BMW 8 Gran Coupe – Съвременна интерпретация на тема GT

От край време, хората достигнали определен социален успех в живота си купуват автомобил, който да подхожда на положението им. Ако въпросните имат малко бензин в кръвта, неизбежно се стига до някое гран туризмо (вместо Bentley Bentayga).

Близо сто години са изминали от появата на първото GT, дошло от Италия, и макар много неща да са се променили, то основните качества си остават същите – разточителен дизайн, луксозна атмосфера и мощен двигател.

В ерата на SUV модата, традиционните GT купета търпят леки загуби, но производителите се нагаждат. Появиха се модерни интерпретации на тема гранд турър, които добавят доза допълнителна практичност чрез увеличаване на пространството на втория ред седалки и появата на втори чифт врати. Именно такъв е случаят с BMW 8 Gran Coupe – четириврато „купе“ с дизелов двигател и задвижване на четирите колела. Това е GT от 21 век.

Увлекателно четиво на автомобилна тематика. Търсете на стелажите на СИЕЛА в OMV. Цена 12 лева.

Дизайн:

При оценяването на външния вид на „осмицата“, смятах да дам четири точки от пет за атрактивен дизайн. Но се замислих – за няколко дни в компанията на Gran Coupe бях обект на такова внимание, каквото не помня да съм срещал преди (може би донякъде с Vinghen, но там говорим за различни неща). Имаше деца, които се възхищаваха и изтичаха да доведат приятелите си, за да се порадват и те, а на един светофар бяхме огледани от гуми до таван от хората в спрялата до нас Alfa Romeo Stelvio… Щом „Алфаджии“ се заглеждат, то положението е сериозно. Накратко, чувствах се сякаш карам не BMW, а Ferrari.

На какво се дължи това? Смятам, че основен „виновник“ са разточителните пропорции на колата – дълга, ниска и широка. След това идват издълженият капак на двигателя, извивките на широките калници и всички други линии и контури, които изпъкват още повече благодарение на опционалния „Frozen Bluestone“ цвят. Въпросният е сив матов металик с едва доловим син оттенък, който е наистина страхотен, но пък и цената му доближава 8000 лева.

Други характерни детайли са „присвитите“ фарове и задни светлини, както и сдвоената предрадиаторна решетка, която BMW обявиха за „голяма“ при представянето на модела, но вече изглежда нормална ( 😉 BMW 4)

Лично аз също съм впечатлен от дизайна на „осмицата“ като мисля, че Gran Coupe е по-атрактивен от купето или кабриолета. Единственият детайл, който откровено не ми допада са огромните трапецовидни рамки около ауспусите. Намирам този фалш за проява на лош вкус.

Интериор:

От една страна интериорът на 8 Gran Coupe е като при всяко друго BMW, от друга го усещам като най-луксозният „баварец“, до който съм се докосвал. В подкрепа на последното твърдение ще спомена, че тук виждате двуцветен салон Individual с кожа Мерино, който включва и таван от алкантара (алкантарата не е кожа, въпреки, че много хора се бъркат). Това е върховото качество, което предлагат от BMW и с цена от над 12 000 лева е сред най-скъпите опции в 8 Gran Coupe.

Въпреки типичния BMW дизайн, атмосферата ми напомни на срещата с друг, класически гранд турър – Maserati GranTurismo. Но обективно погледнато, германците предлагат по-високо качество на изработка, изпипани детайли и немска практичност.

На тема практичност, 8 Gran Coupe предлага почти напълно функционален заден ред седалки с доста място за краката, но пък ми се струва, че който е минал 1.80 м ще почуква главата си в тавана при всяка неравност (тоест, по нашите пътища по 30 пъти в минута – да живее безхаберието и корупцията…). Седалките са само две, разделени с висока конзола, откъдето се управлява четиризоновият автоматичен климатик и отоплението на седалките.

Що се отнася до ниши за багаж, то положението е малко по-спортно, тоест непрактично. Джобовете във вратите са тесни, но пък под централната облегалка има повечко място. Пред скоростния лост има и място за телефон, в случая с безжично зареждане. Аз обаче имах проблем със зареждането, като на моменти прекъсваше или пък бе прекалено бавно. Подобен проблем имах и при BMW Z4.

