Jaguar XE S – Тест

Помните ли първия опит на Jaguar да навлзе в територията на компактните премиум седани? Моделът се наричаше X-Type, беше първият Jag с предно предаване, първият Jag с комби версия, първият Jag с дизелов двигател и покрай всичките тези нововъведения – сериозен провал. Всъщност проблемът беше, че колата ползваше прекалено много компоненти на Ford Mondeo, а и американците, работили по дизайна му, бяха постигнали излъчването на котката на някоя стара мома, вместо това на силния и елегантен ягуар.

Е, от тогава до сега Jaguar претърпя сериозни промени. Собствеността на английската марка премина от американците Ford в индийците от Tata, което само по себе си означаваше повече независимост и съответно по-атрактивни модели. Новият компактен седан получи полагащите му се задно предаване и атрактивен дизайн, който този път има излъчването, което се полага на един Ягуар.

Дизайн

DSC_0084

Няма какво да се заблуждаваме, най-добрият дизайнер за един английски автомобил, е англичанинът. И ето че тук главният дизайнер е Иън Калъм, който както може да се досетите е получил дипломата си от Кралския колеж по изкуства в Лондон (откъдето излизат най-добрите съвременни дизайнери). Автомобилът, които е направил изглежда точно като това, което може да се очаква от Jaguar в този клас. Имаме смесица между модерни детайли и цялостно консервативни линии.

DSC_0042

Предницата смесва агресия и елегантност, а задницата… е задницата е малко безлична. Според мен идеята е да е относително консервативна, но на мен не ми допада. Друго нещо, което не ми харесва е опитът да се придаде динамична странична линия с изтеглянето на купето назад и по-високата и къса задница. Аз лично предпочитам класически, правилни пропорции. Но като изключим моя вкус, автомобилът има външен вид, който би трябвало да продава – правилен ход от Jaguar.

DSC_0097Конкретно S версията, с агресивните си брони, черните прагове и джанти и спойлера на капака на багажника, обезателно е атрактивен автомобил и привлича вниманието, без да изглежда „парвенюшко кичозно“. Одобрявам!

Интериор

В салона на колата, имаме типичния за новите Jag-ове модернистичен стил. Това включва внимание към детайлите, включващо доста интересни странични въздуховоди на първия ред, типичният „скоростен лост“ или по-скоро селектор за скоростната кутия, който „изплува“ от централната конзола, след като включите двигателя, нестандартна линия на таблото, а и на вратите и други такива. Материалите също са много приятни, с някои малки изключение и като цяло атмосферата е специфична и ви кара да се чувствате леко по-специален.

DSC_0136

XE страда от едно сравнително често срещано явление при автомобилите от острова и това е, че на места дизайнът доминира над функционалността. И ето, че в името на извивките, на вратите не е останало място за нормална опора за ръката. Като цяло подлакътниците са болна тема за XE. Когато съм на шофьорското място, десният подлакътник се пада значително по-високо от левия… малко е странно. А и левият всъщност е много тесен.

За сметка на това, седалките са много добри. Удобни са, дори без нужда от много настройки, и предлагат отлична опора в завои. Пространството също е съвсем достатъчно, а това важи и за двете места на втория ред, поне като за класа (третото не го броя за място). Проблем на втория ред обаче е силно ограничената видимост. Благодарение на големите, спортни седалки отпред и ниските прозорци, отзад човек не може да види твърде добре какво се случва в света навън, което пък може да е проблем за тези, които имат навика да им става лошо на път. За утеха обаче разполагаме с прилично количество ниши, като тази под централния подлакътник е доста голяма, а тези във вратите са леко тесни. Багажникът е 450литров, но се усеща малко по-обширен, защото формата му е доста правилна.

На пътя

Англичаните имат една типична силна страна и това е постигането на изключително добра комбинация между спортно и комфортно окачване. Въпреки 19 цоловите си джанти и нископрофилни гуми, а и спортното окачване, XE S всъщност е комфортен автомобил. Неравностите се преодоляват подчертано неусетно, а ща-не ща разбрах и дупките как се преодоляват – също сравнително безболезнено. Освен това шумът откъм пътя е добре изолиран. Намерите ли си обаче път със завои забравяте, че допреди малко XE ви се е виждал комфортен. Наклон на каросерията просто липсва, освен ако не я мерите с доста прецизен транспортир, ама време за подобни занимания няма. Благодарение на окачването, колата може да се кара много бързо и освен, ако не правите глупости с педалите докато сте в завоя, стабилността остава на много високо ниво.

DSC_0053

Това се дължи освен на окачването и на ниското тегло на автомобила. Благодарение на олекотената конструкция и алуминиевата платформа, XE тежи 1425кг в базовата си версия. Е тук теглото е около 1600кг, но това пак е добър показател.

DSC_0074

А и двигателят няма никакъв проблем с подобни килограми, защото е V6 с работен обем от 3 литра, максимална мощност 340к.с. и 450Nm въртящ момент. Jag са го комбинирали с изключително добрата осемстепенна автоматична скоростна кутия на ZF и резултатът е потресаващ – мълниеносни реакции, страхотна динамика (5.1сек в дисциплината 0-100км/ч) и респектиращо усещане на пътя. Сред колите, които съм карал, това е една от най-държащите ме в напрежение. Карайки бързо виждам, че колата е стабилна, усещам, че не съм достигнал лимита ѝ, но някак не ми стиска да го стигна, защото очаквам всеки един момент да мина лимита на собствените си възможности. Интересно усещане. Може би точно такъв трябва да е един Jaguar – респектиращ и леко плашещ.

Ако обаче карате нормално (което е малко трудно с този двигател), XE може да бъде спокойна кола за пътуване. Вътре е сравнително тихо, окачването както казах е комфортно, седалките са отлични. Мисля, че XE с един малко по-достъпен двигател, например двулитровият бензинов с 240к.с. би бил отличен автомобил за всекидневна употреба.

И нека не пропускам разхода на гориво. Данните ми може да не са твърде точни, поради по-късия ми пробег с колата, но горе-долу са следните:

  • Активно извънградско – от 10 до 12л на 100 км.
  • Нормално извънградско – около 8л на 100км.
  • Час пик в центъра на София – 15л на 100км.
  • Направих опит за икономично каране, в който постигнах разход под 6 на 100, така че всичко е възможно.

Заключение

Jaguar най-после влезе в класа на компактните премиуми с подобаващ модел. XE има индивидуалност и чар – като започнем от дизайна, минем през детайлите и стигнем до много приятното пътно поведение и високо ниво на комфорт.

DSC_0022

Според мен разумен  избор би бил двулитров дизел с 180к.с. и най-високото ниво на оборудване Portfolio – получавате много на добра цена (около 74000лв), а и дизеловият двигател обещава да е много икономичен. За по-ентусиазираните шофьори двулитровият бензинов агрегат със 240к.с. би бил отличен вариант (около 82000лв.). Топ версията с яростния „шестак“ оставям на лудите ентусиасти – за всеки ден този двигател просто предлага твърде повече отколкото някой има нужда.

Jaguar вече може да се конкурира с доказаните модели на пазара. Дали е по-добър от тях комплексно? Едва ли, но пък има своите силни страни и е различен. А това, че е различен е хубаво, пък и ще допадне на индивидуалистите, каквито така или иначе са хората, купуващи си коли като Jaguar.

Цветан Илиев

Повече информация ще намерите на http://www.jaguar.bg

DSC_0078

 

5 comments

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s