Завинаги елегантен – Maserati GranTurismo Sport

За никого не е тайна, че италианските екзотични спортни коли предлагат нещо изключително и неповторимо, а имената им ненапразно предизвикват вълнение сред автомобилните почитатели по света. Аз също не правя изключение и когато разбрах, че ще се срещна отблизо с „най-истинското“ Maserati на пазара в момента – GranTurismo – меко казано се размечтах. Все пак това е класическо, красиво, голямо купе, задвижвано от осемцилиндровия атмосферен двигател Ferrari F136, който е съвместна разработка на Ferrari и Maserati. Въпросният е същия, който се използва в Alfa Romeo 8C и Ferrari 458. Звучи добре, нали? Купето, което пробвах бе вариант Sport със секвенциална автоматизирана скоростна кутия и работен обем на двигателя 4.7 литра. Максималната му мощност е 460к.с. при апетитните 7000об/мин. Благодарение на тази мощност, колата ускорява от 0 до 100км/ч за 4.7 секунди и развива максимална скорост от точно 300км/ч.

Дизайн:

FILE0017

Приближавайки се към матово бялото GranTurismo Sport, ми е трудно да осъзная, че тази кола е на пазара от 2007 година. За едно десетлетие голямото GT не е изгубило нито частица от чара и елегантността си. Отдалеч си личи, че това е специален автомобил благодарение на размерите и пропорциите му – силуетът на колата е нисък и издължен с дълга предница (все пак трябва да събере един доста голям двигател, разположен зад предната ос), много приятна извивка на предния капак към земята и към голямата, нискоразположена предрадиаторна решетка на която блести познатият тризъбец.

FILE0020.jpg

Задницата е стегната и компактна (поне визуално) с дълъг надвес. Резултатът е изключително хармоничен външен вид, а в комбинация с красивите елементи и детайли имаме един автомобил, който ще продължи да остарява все така привлекателно, докато се превърне в класика.

Интериор:

Ситуацията отвътре е малко по-непривлекателна. Ако игнорираме дисплея на инфотейнмънт системата, спокойно мога да си представя, че се намирам в кола от средата на деведесетте години – формата на таблото като цяло си е демоде, имаме една камара бутони къде ли не и не особено елегантно или оригинално интегрирани декоративни лайстни (фурнир, въглеродни нишки или хром).

FILE0027

Специално внимание изисква редицата бутони в ляво от кормилната колона –съвсем неестетично разположени са. Гледайки ги бих си помислил, че интериорният дизайн е бил поверен на японец, те ги творят такива.

Но пък иначе имаме много кожа и алкантара, което ясно показва европейската принадлежност на GranTurismo и най-вече това, че става въпрос за автомобил от висок клас, струващ много пари. Качеството на изработка пък е на средно ниво като за ценовия клас на колата, но това не е нещо неочаквано от Maserati.

За сметка на това пространството и ергономията в салона са почти отлични. След като се настаних в седалката, която е доста удобна, се оказа, че позицията на седене е наистина добра. Чак се учудих, не го очаквах. Видимостта във всички посоки също е на ниво, което прави ползването на GranTurismo в ежедневието нещо постижимо. Все пак А-колоните са  много широки и определено ограничават ъгъла на виждане в дадени ситуации.

Пространството на втория ред също е прилично като за купе и всъщност четирима човека могат да пътуват спокойно и удобно, стига разбира се да не пътуват с повече от раница багаж, защото багажникът е точно толкова голям, колкото в моя Clubman (който между другото се продава 😉 ) – 260l.

На пътя:

Приключението започна със завъртането на ключа и „рева“ на мощния двигател, който вдига обороти много бързо и послушно. Звукът му е просто покъртителен – абсолютна симфония за хората, които обичат коли. Чуйте го тук:

След това потеглих за кратка разходка из пътищата на Северен Брабант в Нидерландия. Да, за съжаление тук няма хълмове, няма серпентини и интересни завои, но пък има съвършена пътна настилка, което пак е плюс. Започвам движението си кротко и със скорост от около 50-60 км/ч. Прави ми впечатление, че колата е добре изолирана откъм шум от пътя, за щастие не толкова добре откъм двигателя, който определено се чува особено, ако вдигнете малко оборотите. Иначе движението е спокойно, управлението е малко мудно, а самата кола се усеща много широка и изисква повече внимание. Всъщност усещането не е измамно – GranTurismo има широчина от 1,92см без страничните огледала. Доста е.

