорно това е най-комфорният високопроходим автомобил, в който съм се качвал. Не след дълго стигнах до района на язовира и напуснах асфалтовите пътища. Range Rover Sport е добре подготвен за подобни разходки, тъй като разполага с Terrain Response 2 система, която нагажда двигателя, скоростната кутия, централния диференциал и окачването спрямо терена, по който се движи. Освен това RRS може да гази в до 85см вода… което си е доста.

DSC_9104.jpg

Ходът на окачването също е впечатляващ – 26см отпред и 27.2см отзад. Това, в комбинация с щедрия пътен просвет от 27,8см в off-road режим означава, че в правилните ръце колата може много. Е, аз нямам особено много опит извън асфалта и затова бях по-внимателен, но дори под моето управление Range Rover Sport показа, че може много, а фактът че преди някой от препядствията през главата ми минаваха мисли от типа на „тук дали няма да се обърнем?“, „това няма начин да го минем“ или пък „тук май ще закачим нещо“, говори много за възможностите на колата. Всъщност в края на деня и в сумрака, който настъпваше се бях филмирал толкова много, че няма да мога да изкарам колата от мястото, в което я бях забутал, че чак забравих да снимам героичните ѝ постижения и безпроблемното ѝ излизане и връщане на асфалтовия път.

На другия ден реших да се разходя до Паничище като комбинирам път със завои, сняг и магистрала навръщане.

Малко след края на населените места около Железница преминах в спортен режим и дадох газ. Поведените на Range Rover-а при подобно шофиране е леко измъчено. Поне според мен. Мощността му достига за пъргаво придвижване, а активното окачване се справя много добре със завоите, като наклонът на купето е умерен и същевременно комфортът в голяма степен се запазва. Освен това завоите се преодоляват стабилно и неутрално, но независимо от това, колата просто се чувства не на място. Така или иначе карането на „джип“ по такъв начин е абсолютна глупост, а който все пак държи да се прави на спортист с високопроходим автомобил, просто трябва да се насочи към X5, X6, Levante, Cayenne.

След като прекратих експериментите продължих нормално по пътя (така де, с чести отбивки в страни от пътя, където видя интересни коловози или ниви). Тук проличава голямата сила на Range Rover – да изолира водача и пътниците от света наоколо. Усещането наистина е много специално. Няма да крия, че чисто субективно най-добрият интериор, който съм виждал в този клас е на Volvo XC90, но независимо от това, в Range Rover Sport има нещо, което ви кара да се чувствате специални. Може би това е именно тази изолация, защото колата се движи тихо и откъм аеродинамични звуци и по отношение на шума откъм пътя, а и неравностите му. За сравнение въздушното окачване при Mercedes GLE (които все пак са едни от най-комфортните автомобили) е осезаемо по-нерафинирано.

DSC_9291.jpg

Достигайки до Паничище продължих с експериментите в снега и RRS продължи да се държи много компетентно, с което само доказа, че е един истински всъдеход – нещо, което се среща рядко в днешно време. Накрая все пак успях да закъсам, но трябваше да започна да катеря една от изоставените ски-писти в района, преди да стигна лимита на колата… всъщност май беше лимита на гумите.

DSC_9312.jpg

По отношение на разхода на гориво, получих следния резултат:

  • Икономично по първокласен път с 95-100км/ч – 6,7л за 100км
  • Магистрала със 150км/ч – 11,5л за 100км
  • Градско – 8,5л за 100км

Мисля, че резултатът е съвсем приличен, а и предвид малкия пробег на тестовият автомобил, може би ще се смъкне с 5-10%. Чисто финансово разбира се, разходът на гориво е най-малкият проблем за собствениците на Range Rover. Застраховките и самата цена на машината имат най-голяма тежест, тъй като прилично оборудван Range Rover Sport с по-слабият шестцилиндров дизелов двигател струва минимум 160000лв (132800лв базово). Тестовият автомобил с доста богато оборудване достига до около 200000лв. Сумите са сериозни, но такъв е и автомобилът.

Заключение:

Range Rover Sport бе поредният модел на Jaguar Land Rover, който върнах с голямо нежелание. След като прекарах малко време в компанията му ми стана ясно, защо е толкова желан сред хората. които могат да си го позволят. Range Rover Sport просто прави живота на човек по-спокоен и приятен, а в забързаното ни ежедневие това е много важно.

Автомобилът има много сериозни възможности и на пътя и извън него и се предлага с доста богата гама от двигатели, като започнем от четирицилиндровия дизел с 240к.с., който просто не мога да си представя, че пасва на тази кола, минем през дизеловия хибрид, който обещава разход на гориво от под 7 литра и стигнем до чудовищния осемцилиндров бензинов двигател със 550к.с., който позволява ускорение до 100км/ч за едва 4,7 секунди.

Цветан Илиев

DSC_9322.jpg

Оценка:

rrs

За повече информация и актуални цени посетете http://www.landrover.bg

Advertisements

One comment

  1. […] в пълноразмерни „джипове“ като Volvo XC90, Mercedes GLE или Range Rover Sport, а какво остава за компактните модели, които са на цена […]

    Like

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s