И като казах скоростен лост, то това е един от акцентите тук. Опцията „CraftedClarity“ добавя стъклени елементи към скоростния лост, както и стъклени покрития върху някои бутони. Изработката е отлична, но за мен изпълнението е кичозно. Семплия дизайн на стъкления лост на Volvo ми допада много повече.

Нещо друго, което ми направи впечатление са седалките. Хареса ми, че страничната опора се регулира (може да се „пристегнете“, ако ще шофирате по-динамично), но аз имах проблем с облегалката, тъй като не ми бе удобна. Мисля, че „пайпингът“ ми убиваше в областта на раменете.

Технологии:

Добавям точка „технологии“ не защото BMW предлагат нещо твърде по-различно спрямо другите луксозни производители, а защото всичко работи наистина добре.

Ще си позволя да спомена отличната инфотейнмънт система с лесно управление, наличие на физически бутони, които правят управлението лесно дори в движение. За хората, които обичат да оставят отпечатъци по екрана, въпросният може да се управлява и с „пипане“, а някои функции и чрез жестове. И докато не виждам никакъв смисъл да пусна волана, за да въртя пръст из въздуха с цел да усиля звука (все пак на волана си има копчета за тази цел), то опцията да спра дисплея с едно движение ми допада.

Идва ред и на асистентите при шофиране. Макар аз да не съм почитател на повечето от тях, няма как да не призная, че при BMW 8 Gran Coupe те работят точно и на място. С учудване видях, че автомобилът следва лентата дори на места с почти изтрита маркировка. Разбира се там където маркировката е напълно неправилна, системата се обърква и два лампички започват да мигат на волана, за да предупредят водача, че трябва да се захване с шофирането …а защо в ужким европейска държава с доста скъпа винетка има толкова много места с неправилна (и липсваща) маркировка е друг въпрос.

Нещо, което ми допадна е функцията на асистента за паркиране, да запомня последните 50 метра, които сте изминали и да ви върне напълно автоматично назад до изходна позиция. Полезно, ако се „набиете“ в някой недомислен паркинг или ако сте автор в RoadHunter… ако знаете в колко случаи съм карал назад, след като съм „кривнал“ в някоя неправилна отбивка!

Завършвам темата с „ключа“ на автомобила. Признавам, че има приятни функции, най-вече възможността за програмиране или дистанционно пускане на климатизацията, но е огромен, с бавен дисплей и изисква по-често зареждане. Не е за мен, мерси!

На пътя

Моделът, който тествах е модерна GT интерпретация не само заради допълните врати, но и заради задвижването. Двигателят е дизелов! Нататък нещата звучат по-класически – шестцилиндров редови с максимална мощност 320 к.с. и 680 Nm. Скоростите са осем, а задвижването е на четирите колела. Това води до ускорение до 100 км/ч за 5.1 секунди и среден разход на гориво 6.3 литра за 100 км.

След дълга пауза с тестовете заради пандемията, това да започна седмицата си с кола от ранга на „осмицата“ бе супер. Настаних се и се включих в натоварения трафик на бул. Черни връх. Първото ми впечатление бе, че автомобилът е голям. Така де, още при измъкването от паркинга имах усещането, че краищата му са далеч от мен и, че задирането на джанта или броня надали е трудна задача. С дължина от над пет метра и широчина 1.93 метра, усещането не е измамно. Видимостта също не е отлична, тъй като позицията на седене е ниска, задният прозорец е по-скоро тесен, а и А-колоните заедно с големите странични огледала оформят не малка сляпа зона. Хубаво е, че както споменах, асистентите работят добре.

А иначе, с поведението си в града, „осмицата“ ми напомни на представител на съседната, на Бавария провинция, а именно на Mercedes-Benz. Просто колата е много добре шумоизолирана, а окачването се справя учудващо добре (предвид 20 инчовите джанти) с неравностите по пътя. В това отношение Gran Coupe е спокоен автомобил, който ви позволява да забравите за стреса от шофирането в града. Интересно е, колко контрастно може да бъде поведението му, стигнете ли до правилния път.

