Идеалният автомобил за България? – тест на Mercedes GLE Coupe

Седейки в поредното задръстване, няколко глави над останалите участници в движението и около 24 часа след като за пръв път отворих вратата на GLE Coupe, се замислих – дали пък в момента не се намирам в перфектната кола за България? Въпросът, кое е оптималното транспортно средство за държавата ни, ме е занимавал на няколко пъти, откакто преди около година се завърнах, уж за постоянно, в София. И така лека-полека в съзнанието ми се изгради една картина какво му трябва на човек, а то хич не е сложно:

  • трябва му „джип“ – вярно е, че качеството на пътищата като цяло се подобрява, но процесът е бавен и все още е пълно с дупки, кратери, ями и безброй неравности, които просто изискват по-сериозно окачване и повишен пътен просвет.
  • Трябва му кола, която е голяма – размерът има значение, особено по родните пътища, където е пълно с комплексирани нехранимайковци – ето аз карам доста и разнообразни автомобили и наблюденията са ми, че колкото по-компактна ти е колата, толкова по-грубо е отношението на останалите участници в движението към теб. Логиката е нулева, но фактите са си факти.
  • Трябва му кола, която да крещи „пари“ – това май е най-важната точка. Колата трябва да има дизайн и емблема, които достатъчно ясно (дори за тези, които не разбират нищо от автомобили) да показват, че въпросното превозно средство е скъпо – колкото по-скъпо, толкова по-добре. В общество, в което уважението между хората масово е нулево това, което създава респект са парите – и така, ако не искате да ви мачкат по пътищата и хората да са по-вежливи към вас (когато видят откъде слизате), вземете си кола, която крещи „пари“ (и не, 10 годишно BMW 5 не се брои).

DSC_3323

И тук намесвам GLE Coupe, който без затруднения покрива и трите точки – крещяща външност, голям пътен просвет и доста колосални размери. Това е колата, с която от Mercedes искат да прекъснат монопола на BMW, които бяха единствената марка, предлагаща „високопроходимо купе“ в продължение на цели осем години.

И така през миналата година щутгарци пуснаха на пазара по-непрактична и скъпа версия на добре познатия GLE (който до преди това се наричаше ML). Версия, която те наричат купе, но всъщност думичката има единствено маркетингово значение, тъй като колата разполага с пет врати и рамки на страничните стъкла.

DSC_3381
Mercedes GLE в ляво и GLE Coupe в дясно.

Дизайн:

След известен период, в който Mercedes разполагаха с леко съмнителен ‘стайлинг’, начело на дизайн департамента им застана Гордън Вагнер – германец от Есен, който в пълен разрез с немската традиция да се създават скучни и леко грозновати автомобили, превърна настоящата моделна гама на Mercedes в най-интересната немска такава.

GLE Coupe въплащава новия дизайнерски език на Mercedes, като комбинира изключително добре елегантност с агресия и класа. Колата има могъщо излъчване, но това което ми харесва е, че го постига някак без да си дава зор и без да се престарава с „лошите“ детайли и елементи. Именно това придава класа на GLE Coupe.

Най-интересната част в модела, разбира се, е задницата, която разполага със скосен покрив (който обаче е „по-гърбав“ спрямо този в X6, като това води до по-малко компромиси с височината на задната седалка). Въпросната задница е получила доста хармоничен вид и в комбинация със светлините тип C-Class Coupe и S-Class Coupe изглежда приятно.

DSC_3321

Като цяло аз съм много доволен от външния вид на GLE Coupe – колата ми изглеждаше добре на снимки, после ми се видя впечатляваща, когато я засякох на улицата и след като прекарах известно време с нея, мнението ми не се промени. Освен това тестовият автомобил, бе оборудван с допълнителен AMG пакет, който всъщност според мен е малко излишен, тъй като GLE Coupe изглежда достатъчно впечатляващо и без него.

Интериор:

DSC_3250

Интериорът на GLE Coupe реално представлява модернизирана версия на салоните, които марката предлагаше към края на предходната дизайнерска епоха, т.е. преди около пет години. Поради тази причина, той се отличава значително от това, което ще намерите при останалите актуални модели на марката като A, B, C и S Class например (и които на мен ми допадат доста).

