Име на кафе, платформа от градско мини и дизайн на SUV – тест на Opel Mokka X

В един слънчев ден, някъде преди около десет години, младият Гюнтер отишъл при шефа си и му казал „Хер Ханс, нека комбинираме шасито на градския Karl (наследникът на Agila, ако я помните) с малко по-мускулеста SUV визия и да разбием пазара на суб-компактните кросоувъри!“. Хер ханс засукал мустак (всички немски шефове имат мустаци), отпил глътка кафе, загледал се в празната си чаша и с наслада прошепнал „мока!“.

Добре де, това може и да не се е случило съвсем точно така, но при всички положения Opel излязоха навреме на нарастващия пазар на градските „джипове“ с модел, кръстен на сорт кафе и базиран на глобалната платформа за малки автомобили на GM Gamma II. Това се случи преди близо пет години, в края на 2012 г. Младият Гюнтер пък се оказа прав, защото още в първото тримесечие от представянето на модела, Opel имаха около 80000 поръчки за Mokka, а през 2015г. малкият автомобил достигна второ място по продажби в класа си, падайки до трето за първото полугоодие на 2016г. Това безспорно е добър резултат и прави Mokka значим модел в гамата на Opel.

Важността му за марката се доказва и от последната модернзация от края на миналата година, която е една от най-обстойните модернизации които съм срещал. Да оставим настрана силно ревизираните преди светлини и оформление, това което прави впечатление и определено не е норма в автоиндустрията е генералната промяна в интериора с дизайн, който следва най-модерните тенденции в Opel.

Отчитайки всички тези фактори, сметнах че няколко дни в компанията на Mokka X (модернизацията добави един Х към името на автомобила) ще ми дадат добра възможност да разбера, кои качества на колата я правят така популярна.

Дизайн:

opel-mokka-panorama

С риск да прозвуча като малка госпожичка, трябва да си призная, че първото определение, което ми идва като погледна Mokka X e „сладурски“ 😀 С компактните си размери и закръглената си осанка, малкият Opel ми напомня на някаква плюшена играчка и макар по принцип да съм силно против определения от типа „тази кола е за жени“, то в случая тази кола е за жени.

А иначе намирам външния вид на Mokka X за приятен и същевременно умерен. Тук няма крещящи детайли като при Nissan Juke например. Интересно е, че въпреки цялостното закръглено и добродушно излъчване, от Opel са съумели да придадат доста динамичен вид на предната част на колата чрез новите фарове, които благодарение на оформлението на светодиодните дневни светлини и „смръщената“ си форма, добавят доза лошотия в Mokka X.

Мнението ми е, че модернизацията се е отразила много добре на колата като това ще ѝ помогне да запази добрите си позиции на пазара.

Колкото до моя вкус, то закръглените форми в комбинация с късата предница не ми допадат и ми напомнят на нещо средно между миниван и някаква играчка. It’s not my cup of tea, както биха казали англичаните.

Интериор:

dsc_9024

Положението отвътре определено ми допада повече, защото цялото табло следва дизайна на новият Opel Astra, чийто интериор харесвам. Имаме приятен, модерен дизайн, комбиниран с добри материали и качествена сглобка (нивото в Astra все пак е малко по-високо).

Тук проличава и силата на Opel да оползоторяват пространството, защото Mokka X предлага наистина много място отпред и отзад, а и багажникът с обема си от 356л е доста добър за класа, освен това има много правилна форма. Да не забравяме и обширните джобове и ниши за дребни предмети.

Друг плюс са удобните седалки с възможност за достатъчно настройки и сравнително стабилна странична опора. Единственият им проблем е, че регулировката на наклона на облегалката се извършва чрез лостчета, които са разположени съвсем неудобно… а и са лостчета. Къде отидоха добрите стари „врътки“?! Друга липса е наличието на централен подлакътник отзад и на такъв за пасажера до шофьора.

