Колко разумно е най-разумното Maserati – тест на Ghibli Diesel

Споменаването на екзотична марка като Maserati и думата „разумен“ в едно изречение може и да звучи малко странно, но преди две години, италианците поеха именно по този път… поне донякъде и в техния си стил. Целта на промените, които започнаха през 2013 e да достигнат продажби от 50000 бройки годишно, което за сега не се е случило, макар да са близо. За целта през въпросната година освен ново Quattroporte, от Maserati ни зарадваха и с по-малък модел – Ghibli (а педесетте хиляди бройки ще ги достигнат съвсем скоро, тъй като през тази година на пазара излиза Levante – първото високопроходимо Maserati).

DSC_1282

Ghibli бележи завръщането на Maserati в класа на луксозните седани тип BMW 5 Series, Mercedes E-Class и Jaguar XF, но по свой по-стилен начин съотвестващ по-скоро на Mercedes CLS, Audi A7 и BMW 6 Gran Coupe (което все пак е една идея по-пищно).

Моята първа среща с Ghibli бе в началото на 2013 година, малко преди световната премиера на модела, състояла се в Шанхай. Засякохме се на немска територия, тъй като работата по част от настройките на бензиновия вариант се извършваше в компанията, в която работех по това време. Прототипът, който беше при нас имаше тежка маскировка и в резултат на това не можах да видя много повече от основните линии и пропорции.

Съвсем скоро след тази среща Maserati пуснаха официалните снимки на модела, а моята реакция беше нещо подобно: „А, това ли е?!“ Някак си ми се стори доста по-обикновено на вид, отколкото очаквах – елегантни детайли, но нищо твърде особено.

Няколко месеца по-късно обаче, се озовах в хале номер шест на автосалона във Франкфурт. Там именно видях Ghibli за пръв път в пълния му блясък и моментално реших, че е кола, която ми харесва много. Около всички изложени експонати имаше голямо стълпотворение, което недвусмислено показваше, че „на живо“ Ghibli явно грабва вниманието, макар на снимки да изглежда малко по-скромен. Това е и причината единствените снимки, които аз успях да направя по време на изложението, да са на автомобила качен на оградена  платформа.

IMG_1851

Но нека оставим миналите истории настрана и да се завърнем в днешно време. Моделът, който от Ауто Италия ми предоставиха беше базовият вариант, т.е. този с дизелов двигател. Всъщност аз именно него исках да карам, защото този двигател вкарва доза разум в лудия свят на Maserati. В днешно време хората, които си купуват коли в ценовия диапазон 90000лв -140000лв, в повечето случаи са доста разумни и пресметливи (в България не важи съвсем). Поради тази причина за тях са важни „скучни неща“ като разход на гориво, обезценяване, данък и т.н. Та ако вие сте един такъв човек, който досега си е карал „петицата“ дизел, но изведнъж решите, че искате да сте малко по различни (или ви удари критическата възраст, но все пак се удържате да не си вземете жълто Porsche 911 Cabriolet), то тогава най-вероятно няма да хукнете да си купите Ghibli S с 400+ к.с., а нещо една идея по-близко до досегашния ви начин на живот. Е тъкмо там идва Ghibli Diesel – разумен избор за някой, който е решил, че иска да е малко по-неразумен.

Дизайн:

DSC_1246

Ghibli е автомобил със силно присъствие на пътя, което се дължи тъкмо на дизайна и пропорциите му. Една от основните му черти е силно изтегленото назад купе. Това води до по-динамичен профил и създава впечатление, че колата е по-компактна отколкото е в действителност. Аз например постоянно забравям, че това е автомобил с дължина от почти пет метра и все си мисля, че се намирам в компактен „екзекютив“.  Един от изключителните детайли е предницата, като това включва не само масивната решетка с вдлъбнати ребра и „лошите“ фарове, но най вече линията на предния капак. Силно ви препоръчвам да отворите снимката долу в дясно, където може да се оцени извивката на капака. Просто идва от друго измерение и няма нищо общо с това, което ще намерите в един стандартен бизнес седан.

Задницата пък е малко по-скромна, поне на пръв поглед, но притежава извивки, които все пак ѝ придават някакво по-специфично излъчване. А и нека не пропускаме големите накрайници на изпускателната система, които са тъкмо четири на брой и показват сериозните намерения на автомобила.