Това означава, че в GLE Coupe цари относително консервативна атмосфера. Таблото има класическа и леко демоде форма, която няма как да се скрие с модернизациите. Независимо от това, атмосферата в салона е приятна, благодарение на качествените материали и солидната изработка. Все пак няма как да не отбележа, че Volvo XC90, Audi Q7 или Range Rover Sport предлагат салони, които ще ви накарат да се чувствате по-специален, тъй като са правени с огромно внимание към детайла и естетически усет.

Но иначе GLE Coupe предлага учудващо просторен салон, предвид класа си. Отпред е ясно, че ще е широко, но дори отзад, компромисите с пространството са минимални. Мястото за краката и най-вече главите на пътниците с много обширно и  дори хора с ръст далеч над средния, успяват да седнат на втория ред седалки без да си кривят вратовете (нещо, което в Х6 е по-трудно постижимо). Освен това колата разполага с типичните, за Mercedes, широки джобове и ниши из купето, а седалките са много удобни, макар да им липсва достатъчно стабилна странична опора (а и поне за мен са прекалено широки).

Колкото до „джаджите“ и „глезотиите“, тестовият автомобил беше оборудван с умерено количество такива – инфотейнмънт система Command Online, която включва навигация, аудио и видео интеграция и интернет, както и тъчпад в допълнение към основния, въртящ се контролер. Този тъчпад изглежда много добре (както можете да видите на снимката отгоре), но на мен поне не ми е удобен. Всъщност навигацията из менютата на системата се извършва най-лесно точно със стандартния контролер, а тъчпадът, колкото и да е красив, според мен е излишен. Колата имаше и опционално Harman Kardon озвучение – предоставя висококачествен звук на разумна цена. Сред „глезотийте“ няма как да не включа и вратите със сервозатваряне, т.е. при недокрай затворена врата, електромотори я дозатварят – съвършено излишно, особено при GLE Coupe, чийто тежки врати така или иначе се затварят почти от самосебе си.

На пътя:

Колата, която тествах, бе оборудвана с базовия двигател, който е единственият дизел в гамата на GLE Coupe. Това е трилитров V6 с максимална мощност 258к.с. и максимален въртящ момент 620Nm, който ускорява тежащото около 2300кг „купе“ до 100км/ч за 7.0 секунди и изразходва по 6,9-7,2л гориво на 100км (среден разход).

output_YBGxxB
Airmatic в действие.

Освен това, колата разполагаше с новата деветстепенна скоростна кутия на Daimler, както и с активно въздушно окачване Airmatic, което варира пътния просвет на колата между 180мм и 255мм.

И така, тъй като бях сравнително ограничен откъм време, реших, че ще карам по „стандартния“ маршрут – София – Железница – Боровец – Панчерево – София. Сметнах, че ще направя тази обиколка в комфортен режим и карайки плавно, бавно и икономично. Колата предлага много удобна позиция на седене и се усеща доста висока. Всъщност тя си е висока, а в комбинация с малкия заден прозорец и съответно силно ограничената видимост назад, понякога е трудно да разберете, че някой друг автомобил ви следва. Интересното е, че това ограничение на видимостта може да създаде проблеми тъкмо при движение, защото когато се налага да паркирате, може да разчитате на стандартна камера за движение назад, а при желание за малко по-голяма инвестиция и на 360 градусови камери, които предоставят много качествена картина от „птичи поглед“

DSC_3377

Както и да е – Железница. Първото впечатление, още от града бе, че колата е много рафинирана и изолирана – типично за Mercedes. Звукът от двигателя е силно заглушен, а и той самият е много добре балансиран и така или иначе работи плавно и тихо. Направи ми впечатление, че и шумът откъм пътя е на ниско ниво (макар да е малко повече от C-Class или GLC), въпреки гумите, които с размера си от 315/40R21 са абсолютно нелепо широки (предните са с ширина 275mm). Освен това преминаването през дупки и неравносто в градска среда бе леко, приятно и неусетно.

