Автомобилният свят навлезе в ера на електрификация като в Европа това се усеща особено силно, поради регулациите за въглероден диоксид (отделно и в допълнение към тези за вредни емисии в изгорелите газове).
Единственият начин за намаляване на нивата на въглероден диоксид (CO2) намаляване на разхода на гориво. Един от методите бе с масовото навлизане на дизелови автомобили в Европа преди 20-25 години (и у нас преди 5-10). С по-ниския си разход на гориво, те могат да генерират по-малко парникови газове. Казвам “могат да генерират” защото и това не задължително е така – изгарянето на литър дизелово гориво генерира повече CO2 спрямо изгарянето на литър бензин. Съответно дали и кога дизелите допринасят по-малко за глобалното затопляне е въпрос на конкретен двигател, автомобил и начин на шофиране.
Така или иначе електрификацията наистина помага, поне що се отнася до така наречените “tailpipe emissions” или газовете, резултат от употребата на автомобила.

Какво не ми допада при изцяло електрическите автомобили?
Тук заявявам, че не съм почитател на електрическите автомобили. Преди почти десет години написах статия по въпроса. Много неща са се променили, но други не са, а това са основните причини да продължавам да не одобрявам този тип задвижване.
Електрическите автомобили са тежки. Модерните коли така или иначе са “наддали” спрямо моделите от миналото, но като заменим източника на леснодостъпна и силно концентрирана енергия под формата на бензин/дизел в лек резервоар, с тежката батерия, която изобщо не може да събере подобно количество енергия, нещата стават по-зле. Да вземем за пример AUDI. Резервоарът на Q8 тежи по-малко от 20 кг и побира 85 литра. Дизеловото гориво тежи около 830 грама за литър, тоест един пълен резервоар (включително самия него) тежи около 90 килограма. С него Q8 спокойно може да измине над 800 км. Преди около година карах електрическия му събрат e-tron и батерията ми стигна за около 300 км. Знаете ли колко тежи тази батерия? 700 килограма! Около 10% от нея реално не може да се ползва и съществува само, за да осигури безпрепятствена и продължителна работа на пакета за периода на употреба, т.е. носите си 70 килограма, за да може да си носите останалите 630…


Това тегло води до консумация на повече енергия, ускорено износване на гумите и окачването, частично износване на спирачките (ел. моторите все пак подпомагат спирачките, така че донякъде неутрализират ефекта). Теглото води и до по-слабо представяне при динамично шофиране.
Ще се запитате – защо тогава не слагат електрически мотори само в малки, градски коли? Защото технологията и най-вече батериите са скъпи и докато за един луксозен SUV като e-tron, стартова цена от 160 000 лева е приемлива за човека, който го купува и който има поне още една кола (с тази все пак няма да може да стигне до морето), то стартова цена 60 000 за супермини (и доста нагоре за премиум модели като BMW i3) идва малко “солена”. Не че подобни модели не съществуват, но тепърва навлизат на пазара и мнението ми е, че засега са най-подходящи за споделени услуги.
Плъг-ин хибридите
Тук идват плъг-ин хибридите – комбинация от двигател с вътрешно горене и стандартен резервоар и електромотори и батерия (но по-малка). Дори подобна комбинация може да е по-лека от изцяло електрически модел с гигантската му батерия, а освен това е по-практична в ежедневието.
Преди години имаше опити за дизелови плъг-ин хибриди – теоретично добро съчетание между електрическото задвижване за града и дизелът, който се справя отлично на дълъг път. Има обаче куп проблеми, които правят подобно решение сложно, неефективно и в крайна сметка твърде скъпо. Именно затова днес подобен тип хибриди залагат на бензинови двигатели. Моята първа среща с подобен автомобил бе с познатият 3008 на Peugeot, но във версия Hybrid4.


Задвижване и характеристики
Peugeot са заложили на 1.6 литров бензинов двигател с мощност 200 к.с. и два електромотора (един за предната ос и един за задната). Предният има мощност 110 к.с., а задният 112 к.с. Общата мощност на хибридната система достига 300 к.с. и това осигурява ускорение до 100 км/ч за 5.9 секунди. Всъщност е налична и по-достъпна версия, при която електромоторът е един и задвижва предната ос, а мощността на системата е 225 к.с., но нека се фокусираме върху върховата версия Hybrid4 и нейните по-вълнуващи 300 к.с.
Въпросната конфигурация позволява пробег в изцяло електрически режим от 57-59 км а комбинираният разход на гориво в хибриден режим е 1.5 литра бензин плюс 15.6 kWh за 100 км. Зареждането с електричество може да стане по няколко начина – от бърза зарядна станция за около 1:30 часа, до обикновения домашен контакт за 7 часа.

Какви режими на работа има Peugeot 3008 Hybrid4?
Автомобилът предлага няколко режима на работа, в зависимост от конкретните нужди. Това са:
- Electric – шофиране в изцяло електрически режим, като максималната скорост става 135 км/ч
- Hybrid – стандартния режим, който ползва и двата типа двигатели според нуждите и работи напълно автоматично. Ако батерията ви е пълна, в началото приоритет ще се даде над електрическото задвижване.
- Sport – както името подсказва, режимът “изстисква” максималното от задвижването.
- 4WD – режим със заключено 4х4 като при ниско натоварване може да работят само електромоторите.