Централната конзола пък вече има осезаемо по-малко бутони, благодарение на инфотейнмънт системата Intellilink и управлението ѝ чрез чуствителния на докосване екран. Самата система определено е добра, благодарение на бързата си работа, опростените менюта и приятните графики.

Opel OnStar:

Нека обърнем внимание на най-важното нещо, което научих от теста на Mokka X и това е, че системата им за свързаност и услуги, OnStar, вече е налична и работи в България. OnStar работи в две основни категории – услуги предоставяни дистанционно от екип на OnStar и свързаност чрез мобилния ви телефон (или компютър), благодарение на които имате достъп до част от функциите на автомобила.

Това, което вие може да правите сами чрез телефона си е да отключвате и заключвате колата от разстояние, да изпращате маршрут за навигацията, който се активира след като седнете в колата и запалите двигателя или да локализирате колата. Освен това винаги може да проверите дистанционно колко гориво имате в резервоара или кога трябва да сменяте маслото например. Можете да видите и налягането в гумите, както и данни за средния разход и пробега на колата. Може би част от опциите са излишни, но ми се струва, че ако веднъж свикнете с подобна система, после ще ви е трудно да се откажете от нея.

dsc_9030По-съществената услуги предоставяна от OnStar е възможността за връзка с екип на системата 24 часа в денонощието. Така например след обаждане към центъра (става с бутон на огледалото) и връзка с операторите там, то те могат да ви въведат маршрут в навигацията. Ако пък някой открадне Opel-а ви, то OnStar може да предоставя информация на полицията за местонахождението на колата, както и да блокира двигателя ѝ . Може би най-значимата опция обаче е асистенцията в случай на катастрофа – при силен удар, автомобилът автоматично набира „червената“ линия на OnStar, а операторът получава информация за местоположението на колата и силата на удара, като същият може да изпрати линейка, ако е необходимо. Операторът също така може да окаже вербална подкрепа на пострадалите, което е от голяма важност в случай на шок.

На пътя:

Автомобилът, който от Opel ми предоставиха, бе оранжев Mokka X в най-високото ниво на оборудване – Innovation, а задвижването бе поверено на най-мощния двигател в гамата – 1.4 литров турбобензин с мощност 152к.с. и въртящ момент 240Nm. Това в комбинация със задвижване на четирите колела и шестстепенна автоматична скоростна кутия. Комбинация, която безспорно е непопулярна, а и неподходяща за Mokka X, но за това малко по-нататък.

dsc_8971Веднага след като взех автомобила от Opel България се насочих към сравнително пустите (покрай Коледа) улици на София, където Mokka X прави приятно първо впечатление. Да започнем с удобната висока позиция на седене, която определено е допринася за по-ненатоварващото придвижване в града, макар да води до някои негативни последици, а именно занижената видимост при маневриране около по-ниски автомобили. Все пак тук в помощ идват камера за заден ход и предни и задни сензори за паркиране. Освен високата позиция, впечатление ми прави, като цяло спокойната атмосфера в автомобила, тъй като шумоизолацията е на добро ниво, а двигателят (все пак бензинов) работи съвсем тихо и балансирано… поне докато не решите да използвате пълния му капацитет, натискайки рязко педала за газта – действие съпроводено с мудна реакция на шестстепенната автоматична скоростна кутия и с доста силен шум изпод предния капак. Цялата тази какафония все пак води до сравнително пъргав спринт, независимо дали става дума за ускорение от спряло положение или за доускорение при изпреварване.

Но ако решите да си карате Mokka-та така както ѝ подхожда, тоест спокойно и лежерно, то комфортът не бива нарушаван нито от прекомерен шум откъм двигателя, нито от такъв откъм дупките по пътя, а и скоростната кутия влиза в свои води.