DSC_1328

Нещо друго, което ми харесва са вратите без рамки за прозорците. Нямам логично обяснение какво толкова ми допада в това да нямат рамки, но е факт.

Като цяло смея да твърдя, че във външния вид на тази кола няма абсолютно нищо, което да ме дразни. Единственото, което аз бих променил е въпрос на конфигурация – кола с излъчване като тази не бива да е черна или бяла. Има нужда от цвят. Моят избор е син (в палитрата си Ghibli има едно много хубаво наситено синьо) , червен или златист.

DSC_1325

Интериор:

Отвътре положението е една идея по-скромно. Таблото на Ghibli е семпло, а бутоните са малко. Като дизайн според мен не е нещо особено, но изработката и материалите моментално създават луксозна обстановка. Това се дължи до голяма степен на конфигурацията на конкретната кола, която разполагаше с кожено табло и врати и таван от алкантара. Облицовните от негланцирано дърво (или както му казват „с отворени пори“) допълват атмосферата, която кара човек да се чувства по-специален, след като седне в колата.

DSC_1223

Иначе от Maserati са се постарали да се харесат на по-конвенционалните потребители – това значи, че интериорът няма някакви особени странности или ергономични липси. Има си стандартния брой джобове, държачи за чаши, кутии и ниши, които все пак са малко по-тесни от нормалното… но пък ги има.

Като цяло отпред всичко е на ниво. Седалките са широки, удобни и с достатъчна странична опора. Колата, която карах имаше и вентилация (опция, която аз много ценя). Намерих си отлична позиция на седене без затруднения и управлението на всичко, което ми трябваше беше лесно.

Както може да се досетите големият екран на централната конзола управлява повечето функции на автомобила и се справя по-добре от очакваното. Не съм се интересувал кой е разработвал системата, но който и да е се е справил добре. Управлението на всичко е много лесно и все пак отстъпва малко спрямо това в новите модели на Volvo (XC90, S90, V90), но това определено не е проблем, а и за разлика от моделите на Volvo ми хареса,че за управлението на климатика има и хардуерни копчета.

Единствената стртанност, е разположението на бутона за запалване в ляво от волана. И нещо друго, което ме учуди е наличието на копче за регулиране на височината на фаровете… нямам съвършено никаква идея какво търсеше там при положение, че според сега действащото законодателство, коли с ксенонови фарове трябва да имат автоматично нивелиране на фаровете. Как от Maserati са получили хомологация в тази област си остава загадка за мен.

И преди да мина към задния ред, хвърлете един поглед на традиционния часовник на Maserati:

DSC_1415

Задния ред седалки е слабото място в интериора на Ghibli. Това е така, защото седне ли човек там, изведнъж осъзнава, че изтегленото назад купе води както до красиви пропорции, така и до по-малко място в салона. Това място е орязано от пространството за краката отзад. Тук отново имаме големи, удобни седалки, но комбинирани с място за краката, колкото в много по-малък автомобил… например VW Golf или Volvo V40. Не, че няма да се поберете, но просто няма да се чувствате като в конкурент на Mercedes E-Class.

DSC_1372

На пътя:

Мисля, че е редно да започна от двигателя. Въпросният е шестцилиндров дизел, разработен от италианците от VM Motori. Работният му обем е 2987куб.см, максималната мощност 275к.с., а максималния въртящ момент 600Nm. Мощността се предава към задните колела посредством осемстепенната скоростна кутия на ZF. Изпускателната система е оборудвана с така наречения Active Sound – система за активно потискане и обогатяване на звука – в общи линии заглушава „кофти“ дизеловите нотки и обогатява тези, които звучат добре.

Но да минем напред към впечатленията ми. Взех колата от Ауто Италия в Дружба и потеглих по маршрута, който харесвам доста – Младост, Бистрица, Железница, Дупница, София. До излизането от града, реших да карам в режим I.C.E., който е подходящ за икономично каране и за зимни условия. В този режи, Ghibli се държи много цивилизовано и позволява лесно шофиране, ограничен отклик на педала на газта и като цяло предразполага към спокойно плъзгане над дружбенските неравности и дупки. Въпросните пък се усещат доста добре – веднага прави впечатление, че колата има твърдо окачване, което може би няма да допадне на някой, свикнал с комфорта на E-Class. Може би опционалното активно окачване предлага по-добра изолация от чудните ни пътни настилки?