„Правилният път“ за мен бе отсечка, в Искърското дефиле, която открих благодарение на неделното каране с Club Speed BG. Всъщност маршрутът за същинската част от теста ми включваше крайна цел Леденика, край Враца. Щях да стигна до там през Искърското дефиле, с леки забежки по страничните пътища и да се върна през Ботевград. Това е маршрут, който събира изключително разнообразие от пътища и в някаква степен показва какво може да направите, ако тръгнете на транс-европейско пътешествие с GT автомобил.

Първата част от маршрута, до Лакатник, минах при спокойно шофиране в комфортен режим. При това положение, колата поддържа имиджа, който си създаде в града – спокойна и ненатоварваща. Настигнете ли някого, изпреварването е лесна работа. Именно тогава, шумът откъм двигателя става по-силен и според мен звучи доста добре, но и малко синтетично, тъй като е „обогатен“ през тонколоните на колата. Във всеки случай, благодарение на това, че двигателят е шестцилиндров редови, а това е естествено балансирана конфигурация, до мен не достигат никакви вибрации или неприятни шумове. Това значи, че макар и дизелов, той пасва отлично на BMW 8 и би следвало да отговаря на високите изисквания, които имат клиентите на подобен клас автомобили.

Подминах Лакатник и дойде време да усетя другата страна на „осмицата“. Пътят пред мен бе тясно, стръмно изкачване с добра настилка и множество завои, посоката – Миланово, режимът – спортен! Общо взето, сякаш се пренесох в някой алпийски проход. А колата е подготвена и за подобни изпитания. Опционалният M Technic пакет включва спортен диференциал и M спирачки с 395 мм дискове. Окачването е адаптивно, а версиите с xDrive (тоест всички освен 840i), разполагат и с Active Steering или казано по-просто – четири завиващи колела. При скорост до 72 км/ч задните колела завиват в посока обратна на предните, като по този начин „скъсяват“ междуосието, а късото междуосие води до повишена пъргавина.

Потеглих с много газ нагоре. В този режим смяната на скоростите става по-груба, двигателят (и тонколоните) по-шумни, а окачването по-стегнато, макар разликата да не е огромна.

Колата се усеща бърза, макар субективното ми усещане да е за нещо малко по-бавно спрямо официалните данни. Поведението на автомобила в завои клони към неутрално, като в зависимост от действията ми с волана и педалите може да се стигне до леко презавиване, а в дадени ситуации и до недозавиване. Като цяло контролът е лесен и си личи, че управление и окачване работят в изключително добър синхрон, за да ограничат ефекта на солидното тегло на колата.

Спирачките са много мощни, но дозирането на спирачното усилие е малко трудно, поради нелинейните им характеристики. Добро впечатление ми направи Active Steering системата, тък като не нарушава усещането за автомобила по никакъв начин. При Megane R.S., който може би е най-достъпния автомобил на пазара със завиващи задни колела, поведението в завои е леко непредсказуемо по вина на тази система.

По отношение на разхода на гориво, средните стойности в реалния свят варират между 7.5 и 9.5 л за 100 км, в зависимост от ентусиазма на шофьора. Независимо, че това е далеч от официалните 6.3 литра, то смятам, че е по-скоро добър резултат.

Заключение:

BMW 8 Gran Coupe съчетава успешно престижа на големите купета с повишена практичност и пригодност за ежедневието.

Типично за GT автомобил, „осмицата“ комбинира лукс и комфорт с повишени възможности за динамично шофиране, когато попаднете на правилното място и сте в настроение. Моделът залага на пищен дизайн, който прави впечатление където и да се намирате.

Дизеловото задвижване е нетипично за автомобил в този клас, но допълнително повишава пригодността му за ежедневието, благодарение на големия пробег с един резервоар. Освен това двигателят работи фино и е много добър избор, освен ако не гоните светкавичната динамика, която може да ви даде някой от по-големите бензинови агрегати.

Цените започват от 190 000 лева за 840i или от 195 000 за 840d xDrive, но ако искате да се възползвате от цялата ексклузивност, която моделът предлага под формата на опционално оборудване, специални цветове и спортни пакети, то цената лесно може да скочи с над 50 000 лв.

За информация относно технически характеристики, цени и оборудване, посетете BMW.bg

Цветан Илиев

Оценка:

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s