И така, след като навъртях около 50 км из софийските улици, улички и булеварди, достигайки разход от 9.4л за 100км (тази конфигурация определено не е икономична, но и студеното време и пробегът на колата от под 1000км не помагаха) реших, че не е зле да отскоча до Боровец. Натоварих ските и поех по пътя през Железница.  Като цяло завоите на плашат Mokka X и колата се държи добре като за височината си – драматичен наклон на каросерията няма и никой от двамата ми пасажери не се оплака, че му е станало лошо. Това си е безспорен плюс. Минусът е, че лекото управление, което беше съвсем на място в града, тук не е. Като цяло реакциите на волана са достатъчно прецизни, но определено липсва усещане за връзка с пътя. Това, плюс вече споменатата мудна скоростна кутия дават ясно да се разбере, че Mokka X няма никакви претенции да предоставя спортно или увлекателно поведение на пътя

Както и да е. Приключих със завоите и поех по онази права с многото пукнатини и неравности, след като се включите в по-главния път за Самоков. Там, възползвайки се от доброто представяне на окачването на подобни останки от настилка, осъзнах, че не знам къде отивам. Знам име на хотела, но и не точно къде се намира. Това, което направих, бе да натисна OnStar бутона на огледалото. След миг някаква доста любезна жена започна да ми говори, а аз и казах, че съм забравил да си въведа адреса в навигацията, когато потеглих и я помолих да намери хотела вместо мен. Малко общи приказки по-късно, въпросната жена намери хотела и изпрати адреса до колата, а след няколко секунди получих известие за получаването му на екрана на навигацията. Доста яко, а?

dsc_9006

Заключение:

Opel Mokka X разполага с необходимите качества да се представя добре на пазара на субкомпактните кросоувъри. Модернизацията му е всеобхватна и определено внася доста свежест поостарялата първоначална концепция. Проблемът му е силната конкуренция в класа. Имаме например по-чаровния Jeep Renegade, Renault Captur и Peugeot 2008, които са лидерите по продажби, модерно изглеждащият Fiat 500x, който обаче отстъпва откъм качесто на изработка, японците Mazda CX-3, извънземното Toyota C-HR и остарелият, но все още атрактивен Nissan Juke. Очевидно е, че пазарът е изключително наситен и все пак, сред голямата конкуренция, Mokka X изпъква с много добре оползотворено вътрешно пространство, качествено изработен интериор и системата OnStar.

Относно двигателите смятам, че версията която тествах е неподходяща поради няколко причини. Първо, задвижване на четирите колела е съвършено излишно в този клас. Просто забравете за него и си спестете 2500лв. Второ, освен ако много не ви мързи или сте си купили книжката, вземете си кола с ръчни скорости и си спестете още около 3000лв. От една страна автоматикът на Mokka както и да го гледаме си е поостарял и се отразява негативно и на разхода на гориво, от друга ми се струва, че ръчните скорости просто ще подхождат повече на характера на колата. Тогава ви остава разумният избор между бензинов 1.4 литров турбо-двигател със 140к.с., 1.6 литров бензин със 115к.с. или пък 1.6 литров дизел със 110к.с. или 136к.с., а защо не и 1.4 литров бензин със заводска пропан-бутан система?

И тъй като отново споменах разхода, ще добавя, че по време на целия ми тест от няколко стотин много разнообразни километри в зимни температури, средният ми разход бе 9.7л за 100км, варирайки между 5.8л по равен път с автопилот, до 10.1л сравнително пъргаво каране от София до Боровец по централния път.

Последно, след като говоря за цифри е добре да спомена и цената. Mokka X започва от 33290лв с ДДС, като за добре оборудван автомобил включващ глезотии като отопление на волана, ще са ви необходими около 45000лв.

Цветан Илиев

dsc_8977

Оценка:

mokka-x

 

2 comments

  1. […] Към днешна дата на пазара е третото поколение на модела, а автомобилът, който аз тествах е модернизацията от края на 2016-та година, която вкара новия стил на Opel в модела, както и системата On Star, за която писах преди няколко месеца (вижте обособената секция в теста на Mokka X). […]

    Like

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s