FILE0024.jpg

След като се повъртях по пенсионерски, спрях на знак стоп някъде в полето и смених режима на шофиране, потегляйки с пълна газ и десен завой. Съпроводен от воя на „осмака“ се изстрелях, като задницата очаквано понечи да изпревари предницата, но бърза реакция с волана и педалите ни върна в правилната траектория и докато аз се смеех, а съпътникът ми препотен си казваше молитвата, продължихме с повечко газ напред. Трябва да кажа, че активното шофиране на мощен автомобил тежащ над 2 тона, с двама човека в купето, изисква здрави нерви и добри познания по динамика, както и добре развито чувство за самосъхранение. Килограмите определено се усещат, но колата стои здрави стъпила на пътя (ако не я предизвиквате) и реакциите ѝ са добре предвидими. Това отчасти се дължи на изключително доброто разпределение на масите, което пък е резултат от разположението на двигателя – GranTurismo е „mid-engine” автомобил с двигателя си, разположен зад предната ос.

FILE0018.jpg

Тук е момента да спомена скоростната кутия на купето. Както вече казах, тя е секвенциална полуавтоматична, така наречената MC Shift (за модела се предлага и класически „автоматик“). Та тази полуавтоматична скоростна кутия е изключително агресивна, превключванията са груби, бавни и представляват цяло събитие. При подаване на много газ и бързи ускорения скоростта ви пада с поне 5 км/ч между отделните превключвания, а грубостта, с която минавате на по-горна предавка е такава, че дестабилизира целия автомобил и се налагат корекции с волана. Усещането е …страхотно. На мен наистина ми харесва, тъй като прави цялостното изживяване по-уникално. За пръв път се срещнах със скоростна кутия от подобен тип във Ferrari 360 и тогава също останах силно впечатлен. Втората ми среща бе малко по-неочаквана – Smart Fortwo Brabus из Софийските улици, като дори при него полуавтоматичната скоростна кутия правеше изживяването в пъти по-интересно.

FILE0025.jpg

Но да се върнем на GranTurismo. След като се позабавлявах из малките пътища се качих на магистралата. Все пак това е GT – автомобил направен за дълги, бързи и комфортни пъувания. Резултатът ми изглежда добър, при 130-140 км/ч шумът откъм колелата се засилва, като това което остава да доминира е двигателя. Да, звучи добре, но ако трябва да го слушате 6-7 часа, може и да ви дойде в повече. Независимо от това, ако сега се появи възможност, веднага тръгвам с GranTurismo-то (и една кутия аналгин за всеки случай) към южна Франция.

Заключение:

Maserati GranTurismo е вълнуващ автомобил за истинските автомобилни почитатели, които са склонни на някои компромиси в името на чистото усещане и забавлението (и които имат много пари). Безспорно най-грабващата черта на колата е нейният изключителен дизайн. Това и разбира се наличието на атмосферен V8 двигател, нещо рядко срещано в днешно време. Архитектурата на GranTurismo също буди възхищение – централно монтиран двигател зад предната ос, предаване на мощността към задните колела през трансаксел (или казано иначе transaxle, някой ако е наясно с терминологията на български, може да ме просветли в един коментар).

Недостатъците, поне тези, които се виждат на пръв поглед не са фрапантни – някои стилистични проблеми в интериора, недостатъчно остро управление и разбира се висок разход на гориво, високи разходи за всичко останало и цени стартиращи от около 130000 евро. Но пък на вторичния пазар има добри екземпляри за по около 45-50000евро, което не е лоша възможност, освен това цените тепърва ще падат още преди да започнат да вървят нагоре.

Като цяло GranTurismo е типичен GT автомобил с всичките характеристики на подобен тип коли. Версията с полуавтоматична скоростна кутия е малко по-крайна, но който иска автомобил пригоден за ежедневна употреба спокойно може да се насочи към варианта с автоматична скоростна кутия ZF.

Цветан Илиев

FILE0023.jpg

Оценка:

GranTurismo.png

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s