Иначе шумоизолацията е на добро ниво, но все пак откъм пътя идва малко повече шум, отколкото е подходящо за типичен бизнес седан. Но аз все пак не се намирам в такъв, така че си ми е добре, а и чувам двигателят, който звучи приятно благодарение на шестте си цилиндъра и може би най-вече на гореспоменатия Active Sound. И така, повъртях се малко из Дружба и Младост, докарах среден разход от 9.1л (което ми се видя адекватно) и се отправих към Бистрица.

DSC_1381

Продължих да карам нормално и в стандартен режим, за да се запозная по-добре с колата и след като излязох от Железница активирах режим Sport и натиснах педала в пода. Първата разлика беше по-басовият звук от изпускателната система и разбира се по-острата реакция на педала на газта. Динамиката на колата е много добра като високият въртящ момент в комбинация със супер-бързата скоростна кутия предоставят много добри ускорение и доускорение. Като цяло много приятно.

Мощността е достатъчно висока, за да вкара задницата ви в съседната лента, въпреки стабилизиращите системи, така че трябва да се внимава (едно 4х4 ще пасне идеално на 600-те нютон-метра въртящ момент). При адекватно шофиране обаче, Ghibli може да преодолява завоите бързо, стабилно и приятно.

Това, което не ми допадна в тази отсечка, и което според мен не приляга на едно Maserati е управлението – липсва достатъчна обратна връзка и се усеща твърде нечувствително като за спортен автомобил.

DSC_1284

След като излязох на пътя Самоков-Дупница, включих автопилота на 100км/ч, и макар отсечката да беше къса, реших да видя какъв би бил разходът на колата при движение по първокласен/второкласен път. Отговорът е 5,7л за 100км. Тук обърнах внимание и на бутоните за управление на автопилота и бордовия компютър, които са малко особени и според мен е можело да се направят по-удобни. Това са комбинирани бутони, които могат да се натиснат или да се бутнат нагоре или надолу, но ходът им е прекалено къс и се усещат странно.

DSC_1386

И така малко преди Дупница неволно се озовах на летище Дупница, където неволно направих това:

След няколко обиколки на пистата и малко игра с динамичния център на тежестта заключих, че Ghibli има много добро пътно поведение, а почти перфектното разпределение на тежестта 51%/49% си изиграва ролята.

Оттам продължих по магистралата, където се уверих, че аеродинамичните шумове са силно редуцирани и дори откъм огромните странични огледала не се чуват твърде яростни завихрания. Мисля, че основният шум идваше откъм пътя, но цялостната изолация е на добро ниво (все пак е по-шумно от Jaguar или немските конкуренти). Разходът на гориво на магистралата при каране съобразено със закона беше 7,4л.

След като се върнах в София се повъртях из центъра, основно за да тествам още веднъж разхода на гориво в градски условия (8л), а и за да порадвам малко пешеходци и шофьори, защото колата определено е красива и привлича много погледи към себе си.

DSC_1312

Заключение:

И така отговорът на въпроса е НЕ, най разумното Maserati не е особено разумен автомобил. Това е така, защото колата е прекалено ниска за пътните условия в България, окачването е твърдо, сравнително шумна е, по-тясна е от конкурентите си и е по-скъпа от тях.

Лошо ли е това? Твърдо не. Ghibli очарова с характер и според мен е идеалният седан за автомобилни фенове, които имат нужда от нещо сравнително практично (а и от хора, които искат да се отличават в множеството). От тази гледна точка смятам, че дизеловият вариант надали е най-подходящия за Ghibli, тъй като бензиновата версия така или иначе ще се хареса повече на тези хора. Все пак това, че предлагат дизелов двигател е голям плюс, а ако въпросният се сдобие със система за задвижване на четирите колела смятам, че от Maserati имат реален шанс да привлекат повече от клиентите на по-обикновените бизнес седани.

Цветан Илиев

DSC_1341

Повече информация може да намерите на http://www.maserati.bg

Резултат:

Maserati Ghibli

2 comments

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s