За съжаление, в момента, в който излязох от Бистрица и поех нататък по пътя, осеян с напречни неравности и завои, бързо стигнах до заключението, че там колата не се справя толкова добре. Нещо, което ми направи впечатление, бе че въпросните къси неравности дебалансират купето и го вкарват в някакво странно странично залюляване – всъщност няма наклон на каросерията, а по-скоро нещо, което се усеща като усукване на цялата кола върху пътното платно. При всички положение неприятен феномен, който би повлиял на хората със склонност към прилошаване. Смятам, че това бе резултат от комбинацията на висок център на тежестта, неравна пътна настилка със завои и широки гуми. Всъщност си мисля, че основният виновник в случая бяха точно гумите – този колосален размер води до висока необресорена маса (това е масата на компонентите, които не са прикачени към окачването – тоест колела, спирачни дискове, окачване). Това от своя страна води до проблеми със сцеплението при последователни неравности.

 

Както и да е, минах в спортен режим на окачването и това подобри пътното поведение и редуцира въпросните отклонения, след което продължих нататък. Като изключим този проблем, задвижващият агрегат на колата ми направи много добро впечатление – плавен приток на мощ, бърза и неусетна смяна на скоростите и пълно спокойствие. Единственият проблем тук пък беше разходът на гориво – при наистина доста спокойно каране и то в четвъртък вечер (тоест без пикови натоварвания по пътищата), се прибрах в София с разход 8.1л, което, предвид свръх-пенсионерското ми каране, ми се стори доста. Но тук гумите отново играят роля тъй като допълнителните 4см ширина, спрямо стандартните гуми, увеличават съпротивлението при търкаляне, а допълнителното тегло – енергията необходима при ускорения и доускорения.

DSC_3302

Нещо, което се представи блестящо бяха фаровете. Докато потегля от Боровец към София стана тъмно, което ми даде възможност да изпробвам интелигентната светодиодна система, с която GLE Coupe е оборудван базово – фаровете се настройват в зависимост от условията, а в случая се движих на дълги, като системата сама се изключваше, ако се наложи или създаваше зона на сянка около колите, които настигах или тези, с които се разминавах – супер.

На следващия ден реших отново да се повъртя в района след Железница, но този път в режим спорт и с по-силно натиснат педал за газта. При динамично управление и върху гладка настилка, прави силно впечатление стабилността на колата – да, безспорно се усеща, че е висок „джип“, усеща се и теглото ѝ, но независимо от това начинът, по който GLE Coupe е способен да взима завоите е доста впечатляващ. Въпреки възможностите на колата, смятам, че моделът като цяло предразполага към по-спокойно каране – може би при AMG версиите това не е така, но тук е. Освен това кормилното управление е леко неинформативно, но не дотолкова, че да е скучно.

DSC_3276

Заключение:

Смятам, че Mercedes GLE Coupe в момента е най-впечатляващият, като външен вид, високопроходим автомобил на българския пазар. Той предлага изключителни дизайн и осанка, комбинирани с доста практичен интериор, качествена изработка и висок имидж. Смея да твърдя, че GLE Coupe е едно от най-добрите предложения, покриващи „трите точки за щастие на пътя“, които споделих в началото на теста.

Това разбира се си има своята цена, която в случая с тестовия автомобил е малко над 150000лв, но отлично оборудван автомобил би могъл да се конфигурира и за малко по-скромна сума, стига да се премахнат някои от излишните (според мен) екстри, като например AMG пакета, и се добавят други по-подходящи такива.

Като цяло смятам, че макар с леко закъснение, Mercedes се включиха в надпреварата на високопроходимите купета успешно. Все пак кой си купува подобни коли? Дали са хора, търсещи лукс и практичност? Не – за тях има X5 и GLE. Аудиторията на по-непрактичните им събратя, X6 и GLE Coupe, е малко по-различна и безспорно включва хора, които искат да привличат внимание върху себе си. Та в това отношение мисля, че Mercedes са се справили осезаемо по-добре от BMW, чийто актуално поколение на X6 страда от липса на достатъчно атрактивен дизайн (но пък печели точки в графа пътно поведение). Колкото до представянето на пазара – ще почакаме и ще видим. Да не забравяме, че Maserati съвсем наскоро пусна на пазара Levante, а това е модел, който има реален шанс да предизвика смут в класа на SUV купетата.

Цветан Илиев

Повече информация и актуални цени може да намерите на http://www.mercedes-benz.bg

DSC_3359

Оценка:

GLE Coupe

 

 

One comment

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s