Какво е да шофираш плъг-ин хибрид?
Шофирането на 3008 Hubrid4 не се различава по нищо от това при версия с двигател с вътрешно горене. Скоростния лост си е същия, броя предавки също. Воланът е кръгъл, а педалите са два.
Разбира се при ниски скорости и движение на електричество, колата е по-тиха, като шумът идва предимно от търкалянето на гумите и вентилацията в купето. При нормално шофиране в града и заредена батерия, дори в хибриден режим, двигателят се включва неусетно и работи тихо. Ускорението, особено от място, може да бъде доста сюрреалистично, защото потеглянето се случва неочаквано бързо и едва след като се движите с 30-40 км/ч двигателят успява да се “събуди”, но в подобен режим работата му съвсем не е тиха. Напротив, надава “вой” който разваля цялото усещане за спокойствие …но пък сте бързи.

Все пак, шофирането на хибрида може да стане по-необичайно, ако след като сте сложили селектора на скоростната кутия на D, го натиснете още веднъж към себе си и активирате режим B. При това положение колата се движи като “блъскаща се количка”, т.е. с педала на газта може да се движите, но може и да спирате. При отпускането му, автомобилът започва да спира с електромоторите, като по този начин кинетичната енергия се връща в батериите, а освен това щадите накладките и спирачните дискове. Самото спиране е плавно, така че може да се наложи да си помогнете и със спирачката. За разлика от някои напълно електрически автомобили, които съм карал, то тук няма избор между нива на регенерация, а лично за мен стандартната е леко слаба. Тоест бих искал при отпускане на “газта”, 3008 да спира по-рязко.
Възможно е това да ви се струва странно и необичайно, но се свиква бързо и всъщност е доста удобно, най-вече в града.
Какви навици трябва да си изградиш?
Преди да стигнем до навиците няма как да не спомена, че 3008 Hybrid4 или пък който и да е плъг-ин хибрид е безсмислен, ако не го зареждате от електрическата мрежа. Тоест, трябва да имате достъп до зарядна станция или обикновен контакт. Навиците, за да оползотворите системата напълно включват шофиране с включена регенерация (горната точка) и редовно зареждане на батерията. Всъщност е това, нищо сложно. Аз лично, когато карам автомобили с щепсел, оставям зарядното в гаража и всяка вечер го пускам да се зарежда. Пестя си постоянното досадно прибиране в багажника.

Какъв е разходът на електроенергия и гориво?
Когато взех 3008 Hybrid4 от София Франс Ауто, батерията бе пълна. Аз потеглих в хибриден режим и с няколко кратки включвания на двигателя, стигнах до 0% батерия след 56 километра. За този пробег бордовият компютър бе отчел и изразходвани 350 милилитра бензин. Да ви кажа, мисля, че това е много добър резултат, близък до официалното твърдение за 57-59 км в изцяло електрически режим и напълно приложим в ежедневието на повечето хора.
След този ден не съм карал с напълно заредена батерия, защото се оказа, че бушоните в гаража ми са слаби и след като заредят батерията за пробег от 5-6 километра, “падат”. Интересното е, че при BMW i3s можех да избера по-бавно зареждане, с което системата ми в гаража се справяше, но при 3008 подобен избор няма.
В последствие, с едва заредена батерия, разходът на гориво в града бе 4.4 литра за 100 км. Минусът е на магистралата, където хибридната система не помага особено и разходът там е около и над 9 литра за 100 км.

Ще спестиш ли пари?
Кратко и ясно – не. Ами ако посветиш живота си на това да оптимизираш всеки един навик, за да работи добре колата ти? Слабо вероятно, но възможно.
Да направим проста аритметика – ако шофирате 3008 само и единствено на електричество и зареждате батериите от домашния контакт през нощта (зареждат се за 7-8 часа, така че може да хванете нощната тарифа), то пълна батерия с реалистичен пробег 50 км се зарежда за 1.74 лева по актуалните цени. Това прави около 3.50 лв за 100 км пробег.
Цената на 3008 Hybrid (с един електромотор и 225 к.с.) е с 20 000 лева по-висока от тази на най-мощната бензинова версия. При средна цена на А95 от 2.10 лева и среден разход на гориво 7.5 литра, това прави 15.75 лв за 100 км. Тоест, за да “избиете” разликата в цената трябва да изминете 160 000 километра. Освен това, тъй като може да зареждате хибрида от домашния контакт веднъж дневно (все пак отнема време), това означава, че тези 160 000 км ще ги минете за минимум 8 години.

Тази сметка, освен това включваше само разход за гориво и разлика в покупна цена. Да, но по-скъпият хибрид ще има по-високо каско, а и пътния данък е по-висок, защото мощността е повече, а нашата примитивна държава приравнява електрическите автомобили към тези с двигател с вътрешно горене и емисионен стандарт Euro 6. Т.е. държавата ще си ви “дере” независимо, че сте по-чисти в града, а ужким се борим за чист градски въздух, че даже и глоби плащаме.

Защо тогава да си купиш 3008 Hybrid4 или пък друг “плъг-ин” хибрид?
Сметката горе в никакъв случай не означава, че плъг-ин хибридите са излишни. Просто, ако приоритетът ви е “пестене на пари” това не е автомобилът за вас.
На този етап смятам, че подобни модели са подходящи за хора, които се чувстват добре с модерна технология и могат да си я позволят. Динамиката, която подобна система предоставя също е много приятна, а в случая с 3008, това е единствената версия, която предлага задвижване на четирите колела.
Може да научите повече за 3008 Hybrid4, както и да разгледате ценовата му листа тук.
Цветан Илиев