В близкото минало, ако ви е трябвала семейна кола с повече място за товарене, изборът беше комби. Обикновено комбитата предлагат по-голямо интериорно пространство в комбинация с много по-голям багажник в сравнение със седаните от сходен клас. Когато в последните години автомобилните производители започнаха да произвеждат SUV модели нещата се промениха. SUV-тата са комбинация между класически оф-роудър със (значително) намалена проходимост, по-близки като управление до леките коли и с по-стилен дизайн. Последното е въпрос на личен вкус и много хора изобщо не харесват SUV моделите. Дали обаче тази комбинация, която е компромис и в двете посоки, е по-добрият избор?


SUV-тата са често предпочитани заради по-високата позиция на седене, която придава по-добра видимост към пътя, но също така (в повечето случаи) означава и по-лесно влизане в колата. Последното е удобство за по-трудноподвижни хора, както и за такива с деца и детски столчета. Екстериорният им дизайн често е противоречив и поляризира мненията на хората в две крайности – даден модел или се харесва много силно от едни, или се мрази от други (както е случаят с BMW X6 или Skoda Kamiq например). От друга страна, комбитата имат по някаква причина по-остарял имидж и не са толкова „гъзарски“ (е, да, тук не говорим за RS6 на Audi). Лично на мен дизайнът на комбитата не ми харесва в 90% от случаите.

Когато се създаде класът на SUV, повечето модели бяха със задвижване на четирите колела, а малко комбита предлагаха това като екстра. Тенденцията се обърна, защото на пазара вече има много SUV модели, които дори нямат опцията за задвижване на четирите колела (цялата гама на Peugeot, например), а при други тя е допълнителна. От друга страна все повече комби модели предлагат опционално 4х4, което ги прави още по-атрактивни в комбинация с по-ниската им цена. Има пазари, където задвижването на четирите колела е напълно излишно и хората предпочитат да си вземат просто по-висок автомобил. Ако не ходите на ски по високи планини и живеете на място, на което почти не пада сняг през зимата, е силно вероятно 4х4 да не ви е особено необходимо. В такъв случай аз бих предпочел комбито макар и трудно да си харесвам такъв модел на дизайн. За мен по-ниската позиция на водача и по-доброто поведение на пътя са приоритет.


Както споменах в началото на статията, хората, които масово си купуват комби или SUV, търсят практичност и възможност за товарене на багаж. За отбелязване е, че в тази статия фокусът не са модели от класа на GLS на Mercedes, защото те просто имат огромни багажници (когато са 5-местни и последният ред седалки не е вдигнат) и не могат да бъдат конкурирани от комбитата. Хората, които търсят подобен клас автомобил, няма да се чудят между BMW X7 и Skoda Superb или дори Audi A6.
За да бъда по-конкретен, ще ви представя и малко сухи цифри. При VW T-Roc обемът на багажника е 445 литра, а цената му на българския пазар започва от около 35 000 лева за версия с предно предаваме. От личен опит знам, че трудно се побират заедно детска количка и раница. Golf Variant побира 605 литра при стартова цена от малко под 40 000 лева. При Tiguan багажникът е с обем 615 литра (само 10 повече от комбито на Golf), докато при по-скъпия с около 8000 лева Passat Variant – 650 литра. В сравнението си позволих дори да добавя и един популярен у нас хечбек, а именно Mazda 3. Актуалното поколение на модела е с багажник с обем 358 литра, докато при CX-3 той е 350 литра. Трябва да се отбележи, че при новият CX-30 от Mazda са свършили добра работа и багажникът вече побира 430 литра, но той е и по-скъп с около 10% от хечбека. Връщайки се на сравнението между SUV и комби, при Volvo V60 комби, багажникът е с внушителните 529 литра, докато при XC60 той побира… 505 литра. Ценово, “джипката” е с базова цена от 84 000 лева без задвижване на четирите колела, а комбито започва от 72 000 лева.

Какви са изводите след толкова много цифри? Невинаги SUV моделът е с по-голям обем на багажника и съответно невинаги е за предпочитане, ако за човек е важен големият багажник. От друга страна, в някои случаи комби моделите са по-скъпи от SUV-тата, при сходна или по-малка практичност. С новите тенденции SUV-тата да бъдат базово без 4х4, ако задвижването на четирите колела ви е приоритет, то цената ще нарасне значително. Колкото и да има бази за сравнение между тези два класа автомобили, те са изключително различни и в крайна сметка е въпрос на личен избор. Аз съм привърженик на SUV-тата за семейни автомобили, защото в ежедневието си намирам по-голяма практичност в тях и по-красив дизайн в повечето случаи, но от гледна точка на поведение на пътя, повече ми допадат комбитата. Лично за мен изборът на SUV без задвижване на четирите колела е безсмислен поради начина ми на живот и местата, които посещавам зимата, а комби без задвижване на четирите колела би ме оставило в много неприятни ситуации. Аз гласувам за SUV със система за задвижване на четирите колела и с размери по-големи от VW T-Roc, но с много условности, първата от които е поведението на пътя. За финал ще отбележим, че в България когато карате джип или SUV със сигурност ще всявате повече респект на пътя, отколкото с някакво си комби.
Петко Чоевски
Аз имам малко по-различно мнение. Смятам SUV моделите за излишна мода. По-скъпи за покупка, по-скъпи за поддръжка, по-кофти за каране.
Голямата челна площ и по-големият пътен просвет водят до високо аеродинамично съпротивление, съответно повишен разход на гориво и повече шум от вятъра.
Високият център на тежестта води до компроментирано поведение на пътя, а и често, за да се намали “лашкането” им се слагат по-твърди пружини, съответно комфортът е занижен.
Разходите по поддръжка също са по-високи – горепосочените фактори водят до увеличен разход на гориво, SUV-тата обикновено идват с по-големи гуми, съответно комплект гуми е по-скъп, теглото води до по-бързо износване на дискове и накладки, а по-високата цена, до по-скъпо Каско.
В един момент единственият плюс е високата позиция на седене, която много хора намират за привлекателна, и просветът, който може да е от помощ по нашите пътища.
При всички положения, смятам, че оптималният вариант не е SUV, а “високо комби” тип Audi A4/A6 Allroad или Volvo XC60/XC90 Cross Country.
Ако човек ИМА нужда от истински висока проходимост, тогава нещата са други. Или ако може да си позволи Range Rover 😉